مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری قم از تحصیل ۵۷ هزار و ۵۳۶ دانش آموز و دانشجوی خارجی در این استان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۰۸۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۳ 03 June 2023

به گزارش تابناک قم، علی اکبر زارعی روز شنبه در گفت و گویی اظهار داشت:‌ در حوزه دانشجویی، ۲۲ هزار نفر دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی در قم تحصیل می‌کنند و سیاست جذب دانشجو در استان باید به گونه‌ای باشد تا بهره مادی و معنوی از آن برده شود.

وی با اشاره به اینکه برخی دانشگاه‌های قم در جذب دانشجوی خارجی تنها به فکر جذب سرمایه هستند گفت: اگر این گونه برنامه‌ریزی شود تنها نفع ما این خواهد بود که دانشجو سرمایه نقدی را واریز حساب دانشگاه می‌کند اما نگاه باید فراتر باشد و بسترهای لازم قبل از جذب دانشجو ایجاد شود.

زارعی افزود: تخت اسکان و خوابگاه ، مسایل آموزشی و کلاس اوقات فراغت دانشجویان خارجی باید مشخص باشددر غیر اینصورت اشغال تخت‌های اقامتی در قم توسط آنان، زائران را برای اسکان دچار مشکل می‌کند.

مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری قم افزود: در سال تحصیلی که به اتمام رسید، ۳۵ هزار و ۵۳۶ نفر دانش آموز تبعه خارجی که بیشتر از اتباع افغان بودند در مقاطع مختلف تحصیلی در مدارس این استان تحصیل کردند.

وی با اشاره به کمک‌های سازمان‌های بین المللی در حوزه اتباع گفت: در حال حاضر ۱۲ مدرسه با کمک‌ کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در قم ساخته شده و اکنون نیز ۲ مدرسه در حال ساخت است.

زارعی دربخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ساماندهی در حوزه اتباع کشور با تشکیل سازمان ملی مهاجرت شروع شده و رییس جمهور هم با توصیه‌های کاربردی در این زمینه اقدام کرده‌است تا کار نظام‌مند کردن اتباع شروع شود.

وی با اشاره به اینکه باید مدیریت واحد در حوزه اتباع صورت گیرد گفت: اکنون سازمان ملی مهاجرت رسما افتتاح شده و یکی از برنامه‌های این سازمان این خواهد بود که تمام مدارک شناسایی مهاجران یکسان و به کارت هوشمند تبدیل شود.

قم با پذیرش اتباع ۹۰ کشور خارجی دومین استان کشور از نظر تکثر اتباع در کشور است. همچنین قم پنجمین استان کشور در پذیرش اتباع افغان می‌باشد.

نزدیک به ۲۲۰ هزار تن از اتباع خارجی در قم سکونت دارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار