رودخانه قم که حدود 9 کیلومتر مسیر هموار و قابل تردد دارد، ناجی از خودگذشته ای است که در اعیاد و مراسمات ملی و مذهبی در اغلب بخش های مدیریت شهری مثل کم بود پارکینگ، هدایت مسافر به سمت اماکن زیارتی و استراحتگاه موقت برای زائران یاری رسان مدیران قم می شود.
کد خبر: ۱۰۳۹۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷ 14 April 2022

رودخانه ای که ناجی مدیران قم شده!!به گزارش تابناک قم، قم رود نامی است که از آن جز یک مسیر خشک و بی آب و علف چیزی نمانده و سال هاست تبدیل به یکی از گذرگاه های اصلی مردم قم شده است.

رودخانه قم که سابق بر این محل جاری شدن آب بوده حالا چندسالی است با رشد جمعیت و افزایش ورود مسافران به قم، خودرو و ترافیک سنگین در آن جریان دارد.

خشکسالی در هیچ جای جهان و کشور همراه با پیامدی مثبت نیست و مردم هیچ شهری از جاری نشدن سرزندگی در رودخانه شهرشان خوشحال نیستند اما خشکسالی و کم آبی قم رود باعث شد تا یکی از بزرگترین معظلات قم یعنی عدم وجود پارکینگ تا حدودی رفع بشود که این مهم لطف بزرگی در حق مدیران قم بود.

معظلی که علاوه بر اینکه شهرداری و سایر ارگان های مرتبط برای آن چاره اندیشی نمی کنند بلکه هزینه های زیادی را سالانه بر قم تحمیل می کند. در بازه زمانی برگزاری جشن نیمه شعبان و اعیادی که قم میزبان زائران از سرتاسر کشور می شود مدیران به ناچاری می بایست زمین های بخش خصوصی را در اطراف جمکران اجاره کرده و با مناسب سازی تبدیل به پارکینگ کنند که خود هزینه گزافی را بر دوش شهرداری، اداره برق و سایر ارگان ها می گذارد و فردای پایان قرارداد تمامی زحمات با تراکتور های مالکان زمین از بین رفته و در نوبت بعدی همین داستان تکرار می شود.

خطر لبریز شدن رودخانه

لبریز شدن یک رودخانه تنها منحصر به طغیان و سیل نیست، در قم ترافیک و حضور بیش از ظرفیت خودرو رودخانه قم را از لحاظ بار ترافیکی لبریز می کند که سرریز شدن این ترافیک و هجوم خودروها به سطح شهر باعث ایجاد ترافیک در گذرگاه های شهری می شود.
در طرح تفصیلی شهر قم رودخانه قرار است تا سال1408 از کاربری حمل و نقل و شکل کنونی خارج گردیده و تبدیل به فضای تفریحی گردشگری شود اما سوال بزرگ اینجاست که مدیران مدیریت شهری آیا این تغییر کاربری را به یاد دارند و با فرصت بلند مدت 7 ساله می توانند از رودخانه قم استفاده کرده و ضعف های تفریحی و گردشگری قم را رفع کنند؟ و سوال مهم تر این است که جایگزین این بلوار مهم چه در حوزه حمل و نقل و چه در حوزه پارکینگ خودرو چه خواهد شد؟ آیا مدیران قم خودرا ملزم به ساخت پارکینگ در اطراف حرم خواهند کرد تا کمبود پارکینگ شهر کریمه اهل بیت جبران شود؟

فخرالدین یوسف پور

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار