مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم گفت: فرآیند خرید تضمینی محصولات راهبردی گندم و کلزا که نقش مهمی در تامین امنیت غذایی مردم دارند، از کشاورزان در این استان آغاز شد.
کد خبر: ۱۰۴۴۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸ 14 May 2022

به گزارش تابناک قم، سعید محمدی بیان کرد: با توجه به نزدیک‌شدن به زمان برداشت گندم و دانه‌های روغنی کلزا در استان قم، جلسه کارشناسی کارگروه خرید تضمینی این محصولات در دفتر معاونت اقتصادی استانداری قم برگزار و ۲ محل یکی شرکت تعاونی روستای جعفر آباد و دیگری شرکت تعاونی روستای رحمت آباد استان که در نزدیکی مزارع کشت کلزا قرار گرفته‌اند برای خرید این محصول و همچنین دو مرکز سیلوی ملکی و شرکت تعاونی روستای جعفرآباد برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان تعیین شد.

وی افزود: براساس پیش‌بینی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی قم، امسال ۲ هزار تُن کلزا و ۲۷ هزار تُن گندم در مزارع قم تولید خواهد شد که اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان، امکانات لازم برای خرید تضمینی این محصولات از کشاورزان قمی را به خوبی فراهم آورده‌است.

وی ادامه داد: قیمت خرید تضمینی هرکیلوگرم کلزا از کشاورزان ۱۵‌ هزار تومان و قیمت هرکیلوگرم گندم با مشوق درنظرگرفته‌شده ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده‌است که با ایجاد بسترهای لازم همچون ایجاد باجه بانکی هیچ‌گونه مشکلی در پرداخت این مبلغ به بهره‌برداران وجود ندارد.

محمدی تاکید کرد: از کشاورزان استان می‌خواهیم اطلاعات فعالیت خود را در سامانه پهنه‌بندی ثبت کنند تا در زمان تحویل محصول خود به مراکز تعیین شده با مشکلی مواجه نشوند.

وی بیان داشت: با همکاری نهادهای نظارتی استان همچون سازمان صمت و نیروی انتظامی، کنترل لازم را بر فرآیند تحویل گندم و کلزا خواهیم داشت تا از عرضه خارج از شبکه این محصولات راهبردی و مهم در تامین امنیت غذایی مردم، جلوگیری شود.

وی ادامه داد: فرآیند خرید تضمینی این محصولات از ۲۰ اردیبهشت‌ماه در استان قم آغاز شده‌است و این روند برای کلزا تا پایان زمان برداشت تقریبا تا پایان فصل بهار و برای گندم تا پایان شهریورماه ادامه خواهد یافت.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار