مدیرکل میراث فرهنگی قم:
مدیر‌کل میراث‌فرهنگی قم تکمیل مرمت مجموعه تاریخی بازار کهنه و نو را نیازمند مشارکت کسبه دانست.
کد خبر: ۱۰۰۴۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸ 26 October 2021

به گزارش تابناک قم، علیرضا ارجمندی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم در جلسه‌ای که با حضور هیئت امنای بازار تاریخی قم برگزار شد، اظهار کرد: طی تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای که فی مابین شهرداری و میراث‌فرهنگی و هیئت امنای بازار، تنظیم شده است، میراث‌فرهنگی قم متعهد به مرمت سقف، شهرداری قم متعهد به بهسازی کف بازار و هیئت امنا و کسبه بازار، متعهد به مرمت دیوار‌ها و پنجره‌های موجود در بازار شده‌اند.

او ادامه داد: شهرداری با اصلاح زیرساخت‌ها و کف‌سازی بازار کهنه به تعهدات خود عمل کرده است و عملیاتی شدن تعهدات این اداره‌کل با تأمین اعتبارات به زودی آغاز خواهد شد.

ارجمندی با بیان این که تکمیل مرمت مجموعه بازار مستلزم مشارکت کسبه بازار است، افزود: با توجه به وسعت بازار کهنه و نو درقم، مرمت این مجموعه تاریخی بدون مشارکت دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی ممکن نیست.

او با بیان این‌که با مرمت مجموعه بازار، بخشی از بافت تاریخی قم از لحاظ اجتماعی و اقتصادی فعال می‌شود، افزود: بافت تاریخی ظرفیت‌های بسیار بالایی در زمینه گردشگری و صنایع‌دستی دارد.

بازار کهنه قم با عمر بیش از ۶۰۰سال که قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه بازمی‌گردد کارگاه‌های صنایع‌دستی ازجمله رنگرزی سنتی، چاقوسازی، خراطی، نجاری، منبت‌کاری و … در آن فعال است.

این بازار در اواخر سال ۷۶ به ثبت ملی میراث فرهنگی رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار