به روزرسانی "یواشکی" نقشه رنگ بندی کرونایی کشور
خود وزارت بهداشت هم این نقشه را باور ندارد که اگر داشت، از انتشار رسمی آن ابایی نمی‌داشت و این گونه رفتار نمی‌کرد که گویی نگران است انتشار رسمی نقشه رنگ بندی کرونایی کشور گریبان گیرش شود و شرایط را به گونه‌ای تدارک دیده که در صورت لزوم، بتواند بروزرسانی نقشه را کتمان کند!
کد خبر: ۱۰۲۱۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷ 08 January 2022
به گزارش تابناک قم، نقشه رنگ بندی کرونایی کشور تهیه و منتشر شده، اما خبری از اطلاعیه پیوست آن که شمار شهر‌های زرد و آبی را اعلام می‌کند و با افتخار تاکید دارد که شهری در وضعیت قرمز و نارنجی نیست، نیست!

این دومین هفته متوالی است که چنین اتفاقی رخ می‌دهد و نقشه رنگ بندی کرونایی در سکوت کامل و بی انتشار یک خط خبر در پرتال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان یا سایت‌های زیرمجموعه آن منتشر می‌شود. نقشه‌ای که به رغم اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا، هنوز ملاک عمل است.

کافی است بدانیم که بر اساس مصوبات و دستورالعمل‌های موجود، هنوز تردد از/به شهر‌های نارنجی و قرمز مشمول جریمه است تا اهمیت این نقشه کرونایی خودنمایی کند؛ نقشه‌ای که البته خوشبختانه مدتی است رنگ‌های نارنجی و قرمز از آن رخت بربسته اند و تنها رنگ‌های زرد و آبی در آن به چشم می‌خورد، اما در سه هفته اخیر، بروزرسانی اش مختل شده است.

ماجرا از آنجایی شروع شد که بالاخره نخستین مورد ابتلا به سویه جدید کرونا، اومیکرون، در ایران شناسایی شد و از آنجایی که این سویه سرعت سرایت پذیری بسیار بالاتری از همه اسلاف خود دارد و می‌تواند در زمان کوتاه تری، در ابعاد وسیع‌تر شیوع یافته و بیماری زایی کند، به نظر می‌رسید که نقشه رنگ بندی کروناییِ کشورمان بی اثر شده و کارایی لازم را ندارد.

این ایرادی است که از روز‌های ابتدایی شکل گیری این نقشه در ایران، توجه‌ها را به خود جلب کرده بود، اما هرگز برای رفع آن اقدامی صورت نگرفت؛ اینکه ملاک تعیین رنگ در کشورمان، تعداد بیماران بستری در هر شهر است نه بیماران شناسایی شده یا هر معیار دیگری و در نتیجه، ممکن است تا رنگ شهری بخواهد مثلا از زرد به نارنجی یا از نارنجی به قرمز تغییر کند و محدودیت‌ها اعمال شود، اومیکرون به سرعت شیوع خواهد یافت و بحرانی وسیع شکل خواهد گرفت.

مساله‌ای مهم و اساسی که موجب شد تغییر ملاک رنگ بندی در دستور کار مقامات کشورمان قرار گیرد و به دستور جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا هم راه پیدا کند، اما در نهایت، تدبیر ویژه وزارت بهداشت در این خصوص، عدم انتشار رنگ بندی جدید کرونایی بود که یک هفته اعمال شد و هفته بعد و هفته بعدتر، ترجیح دادند بی هیچ اطلاع رسانی نقشه را بروزرسانی کنند!

این را می‌شود از مراجعه به اپلیکیشن ماسک در زیرمجموعه وزارت بهداشت دریافت که از ساعاتی پیش رنگ بندی تازه‌ای را برای کشورمان منتشر کرد که بر بالای آن تاریخ امروز به چشم می‌خورد، اما هیچ اطلاعیه‌ای به آن پیوست نشده و هیچ خبری در خصوص آن در پرتال وزارت بهداشت و پرتال‌های وابسته به این وزارت خانه منتشر نشده است تا در محدوده اطلاع رسانی شبه رسمی قرار گیرد.

وضعیتی که نشان می‌دهد خود وزارت بهداشت هم این نقشه را باور ندارد که اگر داشت، از انتشار رسمی آن ابایی نمی‌داشت و این گونه رفتار نمی‌کرد که گویی نگران است انتشار رسمی نقشه رنگ بندی کرونایی کشور گریبان گیرش شود و شرایط را به گونه‌ای تدارک دیده که در صورت لزوم، بتواند بروزرسانی نقشه را کتمان کرده و به اخبار رسمی منتشر شده در پرتالش (که سه هفته است در خصوص نقشه کرونا سکوت مطلق داشته) استناد کرده و منکر همه چیز شود!
 
همه چیز «آبی» است اما خود وزارت بهداشت هم این ادعا را باور ندارد!
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار