کارشناس مسئول مطالعات اپیدمیولوژیک و آمار حیاتی اداره‌کل دامپزشکی قم گفت: برای حفظ سرمایه دامی کشور و کمک به اقتصاد دامداران اجرای طرح واکسیناسیون بیماری تب برفکی در سطح استان توسط اداره‌کل دامپزشکی اجرایی خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۱۱۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲ 23 November 2021

به گزارش تابناک قم، مجید صادق در گفت‌وگویی اظهار داشت: طرح فوق در دام‌های روستایی و عشایری اعم از سبک و سنگین به صورت رایگان و با استفاده از توان بخش دولتی و خصوصی از ابتدای آذرماه تا پایان دی‌ماه در دامداری‌های روستایی اجرا، و مایه‌کوبی گوسفند و بز داشتی نیز در کلیه مناطق استان انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: در این طرح ۱۸۰ هزار راس گوسفند و بز و ۱۷ هزار راس گاو و گوساله تحت پوشش مایه‌کوبی رایگان قرار خواهند گرفت.

صادق بیان کرد: با توجه به تغییر فصل و برگشت دام‌های کوچ رو و افزایش ماندگاری ویروس در دماهای پایین و نیز جابه‌جایی بیشتر دام، خطر بروز و افزایش کانون‌های بیماری تب برفکی وجود دارد.

وی یادآور شد: تب برفکی از جمله شایع‌ترین بیماری‌های ویروسی بین جمعیت دامی است که می‌تواند با کاهش تولید، کاهش وزن و تلفات گسترده آسیب‌های زیادی به صنعت دامپروری وارد کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر واکسیناسیون، رعایت شرایط بهداشتی قرنطینه‌ای از قبیل ضدعفونی جایگاه، جلوگیری از تردد افراد متفرقه به محل دامداری، استفاده از ماشین آلات و وسایل اختصاصی در واحد و کنترل حمل و نقل دام‌ها، در جلوگیری از شیوع بیماری‌های دامی موثر می‌باشد.

صادق گفت: اداره‌کل دامپزشکی قم از دامداران درخواست می‌نماید با اکیپ‌های دامپزشکی استان همکاری لازم را به‌عمل آورند تا واکسیناسیون کامل دام‌ها برعلیه بیماری تب برفکی صورت پذیرد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار