شهردار قم از ارسال بودجه ۴۷ هزار میلیارد ریالی شهرداری قم برای سال آینده به شورای اسلامی شهر خبر داد.
کد خبر: ۱۰۲۴۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳ 27 January 2022

به گزارش تابناک قم، سید مرتضی سقائیان‌نژاد در توضیح فرایند تدوین بودجه شهرداری قم برای سال ۱۴۰۱ گفت: برای تدوین این بودجه از مهرماه امسال بالغ‌بر ۲۰ جلسه مدیریتی و ۳۰ جلسه کارشناسی برگزار و بیش از هزار نفر ساعت فعالیت کارشناسی و تخصصی صورت گرفته است.

به گفته او بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری قم در سه قالب طبقه‌بندی اقتصادی، قالب مأموریتی و قالب برنامه راهبردی تدوین و ۲۹ دی‌ماه به شورای اسلامی شهر قم ارسال شد.

شهردار قم با اشاره به تدوین دو سناریو برای طراحی بودجه سال آینده شهرداری قم گفت: سناریو اول دستیابی به تمام اهداف برنامه‌ای و حذف شکاف میان شرایط موجود و مطلوب بود که به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال منابع مالی نیاز داشت.

وی می گوید: در سناریوی دوم با اولویت‌بندی اهداف، جرح‌وتعدیل‌های لازم صورت گرفت و بودجه سال ۱۴۰۱ با ۲۲ درصد افزایش نسبت به اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۴۵ هزار میلیارد ریال رسید.

 سقائیان‌نژاد گفت: بودجه پیشنهادی سازمان‌های تابعه شهرداری قم برای سال آینده نیز شامل ۶ هزار و ۹۲۶ میلیارد ریال منابع و مصارف است که با کسر موارد مشترک با بودجه شهرداری، مجموع بودجه پیشنهادی شهرداری قم و سازمان‌های تابعه برای سال آینده به ۴۷ هزار میلیارد ریال می‌رسد.

سهم ۲۶ درصدی هزینه‌های جاری

وی با اشاره به این که نسبت هزینه‌های جاری شهر و شهرداری به کل بودجه در سال آینده ۲۶ درصد خواهد بود، گفت: هزینه‌های جاری شهرداری قم در سال آینده مبلغ ۱۱ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال است که از این مبلغ بیش از ۵ هزار میلیارد ریال هزینه نگهداری شهر در بخش‌های خدمات شهری، رفت‌وروب، جمع‌آوری پسماند و تخلفات شهری خواهد بود.

شهردار قم با اشاره به کمک ۲ هزار میلیارد ریالی شهرداری قم در بودجه سال آینده به سازمان‌های آتش‌نشانی، اتوبوس‌رانی، تاکسیرانی، قطار شهری و مدیریت پسماند و فرهنگی گفت: هزینه‌های جاری شهرداری نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۶.۸ درصد رشد داشته است.

۳۰ هزار میلیارد ریال بودجه خالص عمرانی

وی با اشاره به این که ۷۴ درصد بودجه سال آینده شهرداری قم ماهیت عمرانی دارد،گفت: این رقم برابر با ۳۳ هزار میلیارد ریال است که ۳۰ هزار میلیارد ریال آن بودجه خالص عمرانی خواهد بود.

سقائیان‌نژاد با اشاره به این که سهم ۶۸ درصدی بودجه خالص عمرانی در بودجه شهرداری قم عدد قابل‌توجهی است، گفت: این رقم نسبت به اصلاحیه سال جاری بیش از ۲۸ درصد رشد دارد.

وی با اشاره به منابع پیش‌بینی‌شده درآمدی در بودجه سال آینده شهرداری قم گفت: درآمد‌های حاصل از عوارض ساخت‌وساز، عوارض نوسازی و بهای خدمات، ۳۸ درصد از منابع درآمدی را شامل می‌شوند که این رقم به ۱۶ هزار و ۹۷۰ میلیون تومان می‌رسد.

شهردار قم گفت: درآمد حاصل از فروش اموال غیرمنقول با سهم ۱۷ درصدی در بودجه سال آینده به هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

همچنین به گفته او منابع حاصل از اعمال ماده ۱۰۱ قانون شهرداری‌ها با رقم ۶ هزار میلیارد ریالی، ۱۳ درصد بودجه و منابع حاصل از فروش اوراق مشارکت و تسویه دیون به میزان ۸ هزار میلیارد ریال در بودجه سال آینده پیش‌بینی‌شده است. از طرفی در بودجه سال آینده دو هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال سهم برای سرمایه‌گذاری و مشارکت دیده‌شده است.

افزایش بودجه شهرسازی و فرهنگی

سقائیان‌نژاد مأموریت‌های شهرداری قم در سال آینده را در ۶ حیطه توصیف کرد که بیشترین سهم بودجه‌ای به مقوله حمل‌ونقل و ترافیک با ۱۹ هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال اختصاص‌یافته است.

وی گفت: پس از مقوله حمل‌ونقل، محیط‌زیست و خدمات شهری با ۹ هزار میلیارد ریال بیشترین سهم را در هزینه‌های بودجه‌ای سال آینده شهرداری قم دارد.

شهردار قم گفت: از نگاه تغییر رویکرد‌ها بیشترین افزایش بودجه به حیطه کالبد شهری و شهرسازی و هزینه‌های فرهنگی و اجتماعی شهر اختصاص داده‌شده است که به ترتیب ۱۷۸ و ۱۵۹ درصد رشد را در این دو بخش شاهد هستیم.

توجه ویژه شهرداری قم به مناطق محروم

وی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بودجه شهرداری قم در سال ۱۴۰۱ را توجه به رفع مشکلات مناطق محروم با ۵۸ پروژه دانست و گفت: هزار و ۹۴۵ میلیارد ریال در بودجه سال آینده به این موضوع اختصاص پیداکرده است.

 سقائیان‌نژاد گفت: توجه ویژه به مباحث فرهنگی اجتماعی و زیارتی و ورزشی با اختصاص هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال و رشد ۱۵۹ درصدی نسبت به سال گذشته از دیگر ویژگی‌های مهم بودجه ۱۴۰۱ شهرداری قم است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار