آیت‌الله شبیری زنجانی گفت: حوزه‌های باید به علوم حوزوی به‌ویژه فقه و اصول به صورت شایسته‌ای اهتمام داشته باشند.
کد خبر: ۱۰۴۶۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸ 22 May 2022

به گزارش تابناک قم، این مرجع تقلید در دیدار اعضای بیت آیت‌الله مصباح یزدی (ره) گفت: دین به عالم نیاز دارد و مردم نیز دین خود را از عالمان زمان خود می‌گیرند نه از کتاب‌های علمی همان‌گونه که فرد بیمار علاج جسم خود را از طبیب طلب می‌کند و نه از کتاب‌های قطور علم پزشکی. پس جامعه حوزوی ما باید به دنبال پرورش عالمانی باشد که پاسخگوی نیاز‌های جامعه خود باشند.

او گفت: یکی از ویژگی‌های شاخص مرحوم آیت الله بروجردی این بود که به جذب افراد مستعد به حوزه و حمایت از طلبه‌های با استعداد اهتمام داشت. گاهی که طلبه‌ها و علمای بلاد از شهرستان‌های خود همراه با مردمشان برای ملاقات با ایشان می‌آمدند اگر می‌دید که آن روحانی استعداد دارد از ایشان می‌خواست در قم بماند.

این مرجع تقلید گفت: اگر در بین طلبه‌ها کسی بود که استعداد داشت و می‌خواست که از حوزه علمیه قم برود خودش شخصا از او می‌خواست که در حوزه قم بماند و سعی می‌کرد که از آن طلبه حمایت کند.

آیت‌الله شبیری توجه به علم آموزی و تلاش برای کسب مکارم اخلاق را دو ویژگی بارز علمای شیعه در اعصار گذشته دانست و گفت: بسیاری از علمای ما عاشقانه به دنبال کسب علم بودند و همین عشق به تحصیل سبب شده بود که حتی تا آخرین لحظه‌های عمر خود از علم آموزی و مباحثه علمی دست نکشند.

او گفت: آن‌ها به اخلاقیات توجه ویژه داشتند و مردم نیز به دلیل همین موارد به آن‌ها احترام می‌گذاشتند، طلبه‌های جوان باید این دو امر مهم را در کنار هم دنبال کنند، تاثیر‌های دنیای مادی کنونی قابل انکار نیست، ولی کسی که روحانی است و ایمان به خداوند و عنایت‌های او دارد باید متمرکز در فعالیت علمی باشد نه اینکه به دنبال حواشی یا فعالیت اقتصادی برود و رفتاری که زندگی طلبگی شمرده نمی‌شود از او سر بزند، این موضوعی است که متاسفانه امروزه به آن کمتر توجه می‌شود.

آیت‌الله شبیری زنجانی استمرار بیوت علمی را نعمتی الهی دانست و خطاب به فرزندان مرحوم مصباح خاطرنشان کرد: خداوند این نعمت را به بیت شما عطا فرموده و شما باید برای استمرار این نعمت تلاش کنید.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی عضو فقید مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام (ره) ۱۲ دی ماه ۹۹ به دلیل بیماری دارفانی را وداع گفت و پیکر مطهرش در حرم حضرت معصومه به خاک سپرده شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار