کد خبر: ۱۰۵۶۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۵ 18 July 2022

واقعه غدیر، مهم ترین و سیاسی ترین رویداد تاریخ اسلام است که بعد از حجة الوداعِ پیامبر(ص)، در تاریخ ۱۸ذی الحجه سال دهم ه ق در مکانی بنام غدیر خم، اتفاق افتاد.

نزول آیه اکمال «الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن دِینِکُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینا» گواه بر اهمیت و عظمت این روز ارزشمند برای مسلمانان است؛ چراکه خداوند متعال در این آیه، رویداد غدیر را علت یأس کفار، اکمال دین، اتمام نعمت و برگزیده شدن دین اسلام،اعلام می کند، زیرا رویدادی ساده،کوچک و قابل اغماض نیست و قرار است سرنوشت مسلمانان و جانشین بعد از پیامبر(ص) مشخص شود.

بنابراین مساله امامت و ولایت بعد از پیامبر(ص)، اولین و آخرین مساله اسلام است و مسلمانان بدون تمسک جستن به ولایت و التزام قلبی و عملی به آن،قطعا گمراه خواهند شد و هیچ عمل نیکی از آنها پذیرفته نخواهد شد؛ چون شرط قبولی اعمال، ولایت است و ضمانت اجرای احکام الهی و سعادت بشریت در گرو پیروی از ولایت و تشکیل حکومت اسلامی است.

به همین خاطر کوچک شمردن و نادیده گرفتن عمدی رویداد بزرگ غدیر و فراموشی مساله ولایت در همان مقطع زمان، موجب انحراف،گمراهی،کمرنگ شدن دین در زندگی مسلمانان،سلطه حاکمان فاسق و مع الاسف وقوع حادثه عظیم عاشورا در کربلا شد.

البته به مرور زمان برخی تلاش کردند که با تحریف واقعه غدیر، واقعیت را به شکل دیگری نقل کنند اما با تالیف کتب و تبیین حقیقت توسط علمای بزرگ شیعه، با شکست مواجه شدند.

به تازگی هم برخی از افراد سکولار که با سیاست قهر هستند و اعتقادی به دخالت دین در سیاست ندارند، در نوشته ها و گفته های خودشان سعی می کنند واقعه غدیر را به شکل دیگری تحریف کنند یا به شکل صحیح و واقعی خود بیان نکنند، مثلا پیام غدیر را در زیست اخلاقی و شناخت حقیقت وجود امام خلاصه می کنند و سعی می کنند موضوع ولایت، امامت و حکومت را که اصل واقعه غدیر بخاطر آن شکل گرفته است را بیان نکنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار