مدیر کل انتقال خون استان قم از رشد ۸ درصدی اهدای خون طی هشت ماهه نخست امسال در قم خبر داد و گفت: ۹۷ درصد از اهداکنندگان خون در قم را آقایان و ۳ درصد را بانوان تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۱۰۷۹۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰ 26 November 2022

به گزارش تابناک قم، مرتضی نوریان اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۳۲ هزار نفر از شهروندان قمی به مراکز انتقال خون استان جهت اهدای خون مراجعه کردند و از این تعداد بیش از ۲۶ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند.

مدیر کل انتقال خون استان قم با اشاره به آمار اهداکنندگان خون در آبان ماه سال جاری بیان داشت: در آبان ماه امسال تعداد ۳ هزار و ۷۹۱ نفر از داوطلبین اهدای خون به مراکز این اداره کل در استان مراجعه کردند که از این تعداد ۲ هزار و ۱۳۵ نفر موفق به اهدای خون شدند که این آمار نشان از رشد ۵/۲ درصدی نسبت به زمان مشابه دارد.

نوریان عنوان داشت: در ۸ ماهه نخست امسال، ۴۰ هزار و ۲۷ واحد خون و فرآورده‌های آن به مراکز درمانی استان قم ارسال و تعداد ۳۸۶ پلاکت فرزیس از اهداکنندگان دریافت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۴۵ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیر کل انتقال خون استان قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خون جزئی از عضو بدن است و اهدای خون در حقیقت اهدای عضو است افزود: انسان می‌تواند بارها در طول سال خون خود را به بیماران نیازمند اهدا کند، بدون آنکه به او آسیبی برسد.

وی بیان داشت: هر انسان در هر بار اهدا خون به سه بیمار کمک می‌کند و خوشبختانه در استان قم مردم مشارکت فعالی در زمینه اهدای خون دارند.

نوریان با اشاره به شرایط اهدای خون گفت: فرد در زمان اهدای خون باید شرایط عمومی سالم بودن را داشته باشد و سن اهداکنندگان خون نیز باید بین ۱۸ تا ۶۵ سال باشد و وزن افرادی که قصد اهدای خون دارند نباید کمتر از ۵۰ کیلوگرم باشد.

مدیر کل انتقال خون استان قم افزود: همراه داشتن کارت ملی در زمان اهدای خون ضروری است و در معاینه و مصاحبه پزشک شرایط اهدای خون کنترل می‌شود.

۹۷ درصد از اهداکنندگان خون در قم را آقایان و ۳ درصد را بانوان تشکیل می‌دهند

نوریان عنوان داشت: بانوان سهم کمتری در اهدای خون دارند و در سال جاری نسبت به مدت مشابه یک و سه دهم درصد بانوان مشارکت کمتری نسبت به سال گذشته داشتند و ۹۷ درصد از اهداکنندگان خون در استان قم را آقایان و ۳ درصد را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی گفت: مصرف خون اهداکنندگان در مراکز درمانی استان قم است که افزایش مصرف خون نشان از بالا رفتن اعمال جراحی در بیمارستانها است و به ازای هر ۱۰ دقیقه یکی از فرآورده‌های خونی ما در مراکز بیمارستانی مصرف می‌شود.

مدیر کل انتقال خون استان قم بیان داشت: ۶۰ درصد اهداکنندگان خون در استان قم به صورت مستمر خون می‌دهند و این امر مهم را می‌شناسند و بیش از دو بار در طول سال خون می‌دهند و ۴۰ هزار نفر در این زمینه مشارکت دارند.

نوریان بیان داشت: در شهر قم ۲ مرکز انتقال خون واقع در میدان روح‌الله و بلوار ۱۵ خرداد وجود دارد که علاوه بر بیماران نیاز به عمل جراحی و مجروح‌های ناشی از تصادف‌ها، بیش از یک هزار بیمار دیالیزی و حدود ۲۰۰ بیمار تالاسمی در قم وجود دارند که نیازمند دریافت مستمر خون هستند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار