به همان روال همیشگی و با همان اشکالات قبلی
نقشه رنگ بندی کرونایی که هر هفته روزهای شنبه منتشر می‌شد، یک ماه منتشر نشد و حالا انتشارش از سر گرفته شده است؛ با این یادآوری که به فاصله دو روز، به روز شده تا مشخص شود هم سرعت سرایت اومیکرون چقدر بالاست و هم چقدر شعارهای مسئولان برای رفع ایرادات این نقشه، پوچ بوده است!
کد خبر: ۱۰۲۵۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵ 27 January 2022
به گزارش تابناک قم، نقشه رنگ بندی کرونایی کشورمان که بعد از مدتی وقفه به روز شده بود و رنگ هایش از آبی و زرد فراتر رفته بود، حالا به فاصله دو روز باز بروز شده و رنگ دیگری به آن افزوده شده است؛ وضعیتی که نشان می‌دهد اومیکرون با سرعت در حال تکثیر در کشورمان است.

 این را می‌شود از بازگشت رنگ نارنجی به نقشه رنگ بندی کرونایی کشورمان در ابتدای هفته جاری دریافت که حالا ۴۸ ساعت از انتشارش نگذشته، به روز شده و یک شهر قرمز هم به آن افزوده شده است. اتفاقی که در ۴۷ روز اخیر رخ نداده بود و حالا با قرار گرفتن شهرستان اردکان در استان یزد، رقم خورده است.
 
 نقشه رنگ بندی کرونایی که هر هفته روزهای شنبه منتشر می‌شد، به مدت یک ماه منتشر نشد و حالا انتشارش از سر گرفته شده است، با این یادآوری که به فاصله دو روز، بروز شده تا مشخص شود سرعت سرایت اومیکرون چقدر بالاست!
نقشه رنگ بندی کرونایی که هر هفته روزهای شنبه منتشر می‌شد، به مدت یک ماه منتشر نشد و حالا انتشارش از سر گرفته شده است، با این یادآوری که به فاصله دو روز، بروز شده تا مشخص شود سرعت سرایت اومیکرون چقدر بالاست!
 
اوضاع زمانی ترسناک می‌شود که بدانیم جز ظهور رنگ قرمز در نقشه در دو روز، اوضاع با سرعت زیاد در چندین شهر دیگر کشورمان هم به سمت بحرانی شدن پیش می‌رود تا جایی که دو روز پیش، تنها یک شهر نارنجی در نقشه رنگ بندی کرونایی کشورمان به چشم می‌خورد و حالا شمار شهر‌های نارنجی به هشت شهرستان رسیده است.

بر اساس نقشه، شهرستان‌های کاشان (اصفهان)، فردوس (خراسان جنوبی)، تربت حیدریه (خراسان رضوی)، بستک (هرمزگان)، ابرکوه، خاتم، مهریز، میبد (یزد)، هشت شهرستانی هستند که در وضعیت نارنجی قرار گرفته‌اند و باید با تدابیری ویژه (مثل محدودیت در تردد یا کنترل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مراقبتی) مانع از وخامت اوضاع در آن‌ها و قرمز شدنشان شد.

این در حالی است که در دو روز اخیر، شمار شهر‌های زرد هم افزایش چشمگیری داشته و از ۴۴ به ۱۱۴ شهرستان رسیده که نشانه آشکاری بر شروع وضعیتی توفانی است که اکنون در ابتدای آن قرار داریم و اگر به سرعت دست به کار نشویم، به سرعت همه جای کشور را در بر خواهد گرفت، به ویژه وقتی که می‌دانیم اوضاع در مراکز استان‌ها که شهر‌های پرجمعیت هستند با سرعت در حال تغییر است.

به عنوان مثال می‌شود به شهرستان‌های تبریز، ارومیه، اصفهان، کرج، بوشهر، تهران، بیرجند، مشهد، زنجان، سمنان، شیراز، قم، کرمان، رشت، خرم‌آباد، ساری، اراک، بندرعباس و یزد اشاره کرد که از جمله مراکز استان‌هایی هستند که تازه از وضعیت آبی خارج شده و در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند. شهر‌هایی که سوای جمعیت زیاد، به دلیل قرار گرفتن در کانون ارتباطات دیگر شهرستان ها، افزایش شیوع ویروس در آن‌ها نگران کننده‌تر است.

نکته جالب توجه در این میان، تداوم وضعیت سابق در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان است که از متولیان اصلی مقابله با کرونا در کشور است. وزارت خانه‌ای که موظف به رصد دائمی وضعیت کرونایی شهرستانی کشور و به روزرسانی نقشه رنگ بندی است، اما نیم نگاهی به نقشه فوق کافی است تا دریابیم چقدر در انجام این مهم ناتوان بوده است.

این را توقف انتشار نقشه رنگ بندی به مدت یک ماه نشان می‌دهد که استدلال وزارت بهداشت برایش، ضرورت تغییر روند تعیین رنگ شهرستان‌ها بود که از ابتدا مورد انتقاد عده‌ای قرار داشت و با شیوع اومیکرون در جهان و شناسایی آن در ایران، خود وزارت بهداشت هم به ناکارآمدی آن اذعان و تاکید کرد که سازوکار جدیدی برای تعیین رنگ شهر‌ها به کار خواهد بست.

اتفاقی که البته رخ نداد و حالا می‌بینیم که انتشار نقشه رنگ بندی با روال سابق در دستور کار قرار گرفته است؛ همان نقشه‌های ایرادداری که نمی‌توانند مانع از بحرانی شدن اوضاع در شهری شده و جلوی وخامت اوضاع را بگیرند و به رغم شعار‌ها برای تغییر این نقشه ها، قرار است تهیه و منتشر شوند؛ نقشه‌هایی که به باور برخی منتقدان، تنها به درد اعمال جریمه خودرو‌های ورودی و خروجی به/از شهر‌های نارنجی و قرمز می‌خورند!
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار