تاکسی مارکت، طب تاکسی و تاکسی گردشگری در قم راه‌اندازی می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۲۲۱۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴ 13 January 2022

به گزارش تابناک قم، علی نیک، سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم گفت: اوایل دهه ۹۰ شهر قم جزو نوسازترین ناوگان تاکسیرانی کشور بود و در آن زمان‌همه تاکسی‌ها با ۵ سال مدل ساخت در شهر تردد می‌کردند اما در سال‌های گذشته به علت عدم‌حمایت دولتی و نبود تسهیلات لازم نتوانستیم اقدامات نوسازی  تاکسی‌های فرسوده را انجام داده و مجبور شدیم توقف نوسازی را داشته باشیم،

او می گوید: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد تاکسی‌های قم نیاز به نوسازی و تبدیل داشته که علی‌رغم مکاتبات زیادی که با تهران داشتیم متأسفانه هنوز اتفاقی در این زمینه انجام‌نشده است.

به گفته نیک سن فرسودگی تاکسی ۱۲ سال است امسال ۷۲ فقره وام برای نوسازی تعلق گرفت که تا قبل از مدل ۸۴ سهمیه تمام شد که پیگیر هستیم در ماه‌های آینده سهمیه دیگری اختصاص یابد.

او می‌گوید: در تلاشیم بتوانیم از منابع داخلی استان و شهرداری پولی نزد بانک‌ها مسدود کرده و نوسازی را شروع کنیم که این اقدام نیز به مبلغ بالایی در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان نیاز داشته که امیدواریم با رقم کمتری این اقدام شروع شود.

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم گفت: افزایش قیمت خودرو یکی از دلایل عدم‌حمایت‌ها است، متأسفانه افزایش چند برابری قیمت خودرو سبب شده که رانندگان و مجموعه تاکسیرانی توان نوسازی بدون حمایت‌ها را نداشته باشند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم  در ارتباط با نبود تاکسی گردشگری در قم می‌گوید: با اجرای تاکسی مارکت، تاکسی گردشگری و طب تاکسی در قم به دنبال افزایش درآمد و نوسازی ناوگان تاکسیرانی هستیم، شهرداری قم بر اساس برنامه‌ای می‌خواهد تسهیلات لازم را در اختیار تاکسی‌داران قرار داده و امیدواریم با راه‌اندازی سیستم حمل‌ونقل نوین به درآمدزایی آن‌ها کمک کنیم.

مسعود طیبی می گوید: امروز ناوگان تاکسیرانی ما از فرسوده‌ترین ناوگان تاکسیرانی در کشور بوده و بیش از ۳ هزار تاکسی فرسوده در شهر تردد می‌کند که باعث شده درآمد این قشر از جامعه کم و عملکرد آن‌ها سنتی باشد که باید در کمترین زمان به‌روزرسانی شود.

او در تعریف تاکسی گردشگری می گوید: با فراهم ساختن نماد‌هایی در جاذبه‌های تاریخی و اماکن مهمی که هدف گردشگری هستند و حتی در مراکز اقامتی تاکسی‌های گردشگری راه‌اندازی و رانندگان این تاکسی‌ها بعد با همکاری امور تاکسیرانی و میراث فرهنگی بعد از آموزش‌هایی که داده می‌شود می‌توانند برای گردشگران و زائران ارائه خدمت کنند.

به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم، تاکسیرانان جدای از خدمت در زمینه ایاب و ذهاب و تردد گردشگران می‌توانند با آموزش، گردشگران را راهنمایی کنند و از طریق نرم‌افزار آن‌ها را با اطمینان به مقصد موردنیاز هدایت کنند. تعریف تاکسی مارکت، طب تاکسی و تاکسی گردشگری سه لاینی است که شهرداری در حال انجام اقدامات ابتدایی آن بوده و تا ایام نوروز تاکسی گردشگری و تاکسی مارکت راه‌اندازی می‌شود.

طب تاکسی در خدمت سالمندان قمی و گردشگران سلامت

او در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با اشاره به راه‌اندازی طب تاکسی می‌گوید: با توجه به این که قم مانند سایر استان‌های کشور به سمت سالمندی می‌رود و در هر خانه‌ای می‌توان یک یا دو سالمند یافت که نیاز به کنترل و مراقبت‌های پزشکی دارند، می‌توان برای ارائه خدمات ایاب و ذهاب این سالمندان برای رفتن به مراکز تخصصی و پزشکی موردنیاز یک سری تاکسی‌های ویژه به نام تاکسی طب تعریف کرد که این نوع تاکسی‌ها می‌توانند حتی برای مادران باردار هم خدمات ارائه دهند.

او گفت: با آموزش رانندگان این نوع تاکسی‌ها، جدای از درآمدزایی برای خود رانندگان نوعی حمل‌ونقل نوین در قم راه‌اندازی می‌شود که علاوه بر ایاب و ذهاب به مراکز درمانی حتی در بین راه رانندگان با آموزش و همکاری دانشگاه علوم پزشکی تغذیه مناسب و خدمات ویژه‌ای در حین سفر برای گروه‌های هدف خود اختصاص دهند.

او در پاسخ به این سؤال که برخی رانندگان در زمینه خدمت به گردشگران سلامت مطلوب ورود نکرده‌اند و گلایه‌هایی وجود دارد ،گفت: برای گردشگران سلامت هم می‌توان از تاکسی طب استفاده کرد؛ آن‌ها آموزش زبان دیده و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی همه مراکز درمانی و مطب‌های تخصصی پزشکانی که برای گردشگران سلامت خدمت ارائه می‌دهند را معرفی تا برای گردشگران سلامت خدمت مطلوبی ارائه دهند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: این نوع تاکسی‌ها به‌محض فراهم شدن زیرساخت آن وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌شوند که فعلاً در حال رایزنی با امور تاکسیرانی و میراث فرهنگی هستیم تا در شناسایی رانندگانی که برای این خدمات مطلوب هستند وارد عمل شویم؛ در حال شناسایی رانندگانی هستیم که کمترین تخلفات رانندگی را داشته تا بتوانیم در سرویس طب تاکسی علاوه بر ایجاد سیستم حمل‌ونقلی مطمئن همراه خوبی برای بیمار تعریف کنیم.

او در پایان در پاسخ به گلایه شهروندان از ناآراستگی رانندگان قمی نیز گفت: با توجه به شرایط کرونا و تأثیر آن بر کاهش استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر از یک‌سو و تأثیر تمیزی و آراسته بودن وسایل و رانندگان فعال در عرصه حمل‌ونقل عمومی، برنامه‌ریزی مدونی را برای افزایش سطح آراستگی ناوگان و همچنین شاغلین این بخش به‌ویژه رانندگان اتوبوس و تاکسی انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار