سخنران هیأت خادم الرضا(ع) مطرح کرد:
سخنران هیأت مذهبی خادم الرضا(ع) با اشاره به انواع مواجهه مردم با حق و حقیقت گفت: شمر دچار انکار آگاهانه شد.
کد خبر: ۱۰۵۹۰۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵ 30 July 2022

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام والمسلمین هادی الیاسی از اساتید حوزه علمیه قم در شب اول محرم و در جمع عزاداران حسینی در هیأت خادم الرضا(ع) قم که در ورزشگاه شهید حیدریان این شهر برگزار شد به بررسی انواع مواجهه مردم با حق و حقیقت پرداخت و گفت: مردم در مقابل پذیرش حق چهار دسته می شوند؛ برخی حقیقت را جاهلانه و از روی نادانی انکار می کنند.

وی افزود: خیلی از افرادی که حق و حقیقت را انکار می کنند خبر ندارند که چه اتفاقی افتاده است. بعد از واقعه عاشورا یک پیرمرد شامی نزد امام سجاد علیه السلام آمد و گفت خدا را شکر که مردان شما کشته شدند؛ امام سجاد(ع) پاسخ هایی متقن همچون آیه تطهیر را به او دادند و او با شنیدن آن ها عمامه خود را بر زمین زد و یزید را لعن نمود.

حجت الاسلام والمسلمین الیاسی خاطرنشان کرد: چراغ علم تاریکی جهل را کنار می زند.

وی انکار حق از سوی دسته دوم مردم را آگاهانه دانست و گفت: وقتی حضرت ابراهیم(ع) بت ها را فروریخت و تبر را به دست بت بزرگ داد افرادی که انکار کننده حق بودند با اینکه می دانستند سنگی که نمی تواند از خود دفاع کند چگونه از انسان ها می تواند دفاع نماید آما باز هم حق را نپذیرفتند.

این کارشناس مذهبی انکار حق را مقدمه ظلم برشمرد و تصریح کرد: در احوال شمر بن ذی‌الجوشن آمده است که چون او امام حسین (ع) را به قتل می‌رسانید، حضرت فرمود: ‌آیا مرا می‌شناسی؟ شمر جواب داد: آری، سپس اَنساب او را برشمرد. امام حسین (ع) فرمود: حالا که مرا خوب می‌شناسی، چرا اقدام به قتل من نموده‌ای؟ آن ملعون جواب داد: اگر من تو را نکشم، چه کسی جایزه یزید را بگیرد؟! شمر دچار انکار آگاهانه شد.

وی با اشاره به دسته سوم مردم در پذیرش حق افزود: عده ای حق را می پذیرند اما این پذیرش به صورت متعهدانه نیست؛ در جوامع سکولاریستی امروز افراد می گویند که خدا را قبول دارند، پیامبران را قبول دارند اما به آموزه های آن ها عمل نمی کنند؛ هم گناه می کنند و هم به عبادتگاه ها می روند و با خدا راز و نیاز می نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین الیاسی بیان داشت: پذیرش متعهدانه اقدام چهارمین دسته از مردم در مواجهه با حق است؛ حق را باید هم پذیرفت و هم نسبت به آن تعهد و التزام داشت و این بهترین نوع مواجهه با حق می باشد.

وی گفت: مسلم بن عقیل اول صبح که قیام کرد چهار هزار نفر اطراف او جمع شده و با او بیعت کرده بود؛ اما همین که غروب شد اطراف او نیز خالی شد. مردم کوفه حق را پذیرفتند اما نسبت به آن ثابت قدم و متعهد نماندند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: ابن زیاد با حیله هایی همچون بد جلوه دادن چهره حضرت مسلم، ترساندن مردم از جنگ، بی ارزش نشان دادن قیام امام حسین(ع) این بی تعهدی را ایجاد کرد.

وی با تأکید بر اینکه واقعه عاشورا مجموعه ای از معرفت و تعهد است، عنوان داشت: ما به امام حسین(ع) باور داریم که در اینجا و در این محفل حاضر شده ایم؛ ما به امام حسین(ع) تعهد داریم که این مراسم را برگزار می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین الیاسی گفت: باید بدانیم که نسبت به امام زمان(عج) نیز وظیفه داریم؛ پذیرش متعهدانه امام حسین علیه السلام وظایفی را به دنبال دارد که در شب های آینده به آن ها خواهیم پرداخت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بخشی از وظایف ما در ماه محرم همین عزاداری هاست. در این دهه اول محرم از شادی های خود، از شوخی های خود می کاهیم، لباس مشکی می پوشیم و بر در خانه هایمان پرچم امام حسین(ع) را نصب می کنیم. می خواهیم در این ماه هم شکل با امام زمانمان(عج) عزادار جد بزرگوارشان شویم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار