نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: روحانیت در هر نهضتی که در تاریخ اسلام اتفاق افتاده نقش تعیین کننده‌ای داشته و در انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس نیز به‌عنوان مؤثرترین قشر ایفای نقش داشته است.
کد خبر: ۱۰۴۵۹۴۱
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷ 21 May 2022

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مجتبی ذوالنوری ظهر دیروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم، با تاکید بر گرامیداشت رشادت‌های رزمندگان دفاع مقدس اظهار کرد: پیروزی و شکست در جنگ‌ها معلول علل و متاثر از عواملی است؛ در یک نگاه کلی این عوامل را می‌توان به دو دسته مادی و معنوی تقسیم کرد.

وی اضافه کرد: عوامل مادی مثل نفرات نظامی، تجهیزات و تسلیحات و پشتیبانی و... است اما عوامل معنوی در هر مکتب، دین، کشور و در هر نیروی مسلحی متفاوت است‌.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در دفاع مقدس عوامل معنوی، برآمده از نوع جهان بینی، تفکر دینی و اعتقادی و بینش سیاسی رزمندگان اسلام بود.

وی تصریح کرد: عوامل معنوی، رمز موفقیت نیروهای ایران در جنگ بود که روحانیون در خلق عوامل معنوی، تقویت و استمرار و دوام آن‌ها، بالاترین نقش را در دوران دفاع مقدس ایفا کردند.

ذوالنوری در رابطه با تبیین نقش روحانیت در هشت سال دفاع مقدس گفت: نقش روحانیت فقط به دفاع مقدس محدود نمی‌شود، بلکه هر انقلاب دینی و نهضت اسلامی که در طول تاریخ اسلام اتفاق افتاده است، روحانیت در آن نقش پررنگ و تعیین کننده‌ از خود به جا گذاشته است.

وی افزود: در نهضت‌های معاصر از جمله تحریم تنباکو، ملی شدن صنعت نفت، نهضت مشروطه و اتفاقات مشابه نقش پرچم‌داری، رهبری و راهبردی روحانیت برجسته است؛ در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی و ادامه آن، روحانیت شهدای بسیاری را تقدیم کرده است.

ذوالنوری گفت: روحانیت، در مبارزه با انحرافات اعتقادی، تحریف‌ها، ضلالت‌ها و گمراهی‌ها بسیار تأثیرگذار بوده است. حتی پس از جنگ تحمیلی ما می‌بینیم که در مبارزه با داعش و النصره و ... نیز روحانیت ورود کرده و ۳۸ شهید مدافع حرم تقدیم کرده‌اند.

وی با اشاره به جنایت تروریستی در حرم رضوی بیان کرد: امروز بغض دشمنان کینه‌توز دین مقدس اسلام و ترورهای کور، نشان می‌دهد که آنها روحانیت را هدف قرار داده‌اند.

نماینده مردم قم در مجلس اولین محور اثرگذاری روحانیت در دفاع مقدس را تأثیرگذاری کلی و عمومی دانست و افزود: در ایفای این نقش، بالاترین سهم و جایگاه مربوط به امام خمینی (ره) و شخصیت‌های روحانی تراز اول است.

وی ابراز کرد: پشتیبانی جنگ محور دوم اثرگذاری روحانیت در جنگ بود؛ بیان رسای روحانیون که از اعتقادات و سوز دل آنها سرچشمه می‌گرفت، گروه‌های مختلف مردمی را بسیج و رزمندگان را دلگرم کرد و پشتیبانی‌ها را برای جنگ و جبهه گسیل کردند.

ذوالنوری با بیان اینکه نقش مدیریتی و مسئولیتی طلاب سومین محور اثربخشی آنان در هشت سال جنگ تحمیلی بود، ادامه داد: شهدای روحانیت در مسئولیت‌های مختلف  نقش‌آفرینی کردند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نقش تبلیغی محور چهارم عرصه اثرگذاری روحانیت در دفاع مقدس بود که خیل عظیمی از اعضای جامعه مدرسین، اساتید حوزه علمیه، ائمه جماعت و جمعه و طلبه‌ها از پیر و جوان سنگرهای خط مقدم تا عقبه‌ها و قرارگاه‌های پشت جبهه را تبدیل به مسجد و حسینیه کرده بودند و به بیان احکام دین، مشاوره، تاریخ اسلام، بصیرت افزایی می‌پرداختند.

وی محور پنجم تاثیرگذاری روحانیت را دستاوردهای رزمی خواند و اعلام کرد: طلبه‌های جوان بسیجی که عشق جهاد داشتند، در صحنه جنگ و دفاع مقدس حاضر شدند و از دین و خاک کشورمان با جان و دل دفاع کردند. 

ذوالنوری تصریح کرد: نقش رزمی تبلیغی نقش ششم اثرگذاری طلاب و روحانیون در دوران دفاع مقدس بود و بسیار بودند طلابی که در زمان عملیات و رزم لباس نظامی و در زمان تبلیغ، لباس پیغمبر اکرم (ص) را می‌پوشیدند و ایفای نقش می‌کردند.

وی نقش هفتم اثرگذاری روحانیت را نقش تخصصی دانست و عنوان کرد: طلبه تخریب‌چی، غواض، خلبان هلیکوپتر کبری، پزشک، راننده زرهی در زمان هشت سال جنگ تحمیلی بودند که در تخصص‌های مختلف ایفای نقش می‌کردند.

وی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: امروز دشمنان ولایت فقیه و رهبری را نشانه گرفته‌اند؛ وقتی می‌بینند پرچم انقلاب بر دوش ولایت پیش می‌رود، سعی می‌کنند ذهن‌ها را نسبت به ولایت تخریب کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار