معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم، گفت: بر اساس آخرین پایش صورت گرفته سطح گلخانه‌های مستقر در مناطق مختلف استان به ۶۲ هکتار رسیده‌است و در آینده نزدیک این میزان به از ۱۰۰ هکتار فراتر خواهد رفت.
کد خبر: ۱۰۶۰۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱ 05 August 2022

به گزارش تابناک قم، محمد علی سلامی بیان کرد: به دلیل نقشی که استفاده از گلخانه‌ در افزایش میزان تولید محصولات کشاورزی دارد و استقبال مناسب کشاورزان از این شیوه ، سطح زیر کشت گلخانه‌ها طی‌ سال‌های اخیر در قم روز به روز در حال افزایش است.

وی با اشاره به مزایای فراوان کشت‌های گلخانه‌ای، ادامه داد: بهره‌وری آب در کشت‌های گلخانه‌ای تا ۱۰ برابر است و با تنظیم شرایط محیطی در آن می‌توان گیاهان کشت شده را در برابر تنش‌های دمایی حفظ کرد، بنابراین توسعه این نوع کشت در قم که با کم‌آبی و شرایط خاص اقلیمی مواجه‌است به عنوان یک موضوع راهبردی در قالب سیاست‌های تغییر الگوی کشت استان دنبال می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر احداث هر متر مربع گلخانه با توجه به کیفیت مواد به کارگرفته شده در آن بین یک تا سه ‌میلیون هزینه‌ دارد،‌ بنابراین لازم است محصولاتی در گلخانه‌های استان کشت شوند که دارای مزیت رقابتی بوده، ارزش اقتصادی بالایی دارند و حتی می تواند در بازارهای صادراتی عرضه شوند.

سلامی با اشاره به این که بیش‌از ۲۵۰ نفر از کشاورزان قمی در زمینه کشت‌های گلخانه‌ای فعالیت می‌کنند، گفت: سازمان جهاد کشاورزی قم با همکاری سایر نهادهای متولی تلاش می‌کند از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت در عرصه کشت‌های گلخانه‌ای حمایت نماید.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار