استاد حوزه علمیه قم گفت: امام باقر (ع) از فرصتی که در دوران امامتشان ایجاد شده بود به کار علمی روی آوردند و در حقیقت جهاد علمی و جهاد تبیین را بر جهاد سیفی غلبه دادند.
کد خبر: ۱۰۵۵۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰ 07 July 2022

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام و المسلمین نظری منفرد طی سخنانی بعد از نماز عشاء در مراسم شب شهادت امام باقرعلیه‌السلام که با حضور پیکر پاک یک شهید گمنام در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد اظهار داشت: عمر امام باقر (ع) ۵۷ سال و دوران امامت ایشان نیز حدود ۲۰ سال است و وجود نبی خدا بشارت تولد حضرت را به جابربن‌عبدالله‌ انصاری داده اند و عامه و خاصه این روایت را نقل کرده اند.

وی افزود: طبق روایت وارده از نبی خدا، امام باقر (ع) شکافنده علوم خواهد شد به همین خاطر در زمان حضرت یک گشایشی در فضای عمومی جامعه حاصل شد در حالیکه قبل از حضرت فضا بسیار بسته بود و امکان تبلیغ دین و معارف دینی نبود.

استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: تا زمان امام باقر (ع) بسیاری از مناسک حج و معارف دینی گسترش نیافته بود و حضرت از این فرصت استفاده نمودند که خروجی مکتب امام باقرعلیه‌السلام افرادی همچون «ابان بن تغلب»، «ویس مرادی»، «زراره»، «جابربن یزید جعفی» و…هستند که هر یک علمایی بسیار والامقام هستند.

نظری منفرد تاکید کرد: فعالیت‌های فرهنگی امام باقر (ع) باعث می شود در شهر کوفه چهار هزار راوی تربیت و حضور پیدا کنند و حقیقت دین اسلام به درستی نشر پیدا کند.

وی یادآور شد: امام باقر (ع) از فرصتی که در دوران امامتشان ایجاد شده بود به کار علمی روی آوردند و در حقیقت اختیار جهاد علمی و جهاد تبیین را بر جهاد سیفی غلبه دادند.

نظری منفرد افزود: نیاز جامعه دوران امامت حضرت، همان جهاد علمی بود که منجر به سقوط مروانیان شد که بیداری و آگاهی جامعه به خاطر کار فرهنگی امام باقر (ع) بود اگرچه کار فرهنگی کار مشکلی است اما ریشه ای و اساسی است.

سخنران حرم بانوی کرامت در ادامه گفت: جوانان باید رابطه خود را با دین قطع نکنند و فضای مجازی که وقت جوانان را پر کرده است نباید باعث غفلت انسان از مسائل دینی شود.

وی اظهار کرد: جوانان باید خود را از نظر اعتقادات و معارف دینی واکسینه کنند تا دزدان عقیده نتوانند خدشه‌ای به دین آن‌ها وارد کنند.

نظری منفرد تاکید کرد: امام باقر (ع) شاگردانی در مسائل اعتقادی و کلامی تربیت نمودند تا مسائل دینی از ریشه و اساس درست شود.

کارشناس مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه(س) خاطر نشان کرد: طبق روایت امام باقر (ع) انسان فرزند سه روز است، روزی که متولد می شود، روزی که در خاک دفن می شود و روزی که از قبر بیرون می آید و به محضر خداوند می رسد که روز سوم روز سختی است مگر اینکه انسان به روز معاد ایمان داشته باشد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار