امسال برای صدور گذرنامه می بایست ابتدا از سامانه نوبت دهی پلیس +۱۰ اخذ نوبت کرده و سپس‌ در زمان مقرر حضور یافته و پیگیر دریافت گذرنامه شوید. این نوبت دهی اما با چالش هایی مواجه است.
کد خبر: ۱۰۵۹۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳ 03 August 2022

به گزارش تابناک قم، امسال هم مشتاقان زیارت اباعبدالله در حال تدارک و آمادگی زیارت می باشند. ثبت نام در سامانه سماح، دریافت گذرنامه‌ و تزریق واکسن از پیش نیاز های این‌ سفر می باشد.

شرایط دریافت گذرنامه اما امسال کمی متفاوت و زمان بر شده است. مراحل ثبت نام و دریافت به این صورت‌ می باشد که شما ابتدا می بایست با دریافت نوبت از سامانه نوبت دهی پلیس +۱۰ اخذ نوبت کنید و در روز و زمان مقرر در محل مشخص یا انتخاب شده حضور یابید.

این دریافت نوبت شاید در ظاهر برای حفظ نظم خوب باشد اما بررسی های میدانی حاکی از آن است که موجب زحمت و شاید عدم دریافت گذرنامه برای برخی از مشتاقان زیارت خواهد شد، چرا که معقوله کمبود نوبت نسبت به متقاضیان دریافت گذرنامه مهمی است که به آن‌ پرداخته نشده و زائران اربعین به عنوان مخاطبان اصلی و در صدر دریافت گذرنامه در این بازه زمانی دچار مشکل شده اند.

طبق سامانه دریافت نوبت قم دارای 12 مرکز پلیس+10 می باشد و طبق فرض اگر هرکدام از آن ها در روز 10 نوبت دریافت گذرنامه به متقاضیان‌ تخصیص بدهند، در کل هفته تنها720 نوبت خواهیم داشت و با توجه به اینکه زمان صدور گذرنامه هم حدود دوهفته زمان می طلبد، زائران اربعین تنها تا هفته اول و نهایتا تا هفته دوم صفر امکان ثبت نام برای دریافت گذرنامه را دارند.

این زمان بندی ها نشان می دهد، زائران اربعین برای دریافت گذرنامه 6 هفته فرصت دارند که با احتساب هفته ای 720 نوبت (روزانه 120 نوبت) مجموعا 4320 نوبت دریافت گذرنامه صادر خواهد شد.(بدون احتساب تعطیلی دوروزه تاسوعا و عاشورا حسینی).

این عدد که به صورت تقریبی می باشد تا حدودی ظرفیت کم مراکز پلیس+10 را نشان می دهد و قطعا جوابگوی نیاز شهروندان قمی نخواهد بود.

عدم تسلط کافی و پاسخگویی نا مناسب متصدیان

معظل دیگری که این‌نوبت دهی اینترنتی ایجاد کرده است تراکم جمعیت به دلیل عدم اطلاع رسانی‌ کافی پیرامون این دریافت نوبت می باشد.

متصدیان خسته اما تاب و تحملشان برای پاسخگویی کم شده و فقط میخواهند مردم را به سمت سایت ها گسیل دهند، نه اطلاع رسانی کافی و نه ارائه اطلاعات مناسب و راهنمایی به مراجعین موجب کلافگی مردم شده است.

همچنین در این میان مشکلاتی از قبیل خرابی سیستم عکاسی و ارجاع به بیرون، قطعی سامانه، پرداختی های پی در پی هم یکی دیگر از چالش های دریافت‌ گذرنامه است.

بنابراین با وجود این مشکلات نیازمند است تا با چاره اندیشی مناسب از جمله افزایش ساعت کاری و تعداد مراکز پلیس+10 ظرفیت پذیرش مراکز ارتقا یابد تا از سردرگمی‌‌ و کلافگی مردم در راستای دریافت گذرنامه کاسته شود.

حمیدرضا جعفرزاده

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار