مدیر جوزه علمیه سراسر کشور گفت:برخورد با نهاد ورزش نباید یک برخورد منفعالانه باشد مع الاسف ما در مواجه با این پدیده به صورت افراط و تفریطی برخورد کردیم.
کد خبر: ۱۰۴۵۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳ 17 May 2022

به گزارش تابناک قم، آیت الله اعرافی در دیدار معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان گفت: ورزش، امر مهمی است، اصل مقوله ورزش، تغییر و تحولات دنیای معاصر از یک فعالیت متعارف، عادی و سرگرمی پراکنده بیرون آمده، شده یک نهاد، نهاد اجتماعی، مؤثر، تغییر آفرین، فعال اجتماعی، ما واقعاً باید این جایگاه نهادی ورزش را بازشناسی کنیم حداقل برای خودمان، این نهاد را به عنوان یک پدیده با تفاوت‌های زیادی با آنچه که در سابق در جوامع بوده بشناسد و برای آن تدبیر لازم کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برخورد با نهاد ورزش نباید یک برخورد منفعلانه باشد نه منحرفانه، برخورد فعال مثبت باشد، مع الاسف ما در مواجه با این پدیده که پدیده متمایز و متفاوت از اعصار پیشین است، به صورت افراط و تفریطی برخورد کردیم و آن نظریه درست مبتنی با فرهنگ بومی و اسلامی باشد، در استخراج و پیاده سازی آن کمتر پرداختیم.

آیت الله اعرافی گفت: برای رسیدن به یک نظریه و الگوی جامع، احتیاج به این است که هم حوزه به لحاظ نظری فعال شود و هم وزارت ورزش واقعاً یک فعالیت پایه‌ای و بنیادین را دنبال کند. برای رسیدن به آن نظریه جامعه در حوزه ورزش، ما هم باید به مباحث «فلسفی ورزش»، مباحث «اخلاقی- آدابی» و «فقه و احکام» ورزش و بر پایه این سه ضلع و متناسب با موضوع شناسی جدید، برسیم به نظریات الگو‌ها تا برسیم به آئین نامه، ضابطه، پروتکل و شیوه نامه و این یک منظومه است که در حوزه ورزش همچون پدیده‌های جدید باید پیموده شود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: حوزه با توجه به رسالت پاسخگویی که دارد طی سال‌های اخیر اقداماتی را دفتر فقه معاصر آغاز کرده است، چرا که علاوه بر پاسخگو بودن، نظریه پرداز در قلمرو‌های مختلف، جدید و مورد نیاز نظام هدف گیری شده و لذا کار‌ها در وسعتی زیاد، آرام و در حال پیشرفت است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: علی‌رغم تمام این دغدغه‌ها نکات، وقتی وارد کارو درگیر با امور روزمره می‌شویم، بسیاری از مسائل فراموش می‌شوند، لذا من تاکید دارم، نظریه پردازی در عرصه ورزش از منظر فرهنگ بومی و اسلامی واقعاً در وزارت ورزش باید جای پای محکمی داشته باشد، لذا در این زمینه از یک سو به دانشگاه و از سوی به حوزه مراجعه می‌کنید، لذا ما در سه ضلعی که بیان شد، می‌توانیم آماده کمک و همراهتان باشیم، تا به الگو‌های مورد دفاع برسیم.

امام جمعه قم به انجام مطالعات حوزه ورزش از منظر‌های فرهنگی و دینی اشاره کرد و گفت: گفتمان ما، گفتمان انقلاب اسلامی است و در این گفتمان پاسخ همه دغدغه‌ها وجود دارد و بن بستی برای امور و فعالیت‌های ما نیست، لذا باید با جدیت مسائل را پیش برد و راه حل‌های را خلق کرد.

آیت الله اعرافی در ادامه به جایگاه «زن و خانواده» پرداخت و افزود: امروز یک مواجه کلان تمدنی نسبت به زن وخانواده در جوامع غربی داریم، در این مواجهه هم نیاز به طرح‌های جدید داریم و به الگو‌هایی بپردازیم که شجاعانه به دنیا عرضه کنیم، مقوله زن نیاز دارد که در ابعاد مرتبط با حیات زن و خانواده کاملاً فعال و الگو پرداز و قدرت گفتمان سازی بین المللی داشته باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه هفتم توسعه کشور اشاره کرد و گفت: برای ورزش بانوان چه همگانی چه قهرمانی با همان چهارچوب‌هایی که بیان کردید یک تحرک جدی در زیرساخت‌ها لازم است، البته بی‌مایه فطیر است، باید خرج کرد، که هزینه کرد‌ها بخشی به شهرداری‌ها و بخشی به بودجه‌های وزارت خانه معطوف می‌گردد.

او گفت: در حال حاضر برنامه هفتم توسعه کشور از منظر خودمان با حضور ۳۰-۴۰ نفر در حال انجام است، شما هر چه زودتر آن چارچوب‌هایی که می‌خواهید در ورزش بانوان رعایت شود، همچنین، زیرساخت‌هایی که برای آن باید به وجود آید و چه هزینه‌هایی را لازم دارد را اعلام کنید، که اگراین اتفاق بیوفتد و در تبصره‌های بودجه‌ای دیده شود، سالانه اعتبارات مناسبی برای ورزش بانوان و زیرساخت‌های مناسب آن اختصاص خواهد یافت و هر شهری متناسب با سرانه جمعیتی که دارد فضایی مناسب با مدیریت خود بانوان را در اختیار خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار