مدیر حوزه‌های علمیه گفت: وقتی خورشید انقلاب و نظام اسلامی بر ایران تابید و در ماروای مرزها در شکل محور مقاومت جلوه‌گر شد، صدها پرسش مطرح می‌شود و فقه، تفسیر و فلسفه ما باید به طیف رنگارنگ نیازها پاسخ دهد.
کد خبر: ۱۰۲۲۲۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸ 13 January 2022

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی امروز در نشست اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد که در سالن همایش‌های پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، در مورد کاری که حوزه باید برای انقلاب اسلامی انجام دهد و رسالتی که بر دوش حوزه قرار دارد اظهار کرد: انقلاب اسلامی با این ابعاد پدیده‌ای کم نظیر و بسیار بزرگ در تاریخ بشریت است.

وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی با تکیه بر آموزه‌های اسلام پیروز شد و به همین علت به همه قلمروهای زندگی بشر نگاه داشت.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: انقلاب اسلامی فراساحتی است و به همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و غیره نگاه دارد و فرامرزی عمل می‌کند و بشریت را خطاب قرار می‌دهد و برآمده از دین و با قرائت حوزوی است که مفسر آن امام و رهبری معظم هستند.

وی با تاکید بر اینکه هر قشر و نهادی برابر این پدیده استقلال آفرین و نجات بخش وظیفه ای دارد گفت: وقتی از وظیفه حوزه سخن می‌گوییم به جز وظایف عامی که همه جامعه دارند حوزه وظایف ویژه و خاصی هم دارد.

اعرافی به وظایف خاص روحانیت در قبال انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: اولین وظیفه حوزه علمیه حوزه‌های فکری، دانشی و معرفتی است.

وی با اشاره به تجلی دین در دنیای معاصر و گره‌گشایی دین در عرصه‌های فرهنگ، سیاست و جامعه گفت: ما یک سخن جدید و گفتمان تمدنی داریم و حوزه باید پیشگام در سیاست و دارای مواضع پیش‌رو در حمایت از انقلاب اسلامی باشد و به نیازهای بنیادی از منظر اسلامی جواب دهد.

امام جمعه قم گفت: وقتی خورشید انقلاب و نظام اسلامی بر ایران تابید و در ماروای مرزها در شکل محور مقاومت جلوه‌گر شد به دنبال آن صدها پرسش مطرح می‌شود و فقه، تفسیر و فلسفه ما باید به طیف رنگارنگ نیازها پاسخ دهد.

وی با تاکید بر اینکه حوزه مسئولیت سنگینی دارد، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی با همین تولیدات حوزه و اندیشه‌های ناب فقهی، کلامی و معرفتی شکل گرفت و امروز هم برای تداوم به اندیشه و تولید فکری نیاز دارد.

اعرافی تصریح کردک گسترش مرزهای علوم اسلامی به سمت پرسش‌های نو و با تکیه بر روش دقیق اجتهادی امر مهمی است؛ فقه ما در تاریخ هزار ساله ریشه دارد و فقه باید به مسائل جدید پاسخگو باشد تا بتوانیم نرم افزارهای اندیشه غرب که علوم انسانی آنها است را پاسخ دهیم و با آن‌ها مقابله کنیم.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه دوم حوزه علمیه در عرصه کادرسازی است گفت: حوزه نمی‌تواند در گوشه‌ای بنشیند و چشم را به نیازهای گوناگون نظام ببندد و این نیاز به برنامه‌ریزی در رشته‌های گوناگون دارد.

اعرافی عنوان کرد: در طرح آمایش حوزه‌های علمیه بیش از ۷۰ کانال شناسایی شده و برای هر کدام نیازمند تربیت نیرو هستیم و از سطوح بالای نظام تا پایین نیاز به کادر و نیروی قوی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: سیاستی که بر اساس مصوبات شورای عالی پیش می‌رود به دنبال خروجی هدفمند در حوزه است که معطوف به نیازهای نظام است و طرح‌های متنوعی برنامه‌ریزی شده و برخی هم به مقام عمل رسیده است.

اعرافی با بیان اینکه در حوزه دو خط را به موازات هم باید پیگیری کنیم، گفت: کادرسازی برای جامعه در قالب مسجد یا در قالب حضور در عرصه‌های خاص نهادی و گفتمان‌سازی، جهاد تبیین و تبلیغ این وظایف مهم است.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: ضمن کادرسازی و غنی‌سازی گنجینه دانش اسلامی، در ارتباط با مردم باید تبیین اندیشه انقلابی و نشان دادن راه صحیح را دنبال کنیم و تا کنون هم این کار بر دوش حوزه بوده است.

وی دیگر وظیفه حوزه نسبت به نظام اسلامی را اطاعت و حمایت دانست و گفت: پایداری و پاسداری از اندیشه ولایت فقیه و نظام ولایت فقیه موضوع مهم دیگر است.

اعرافی بر لزوم داشتن مواضع روشن و حضور در عرصه‌های سیاسی متناسب با جایگاه حوزه تاکید کرد و گفت: سیاستی که در مورد حوزه‌های بلاد دنبال می‌کنیم این است که اختیارات بیشتری را به آن‌ها بسپاریم که این کار باید همراه با کیفیت باشد و ارتقای کیفیت حوزه‌ها در اخلاق و آموزش مورد نظر است.

وی با بیان اینکه حرکت به سمت‌‌ درس‌های خارج درست و دقیق در استان‌ها در دستور کار است، گفت: در چند سال اخیر حدود ۵۰ درس خارس دراستان‌ها تقویت شده است و در کنار درس‌های خارج تقویت رشته‌های مورد نیاز نیز دنبال می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار