مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: قم نخستین شهری است که تمام پسماندهای پزشکی را بی‌خطرسازی و سپس دفن می‌کند.
کد خبر: ۱۰۵۹۱۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱ 30 July 2022

به گزارش تابناک قم، سید عبدالله میرابراهیمی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در سایت البرز ، اظهار کرد: تمام پسماندهای خانگی شهر به اضافه پسماندهای بیمارستانی به مجموعه سایت البرز انتقال پیدا می‌کند و فراوری و تولید کود کمپوست هم در این مجموعه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه روزانه ۵ الی ۶ تن پسماند پزشکی در شهر تولید می‌شود، ادامه داد: ۵۰ درصد این میزان پسماندها توسط ۱۰ بیمارستان موجود در شهر تولید می‌شود که پس از اتوکلاو، به ناوگان جمع‌آوری که به‌صورت مستقل فعالیت کرده، تحویل داده می‌شود و سپس به مجموعه سایت البرز انتقال می‌یابد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم خاطرنشان کرد: اتوکلاو دستگاهی است که بخار آب با فشار بالا، میکروارگانیزهای موجود در پسماندهای پزشکی را از بین می‌برد و یا به حداقل می‌رساند و با استفاده از این دستگاه بی‌خطر سازی و کم‌خطر سازی انجام می‌شود .

وی با تأکید بر اینکه مطب‌ها، درمانگاه‌ها و پلی کلینیک‌ها که پسماند کمتری دارند و امکانات و زیرساخت برای امحا و بی‌خطرسازی ندارند، توسط دو شرکت بخش خصوصی با نظارت دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی جمع‌آوری می‌شود ابراز کرد: این پسماندها روزانه به مرکز امحا پسماندهای عفونی انتقال پیدا می‌کنند.

به گفته میرابراهیمی، روزانه ۲ و نیم تن پسماند پزشکی از پلی کلینیک‌ها، مطب و درمانگاه به مرکز امحا پسماند واقع در مجموعه سایت البرز انتقال پیدا می‌کند.

وی با اشاره به فرآیند امحا پسماندهای عفونی گفت: پسماندها پس از ورود به دستگاه در ابتدا خرد شده و سپس در دمای ۱۶۰ درجه با بخار آب مرطوب می‌شوند و در ادامه با اشعه ماکروویو بی‌خطرسازی و کم‌خطرسازی انجام می‌شود و در نهایت پسماند خرد شده و بی‌خطر شده با دیگر پسماندهای پزشکی که در بیمارستان‌ها بی‌خطر شده‌اند، برای دفن منتقل می‌شوند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم ادامه داد: قم اولین شهری بوده که تمام پسماندهای پزشکی را بی‌خطرسازی و سپس دفن می‌کند.

وی اضافه کرد: هیچ‌گونه نگرانی بابت تماس شیرابه پسماندها با آب‌ها زیرزمینی وجود ندارد چراکه پسماندهای پزشکی به‌صورت کامل بی‌خطر سازی و سپس دفن می‌شود و از طرفی مجموعه سایت البرز با آب‌های زیرزمینی تا عمق ۹۰ متر فاصله دارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار