رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم از فعالیت 600 واحد مرغداری در استان خبرداد و گفت: نیاز روزانه قم به تخم مرغ ۵۰ تن است اما به همت تولیدکنندگان در روز حدود ۲۵۰ تن تخم مرغ تولید می‌شود و روزانه حدود ۲۰۰ تن تخم مرغ به استان‌های دیگر صادر می‌شود.
کد خبر: ۱۰۴۵۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸ 19 May 2022

محمدرضا حاجی‌رضا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم، بیان کرد: موضوع امنیت غذایی در همه کشور‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بر اساس قانون اساسی در هر کشور یک مجموعه دولتی باید بحث امنیت غذایی را تامین کند که در بیشتر مواقع این موضوع در اختیار مجموعه کشاورزی کشورها است.

وی افزود: وقتی صحبت از ارزیابی قدرت کشورها می‌شود، همه به قدرت نظامی توجه می‌کنند اما این تنها کافی نیست و مولفه‌ای مهم به نام امنیت غذایی نیز وجود دارد که همه دولت‌ها تلاش می‌کنند در این زمینه اقدامات موثری انجام دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: در کشور ما نیز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به تاکید امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری مبنی بر این موضوع که کشور باید برای تولیدات ملی اهمیت ویژه‌ای قائل باشد و به خود کفایی برسد، وزارت جهاد کشاورزی بخشی از وظیفه تولید داخلی و بحث امنیت غذایی را بر عهده دارد.

حاجی‌رضا تصریح کرد: به لطف خداوند و زحمات تولید‌کنندگان، استان قم در کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ما تلاش می‌کنیم که بدنه تولید و قدرت تولیدکنندگان را افزایش دهیم تا در بحث کشاورزی، استان قم همانند گذشته در جایگاه بهتری قرار گیرد.

وی اظهار کرد: استان قم در کشور در حوزه دام و طیور بسیار جایگاه مناسبی دارد، حدود ۶۰۰ واحد مرغ‌داری در قم در حال حاضر مشغول فعالیت هستند که از این تعداد ۱۷۶ واحد در بحث مرغ تخم‌گذار فعالیت می‌کنند، نیاز روزانه استان قم به تخم مرغ ۵۰ تن است اما به همت تولیدکنندگان در روز حدود ۲۵۰ تن تخم مرغ تولید می‌شود و روزانه حدود ۲۰۰ تن تخم مرغ از قم به استان‌های دیگر صادر می‌شود.

حاجی رضا افزود: علاوه بر بحث دام و طیور، استان قم در بحث باغبانی نیز در سطح ملی مورد توجه است، مجموع باغ‌های استان قم ۲۲ هزار هکتار است که از این تعداد ۱۴ هزار هکتار به تولید پسته اختصاص داده شده است و عمده تولید پسته استان قم به استان‌ها و کشورهای دیگر صادر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید در کشورمان قابل قبول است حدود ۱۳۰ میلیون تن تولید در بحث کشاورزی داریم و ۹۰ درصد نیاز غذایی روزانه ما در داخل کشور تولید می‌شود که این موضوع برای همه مردم قابل افتخار است.

وی گفت: بسیاری از کشور‌ها به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس با وجود اینکه دارای منابع مالی بسیاری هستند اما همچنان در بحث تامین نیازهای کشاورزی وابستگی دارند، در این مدت مردم مطلع شده‌اند بخش عمده دانه‌های روغنی مورد نیاز جهان در اوکراین تولید می‌شد و یا تامین 30 درصد از غلات مورد نیاز بر عهده روسیه بود و حال با وجود نزاع‌هایی که بین این دو کشور رخ داده بسیاری از کشورهای وابسته به آن‌ها به مشکل برخورده‌اند.

حاجی‌رضا تاکید کرد: حال به این نتیجه رسیده‌ایم که تاکید رهبری در بخش خودکفایی بسیار درست بوده و سیاست‌گذاری‌هایی که در این چند سال در بخش تولید داخلی داشته‌ایم به نتیجه رسیده است هر چند در حال حاضر نیز باید بیش از گذشته از تولیدات داخلی کشور حمایت کنیم.

وی افزود: یکی از این حمایت‌ها بحث یارانه بود که دولت به تولیدکنندگان اختصاص می‌داد و بعد از اجرای طرح «مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها» این حمایت از مرحله اول یعنی تولید برداشته شده و به شکل دیگری صورت گرفت و در نهایت به بخش مصرف انتقال داده شده و این تغییر هم به نفع تولید کننده بوده و هم مصرف کننده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در پایان بیان کرد: اجرای طرح «مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه» از فسادهای بسیاری جلوگیری می‌کند و باعث حمایت از تولید و مصرف می‌شود، اصلاح ساختار هدفمندی یارانه باعث تقویت چرخه تولید در آینده خواهد شد و مردم باید از شرایط موجود آگاه شوند و تحت تاثیر نظریه‌های غلط رسانه‌های معاند قرار نگیرند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار