درجلسه ستاد استانی کرونا مطرح شد؛
درجلسه مدیریت بحران که روز چهارشنبه با حضور استاندار قم برگزار شد ازپایین بودن پوشش واکسیناسیون درگروه دانش‌آموزی و مردم روستاها و بخش‌های تابعه انتقاد و نسبت به اقناع‌سازی چهره به چهره مردم و روشنگری نسبت به واکسن هراسی تاکید شد.
کد خبر: ۱۰۰۳۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳ 21 October 2021

به گزارش تابناک قم، معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم درابتدای این جلسه، گفت: اقناع سازی دانش آموزان و خانواده‌ها برای دریافت واکسن باید بصورت جدی توسط مسئولان آموزش و پرورش و سایر نهادهای علمی در دستور کار باشد.

بیژن سلیمانپور یادآور شد: هیچ مرکز واکسیناسیونی درقم بدون دستور استاندار اجازه تعطیلی ندارد اما امکان انعطاف و بازنگری در خدمات ممکن است.

وی عنوان کرد: پزشکان متخصص و مطرح استان درفرهنگ سازی و اقناع سازی شهروندان نقش بسیار مهمی دارند و مردم نیز سخن متخصصان مورد اعتماد را فصل الخطابی برای خود می‌دانند.

۱۲۵ دانش هزار دانش آموز متوسطه قم باید واکسینه شوند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم در این جلسه، بیان کرد: روند کلی نزولی کرونا در قم به صورت سینوسی ادامه دارد و نباید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را ساده گرفت.

سیامک محبی ادامه داد: دو مرکز واکسیناسیون عمومی در شهر قم برای توسعه و تسریع روند دریافت واکسن به صورت شبانه روزی فعالیت خواهند کرد.

رییس مرکز بهداشت قم با اشاره به روند نسبتا مطلوب رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان، گفت: قم هم اکنون در برخی شاخص‌ها رتبه اول کشور را در اختیار دارد.

وی اظهار داشت: افزون بر ۹۷۶ هزار دُز واکسن تاکنون دراستان قم تزریق شده و لازم است تا روند و پوشش واکسیناسیون در قم خود را به حد نصاب و متوسط کشوری برساند.

محبی یادآور شد: تاکنون بیشترین حجم دریافت واکسن درقم مخصوص واکسن سینوفارم و سپس واکسن ایرانی برکت بوده‌است.

محبی تصریح کرد: بیش از ۱۲۵ هزار دانش آموز مقاطع تحصیلی بالای ۱۲سال هم اکنون مشمول دریافت واکسن هستند و باید آموزش و پرورش نسبت به ترغیب افرادی که اقدام به دریافت واکسن نکرده اند، اهتمام بخرج دهد.

وی افزود: عمده‌ترین تلاشی که برای آینده برای واکسیناسیون انجام شود این است که نسبت به دریافت واکسن در گروه سنی ۱۸ تا ۴۰ فرهنگ سازی و برنامه‌ریزی تا روند بازگشایی مدارس، دانشگاه ها، اصناف و واحدهای خدماتی بدون وقفه دنبال شود.

رییس مرکز بهداشت قم خاطرنشان کرد: از مسئولان نهادهای شهری و فرهنگی برای واکسیناسیون گروه‌های فعال جامعه درخواست می‌شود با عبور از برنامه‌های صرف اطلاع رسانی در امر واکسیناسیون به اقناع‌سازی شهروندان مبادرت ورزند.

به گفته محبی، در مناطق روستایی گروه سنی بالای ۶۰ سال کمتر از ۵۰ درصد واکسن زده‌اند و به دلیل تعداد اندک جمعیت این مناطق از شهرداران درخواست داریم بصورت چهره به چهره این افراد را جهت دریافت واکسن اقناع کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه در روستاهای قم اثری از تبلیغات و مباحث فرهنگی وجود ندارد، گفت: تا رسیدن پوشش واکسیناسیون به مرز ۹۰ درصد باید واکسن کرونا در تمام خانه های بهداشت وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون پوشش واکسیناسیون در شهرستان جعفرآباد ۵۴ درصد، کهک۶۱ درصد و قنوات ۳۳ درصد برآورد می شود که پایین تر از میانگین کشوری است.

محبی ابراز داشت:در بازدیدهای اخیر مشاهده شد که در شهر قنوات قم حتی یک تبلیغات محیطی در رابطه با برنامه واکسیناسیون طی روزهای گذشته وجود نداشته‌است.

رییس مرکز بهداشت قم تصریح کرد: اقناع سازی چهره به چهره برای دریافت واکسن در روستاها و بخش های تابعه قم مورد توجه افراد ذی نفوذ باشد.

وی افزود: مرکز تجمیعی واکسیناسیون در شهرستان‌های کهک و جعفرآباد با قدرت در حال انجام وظیفه است اما با این وجود بر ناهماهنگی ها در بین مسوولان استانی در واکسناسیون عمومی در این مناطق احساس می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از ستاد استانی مبارزه با کرونا تقاضا می‌شود نسبت به تامین پایدار واکسن در ۵۹ خانه بهداشت روستایی اقدام شود.

هنجارشکنی برخی متخصصان در منع دریافت واکسن

محبی ادامه داد: در سامانه سیب هشت هزار ۵۶۰ مادر باردار اطلاعات خود را ثبت کردند که تاکنون فقط یکهزار و ۶۰۸ تن از آنها جهت دریافت واکسن اقدام نمودند، در حالی که افراد واجد شرایط آنها بیش از هفت هزار تن است.

رییس مرکز بهداشت قم گفت: وزارت بهداشت برنامه‌ای برای واردات واکسن فایزر ندارد و از مادران باردار درخواست می شود سلامتی خود و نوزادشان را به امید واردات واکسن فایزر منوط نکنند.

وی ابراز داشت: برخی متخصصان پزشکی مادران باردار را از تزریق واکسن منع می کنند که یک هنجارشکنی درون سازمانی است. تاکنون هیچ موردی از عارضه پس از تزریق به مادران باردار مشاهده نشده و این قبیل تبلیغات برخی متخصصان مانع از پیشبرد اهداف علوم پزشکی شده است.

محبی خاطرنشان کرد: در مجموع و با احتساب ثبت اطلاعات برخی مادران باردار در مراکز خصوصی، هم اکنون افزون بر ۱۱ هزار مادر باردار در قم وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم ابراز داشت: در استان قم یک میلیون نفر جمعیت بالای ۱۸ سال وجود دارد و هنوز پوشش واکسیناسیون در هر دو دُز آن به مرز ۵۰ درصد نرسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست‌وهفتم مهرماه، ۴۹ تَن مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

محمدرضا قدیر با اشاره به بستری شدن ۴۵ تَن از این افراد گفت: ۷۱ بیمار که طی روزهای گذشته بستری شده بودند، نیز طبق تشخیص پزشکان معالج برای انجام درمان در منزل از بیمارستان مرخص شدند.

وی شمار بیماران کرونایی که در حال حاضر در بیمارستان‌های قم تحت معالجه و درمان قرار دارند را ۲۶۸ تَن ذکر کرد و گفت: ۷۵ تَن از این بیماران به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

قدیر بیان کرد: در بخش ها و روستاهای استان پزشک متقاضی جهت ارائه خدمات شبانه روزی بسیار اندک است و این مساله سبب کندی واکسیناسیون در این مناطق می شود.

مرتضی حیدری فرماندار قم نیز در ادامه ابراز داشت: برای بهبود وضعیت واکسیناسیون در سطح روستاها و بخش های تابعه قم جلساتی با حضور مسوولان محلی برگزار شده تا برای اقناع سازی مردم جهت تزریق واکسن شاهد روند مطلوبتری باشیم.

واکسینه شدن ۵۴ هزار دانش آموز قمی

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش پرورش قم نیز در بخشی از این جلسه، تصریح کرد: از ابتدای درگیری کرونا در استان، آموزش و پرورش تلاش داشته تا مصوبات ستاد ملی و استانی را مو به مو رعایت کند.

محسن رمضان بیگی گفت: از تمام ظرفیت های مجازی و فیزیکی برای اقناع سازی خانواده ها و دانش آموزان جهت دریافت واکسن استفاده شده و هم اکنون ۵۴ هزار و ۲۱۰ دانش آموز قمی دُز اول را تزریق کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: میانگین کشوری واکسیناسیون دانش آموزان ۶۹ درصد است که استان قم از این ضریب پایین تر است و وضعیت نامطلوب تری را دنبال می کند.

رمضان بیگی یادآور شد: ۹۴ هزار دانش آموز در متوسطه اول و دوم ثبت نام کردند که ۱۳ سال به بالا هستند و در کنار آن حدود ۲۶ هزار دانش آموز ۱۲ ساله قم در مقطع تحصیلی ششم هستند که این مساله به نحوی موجب سردرگمی در امکان یا عدم امکان دریافت واکسن در بین خانواده ها شده است.

وی ابراز داشت: همچنین از آنجایی که دانش آموزان پایه دهم واکسن کزاز تزریق کرده اند باید فاصله اصولی بین کزار و کرونا رعایت شود و این مساله نیز در کندی واکسیناسیون دانش آموزی موثر است.

رمضان بیگی ادامه داد: ملاک رسیدن به ۱۵ آبانماه ملاک بازگشایی مدارس نیست و تا زمانی که مدارس قم از نظر فیزیکی آماده برپایی کلاس ها با حفظ پروتکلهای نباشد، مدارس قم رنگ حضور دانش آموزان را نخواهد دید.

افراد واکسن نزده در ادارات شناسایی شوند

معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز در ادامه، بیان داشت: برای اینکه لکه گیری و رصد روند مبارزه با کرونا در قم دقیق تر باشد نیاز است تا افرادی که واکسن نزده اند جهت اقناع سازی شناسایی شوند.

عباس ذاکریان اضافه کرد: اگر سامانه ای در ستاد ملی مبارزه با کرونا با داده های مورد نیاز فردی و گروهی طراحی و در اختیار دستگاه های اجرایی قرار بگیرد، مسوولان با وارد کردن اطلاعات کارکنان خود می توانند نسبت به شناسایی افرادی که واکسن نزده اند را عملیاتی کرده و نسبت به اقناع سازی گروه های هدف بصورت جزئی تری وارد عمل شوند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون سامانه ای عملیاتی شده در سطح کشور مبنی بر شناسایی موردی افرادی که اقدام به واکسن نزده اند وجود ندارد.

معاون خدمات شهری شهرداری قم ابراز داشت: طراحی چنین سامانه ای در عصر حاضر با وجود دیتاها و داده های مورد نیاز مساله پیچیده ای نیست و با اجرایی شدن آن امکان اعمال سیاست های تشویقی و بازدارنده سخت خواهد بود.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه امسال در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفته بود، براساس رنگ‌بندی اپلیکیشن ماسک، از بیستم شهریورماه جاری وارد مناطق پرخطر و نارنجی کرونایی شده ‌است.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده‌ است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار