معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم، با بیان اینکه رویکرد توسعه خدمات به‌ جای توسعه کمی در اتوبوسرانی مورد توجه مدیریت شهری قم قرار گرفته است، گفت: روزانه بیش از ۵۰ هزار سفر توسط ناوگان اتوبوس شهری قم انجام می‌شود.
کد خبر: ۱۰۲۴۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰ 27 January 2022

به گزارش تابناک قم، مسعود طبیبی روز چهارشنبه در جلسه شورای سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم در سالن جلسات معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری اظهار داشت: اداره صحیح ناوگان اتوبوسرانی شهر، مراقبت و بهره‌برداری از وسایل حمل مسافر، افزایش تعداد وسایل همگانی مسافر، توسعه و تکمیل خطوط و تامین نیازمندی‌های عمومی از وظایف این سازمان است.

وی با اشاره به رسالت اداره درست اتوبوسرانی شهر گفت: رضایت مسافران، رضایت رانندگان، رضایت سازمان، رضایت شهرداری و غیره در این زمینه باید موردتوجه باشد.

وی ابراز کرد: در زمینه رضایت مسافران از این ناوگان باید مباحثی مانند نظافت و حسن رفتار، نظم زمانی و مکانی و حضور به‌موقع در ایستگاه‌ها موردتوجه باشد.

به گفته وی، در خصوص رضایت رانندگان این ناوگان هم باید حقوق مکفی و عادلانه، پرداخت به‌موقع حقوق و ارایه تسهیلات و خدمات مناسب توسط سازمان جدی گرفته شود.

طبیبی یادآور شد: در رابطه با مساله رضایت سازمان از فعالیت ناوگان عمومی نیز لازم است تا کسب درآمد مورد انتظار از خطوط، نگهداری مناسب از اتوبوس‌ها، استفاده حداکثر از ظرفیت مسافربری فراهم‌شده، مورد اهتمام باشد.

وی با تاکید بر اینکه روزانه حدود ۳۰هزار کیلومتر مسافت توسط ناوگان اتوبوسرانی قم پیموده می‌شود، عنوان کرد: خوشبختانه در هفته‌های گذشته با وجود مشکلات کرونا و… تعداد مسافر جابه‌جاشده از ۵۰ هزار نفر عبور کرده است.

وی با اشاره به تحقق ۷۰ درصدی پرداخت الکترونیک افزود: ۵۳۷ مسافر به‌صورت میانگین توسط هر اتوبوس در طول روز جابه‌جا می‌شود؛ درحالیکه ظرفیت واقعی هر اتوبوس جابه‌جایی هزار مسافر است.

وی با اشاره به‌ضرورت توسعه و تکمیل تاسیسات مرتبط برای افزایش استفاده عمومی شهروندان از اتوبوس‌های شهری گفت: بازبینی ایستگاه‌های اتوبوس با مشارکت بانک‌ها و بیمه‌ها با هدف افزایش جذابیت ایستگاه‌ها، تکمیل روش‌های پرداخت الکترونیکی در قالب قرارداد SLA و بهره‌برداری خطوط اتوبوسرانی، شست‌وشوی سریع‌تر و مرتب ناوگان، ایجاد پایانه‌های حمل‌ونقل ترکیبی با خطوط برون‌شهری در قالب راه‌اندازی پایانه پردیسان و پارک‌سوار شمالی و ایجاد سامانه‌های صوتی اطلاع‌رسانی درون اتوبوس‌ها ویژه نابینایان در این خصوص موردتوجه قرار دارد.

طبیبی با بیان اینکه افزایش ناوگان عمومی متناسب با نیازهای جدید موردتوجه شهرداری است، گفت: استفاده از اوراق مشارکت، تخصیص بهینه ناوگان به خطوط متناسب با تقاضای هر خط و پوشش بیشتر زمانی در برخی از خطوط در ناوگان عمومی قم عملیاتی می‌شود.

وی با اشاره به رویکرد نوین ناوگان عمومی قم اظهار داشت: تغییر رویکرد از توسعه صرف ناوگان به توسعه خدمات و استفاده بهینه از سامانه‌های هوشمند در بهره‌برداری از ناوگان موجود مورد توجه شهرداری است.

وی افزود: برای بازسازی ناوگان فرسوده با موافقت شهردار، قراردادی با بخش خصوصی خصوصی منعقد و همچنین با چند تعمیرگاه معتبر شهر نیز برای تعمیر اتوبوس‌های درون‌شهری قم قرارداد امضا می‌شود.       

ناوگان اتوبوسرانی مهم‌ترین مبلمان پویای شهری است

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری قم نیز، با اشاره به اهمیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر قم گفت: اتوبوسرانی مهم‌ترین مبلمان زنده و پویای شهری بوده و لازم است کیفیت، نظافت و بهره‌وری آن به‌صورت مرتب مورد رصد و پایش قرار بگیرد.

ابراهیم معتمدی با بیان اینکه کیفیت خدمات ناوگان اتوبوسرانی قم طی سال‌های اخیر تا حدودی دچار چالش شده است، اظهار داشت: باید مسیری در شهرداری دنبال شود که علاوه بر شهروندان، رانندگان نیز از فعالیت آن رضایت داشته باشند.

وی یادآور شد: باید اقداماتی در شهرداری انجام شود تا ناوگان عمومی قم بیشترین خدمت را با بالاترین کیفیت به مردم ارایه دهد.

وی خاطرنشان کرد: در کنار نوسازی باقیمانده ناوگان فرسوده شهرداری، اورهال کردن و بازسازی این ناوگان نیز موردتوجه قرار بگیرد.

وی استفاده از توان بخش خصوصی در ارتقای بهره‌وری و کیفیت ناوگان عمومی قم مهم ارزیابی و بیان کرد: برای بهبود وضعیت خدمات‌رسانی ناوگان باید از بخش خصوصی توانمند استفاده شود.

وی به‌روزرسانی خدمات ناوگان عمومی شهر را ضروری دانست و تاکید کرد: ناوگان عمومی قم باید به نقطه‌ای برسد که خدمات خود را به‌صورت برخط و لحظه‌ای به شهروندان ارایه دهد.     

   سهم ۳۰ درصدی موتورسیکلت‌ها از سفرهای شهری در قم  

فرماندار قم نیزف با اشاره به تردد بیش از ۳۵۰ هزار موتورسیکلت در شهر قم گفت: این وسایل نقلیه سهم ۳۰ درصدی از سفرهای درون‌شهری را به خود اختصاص داده‌اند.

مرتضی حیدری اظهار داشت: حجم بالای موتورسیکلت‌ها، عامل بی‌نظمی در حمل‌ونقل مسافر توسط ناوگان عمومی شهر شده است.

وی با اشاره به اهمیت به‌روزرسانی و ارتقای کیفت ناوگان عمومی شهرداری گفت: برای برون‌سپاری خدمات در سازمان اتوبوسرانی قم باید از تجربه‌های گذشته در امر خصوصی‌سازی استفاده شود.

وی با بیان اینکه اگر بخشی از این اتوبوس‌ها به رانندگان واگذار شود، رانندگان نسبت به نگهداری از آنان اهتمام بیشتری خواهند داشت، افزود: هم‌اکنون در مساله نگهداری و نظافت از اتوبوس رویه مطلوبی در شهر قم وجود ندارد و باید در این زمینه تدابیر دیگری اندیشیده شود.

وی گفت: باید تلاش شود تا با واگذاری ناوگان اتوبوسرانی به افراد توانمند و دلسوز، عمر این ناوگان را افزایش بدهیم.    

سهم کمتر از ۱۰ درصدی اتوبوس از سفرهای شهری قم  

شهردار قم با بیان اینکه سهم ۱۸ درصدی ناوگان عمومی از سفرهای شهری به زیر ۱۰ درصد رسیده است، گفت: توسعه خطوط اتوبوسرانی و استفاده بیشتر از این ناوگان از الزامات مهم قانون هوای پاک است.

سیدمرتضی سقاییان‌نژاد با بیان اینکه شهرداری از نحوه نگهداری و تعمیرات اتوبوس‌های واگذارشده به بخش خصوصی نگرانی دارد، اظهار داشت: در واگذاری، تعمیرات و نگهداری ناوگان به خصوصی باید توجه بیشتری شود.

وی با بیان اینکه قیمت هر دستگاه اتوبوس نسبت به چند سال گذشته با افزایش نجومی همراه شده است، گفت: بازسازی و اورهال کردن اتوبوس‌های درون‌شهری موردتوجه شهرداری است، حدود ۴۰۰ دستگاه درون‌شهری در قم وجود دارد ۱۷۰ دستگاه از آنان‌ در مدار فعالیت هستند.

وی اقدامات شهرداری در راستای نوسازی اتوبوس‌های شهری را موردتوجه قرار داد و گفت: عمر ناوگان اتوبوسرانی قم به ۲ سال رسیده است، درحالیکه در بسیاری از شهرها عمر این ناوگان کاملا به مرز فرسودگی نزدیک شده است.

سقاییان‌نژاد خاطرنشان کرد: قبلا بیش از ۸۲ درصد از هزینه نوسازی و خرید اتوبوس شهری توسط دولت تامین می‌شد که هم‌اکنون این کمک‌ها کاملا قطع‌شده است.

وی با اشاره به‌ضرورت حرکت مجموعه مدیریت شهری بر محور شهر انسان‌محور عنوان کرد: توسعه ناوگان عمومی یکی از الزامات اجرای صحیح و جامع قانون هوای پاک است.      

برنامه شهرداری قم برای خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس در سال آینده 

سرپرست سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم با بیان اینکه شهرداری در تلاش است تا با استفاده از ۱۰۰ میلیارد اوراق مشارکت ۵۰ اتوبوس جدید خریداری کند، گفت: ۱۵۷ دستگاه اتوبوس به عمر کمتر از ۲ سال در قم فعال است و قم بهترین عمر ناوگان عمومی را در بین کلانشهرهای کشور دارد.

محمدصادق زمانی با اشاره به اقدامات جدید دولت در خصوص نوسازی ناوگان عمومی کشور، اظهار داشت: خرید سه هزار دستگاه اتوبوس به‌وسیله تهاتر با نفت به نظر می‌رسد، قطعی شده است.

وی با بیان اینکه شهرداری قم در تلاش است تا با استفاده از ۱۰۰ میلیارد اوراق مشارکت ۵۰ اتوبوس جدید خریداری کند، اظهار داشت: ۱۵۷ دستگاه اتوبوس با عمر کمتر از ۲ سال در قم فعال است و قم بهترین عمر ناوگان عمومی را در بین کلانشهرهای کشور دارد.

وی افزود: میانگین هزینه نگهداری ماهانه هر دستگاه اتوبوس درون‌شهری در سطح کشور ۳۷.۵ میلیون تومان و در قم ۲۷.۵ میلیون تومان است که نشان می‌دهد ناوگان قم عمر کمتری نسبت به شهرهای دیگر دارد.

وی با اشاره به مساله سرمایه‌گذاری در بخش ناوگان عمومی گفت: علاوه بر آن باید اورهال کردن اتوبوس‌های فرسوده نیز جدی گرفته شود، ۲۷ دستگاه اورهال شده غیرفعال هم‌اکنون در قم آماده اضافه شدن به ناوگان عمومی است.

زمانی با بیان اینکه برای بالا رفتن سهم سفر ناوگان عمومی باید تمام گلوگاه‌ها و مسیرهای سفر شهری پوشش داده شود، اذعان کرد: سال آینده ۱۶۰ دستگاه اتوبوس در خطوط اتوبوسرانی قم فعالیت خواهند کرد و ۳۰ دستگاه نیز به‌صورت آماده‌باش در پارکینگ دپو می‌شوند.

وی بودجه پیشنهادی ناوگان عمومی قم در سال ۱۴۰۱ را موردتوجه قرار داد و ابراز کرد: ۱۰۶ میلیارد تومان بودجه این سازمان در سال آینده پیش‌بینی‌شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار