کد خبر: ۱۴۷۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴ 19 December 2015
به گزارش تابناک قم، از خیابان های شهر که عبور می کنی باید تمام حواست را جمع کنی که مبادا به پست یکی ازآن ها بخوری، به پست موتورسوارانی که به سرعت جت از مقابلت می گذرند و صدای ویراژ موتورسیکلت هایشان هر گوشی را می خراشد، لایی کشیدن هم که بخش جدایی ناپذیر رانندگی برخی این موتورسواران است، کسانی که هم جان خود و هم جان دیگران را با بی احتیاطی به  خطر می اندازند.

موتور سیکلت، وسیله ای سراسر ناامنی که روی دو چرخ سوار شده و در خیابان های شهر جولان می دهد، همه ساله تیرخلاصی می شود و عمر و زندگی میلیون ها نفر را هدف قرار می دهد؛ وسیله ای که با توجه به شلوغی خیابان های پرترافیک امروزی مورد اقبال بسیاری از مردم به خصوص جوانان قرار گرفته  و سطح شهر را پرکرده  از این وسیله نقلیه که امنیت حلقه گمشده آن است.

قیمت این وسیله نقلیه عامل دیگری است که سبب شده کسانی که توانایی خرید خودرو را ندارند به این وسیله رو آورده وهر آنچه هم از معایب و مضرات این وسیله برایشان بگویی به خرجشان نمی رود.
 
امنیت، حلقه گمشده موتورسیکلت

از ابتدای ساخت این وسیله نقلیه اگر تلفات آن را محاسبه کنیم شاید بتوان آن را رقیب سرسخت سلاح های خطرناک ساخته بشر به شمار آورد که جان بسیاری از افراد را در طول تاریخ گرفته است.

خطرات موتورسیکلت و تلفات آن وقتی بیشتر می شودکه اکثر استفاده کنندگان آن هیچ یک از نکات ایمنی را رعایت نمی کنند، در عبور از خیابان ها آنچه بیش از همه به چشم می خورد موتورسوران بی کلاه ایمنی است که با سرعت های سرسام آور عبور می کنند هیچ توجهی هم به امنیت و آسایش سایر رهگذارن ندارند و گاهی خیابان‌ها را با پیست موتور سواری اشتباه می‌گیرند.

رانندگانی که عمدتا از نوجوانان و جوانان بوده و برای خود نمایی حتی جان خود را هم نشانه می‌روند و با انجام حرکات پر خطر در خیابان‌ها، عدم استفاده از کلاه ایمنی، سرعت‌های سرسام آور، عدم حفظ فاصله مشخص با وسایل نقلیه دیگر و لایی کشیدن‌های بی‌حساب جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند.

در استان قم نیزعلی رغم اینکه معمولا در شهر ترافیک سنگینی وجود نداشته و مانند سایر کلان شهرها نباید ساعت ها را در صف ماشین ها سپری کرد، اما آمار بالای موتورسیکلت ها جلب توجه می کند، گاهی در یک تصویر از خیابان 20 الی 30 موتور سیکلت عبور می کنند که این امر درصد تلفات خیابانی را بیشتر هم می کند به طوری که همه ساله شاهد فوت و جراحت جمع عظیمی از شهروندان در اثر تصادفات این وسیله نقلیه است. شهروندانی که وسیله نقلیه‌شان قاتلشان می‌شود و چند دقیقه زود‌تر رسیدن به بهای مرگشان تمام می‌شود.
 
سهم 60 درصدی موتورسیکلت از تصادفات

اتفاقاتی که بر اساس گزارش پزشکی قانونی، بیشتر از همه در سنین جوانی اتقاق می افتد، به طوری که 60 درصد کشته‌های این تصادفات موتور‌سواران زیر ۳۰ سال هستند، که از این تعداد 80 درصد به دلیل ضربه به سر و شکستگی های متعدد کشته شده اند. 

در تلفات استان قم موتورسیکلت نقش بزرگی را ایفا می کند به طوری که به گفته مهدی فراهانی معاون اورژانس استان قم 60 درصد تصادفات در قم مربوط به موتور سیکلت هاست و در این تصادفات معمولا یک طرف حادثه یک موتورسیکلت سوار است.

مضرات این وسیله نقلیه کوچک جایی بیشتر نمایان می شود که بر اساس آمار می بینیم این وسیله در استان قم با سهم11 درصدی از حمل  و نقل شهری سهم بزرگی در آلودگی شهر دارد و باز بر اساس آمار دیگری موتورسیکلت سوارن عامل 50 درصد تصادفات منجر به فوت هستند و از طرف دیگر باری هستند بر دوش اورژانس استان، به گفته فراهانی ماهانه هزار مأموریت اورژانس مربوط به موتورسواران است که یک‌پنجم کل مأموریت‌های کارشناسان اورژانس را تشکیل می دهد.

برای جلوگیری  از تشدید و کاهش این مشکلات هم مسئولان شهرداری محدودیات هایی را برای راکبان موتور سیکلت اعمال کرده اند، از ضبط و حمل موتورسیکلت هایی که راکبان آن ها از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند، تا محدودیت های پارک موتور سیکلت که اخیر توسط شهرداری اعلام و اعمال شد.
 
جانمایی 13 پارکینگ موتور سیکلت

حسين شعبانزاده مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري قم، از ساماندهی و جانمایی 13 پارکینگ موتور سیکلت در اطراف هسته مرکزی شهر خبر داد و گفت: به منظور ساماندهی پارک نامنظم و تردد هر چه بیشتر موتورسیکلت در هسته مرکزی شهر این پارکنیگ ها جانمایی شده وموتورسیکلت هایی که در هسته مرکزی شهر به طور نامنظم در هسته مرکزی شهر پارک شوند توسط یدک کش های پلیس به پارکینگ شمالی که محل دپوی موتورسیکلت های متخلف است حمل می شوند.

با توجه به اجرایی شدن این طرح اما هنوز هم شاهد تردد و پارک وسیع موتورسیکلت ها در هسته مرکزی شهر هستیم که عبور و مرور و تردد را برای برای عابرین پیاده در شهر مشکل کرده اند و مشکلات بسیاری را برای مردم به وجود آورده اند.

اما به نظر نمی رسد که ۳۰۰ هزار نفری که در شمار موتورسیکلت‌سوارها هستند با این قوانین و طرح ها میدان را خالی کنند و از استفاده از این وسیله نقلیه کشنده دست برداراند، راکبانی که در فصل سرد زمستان و در شرایط بارانی و برفی هم از استفاده از این وسیله خطرناک دست برنمی دارند و با گرم تر شدن هوا هم که بازار استفاده از این وسیله نقلیه هم گرم تر می شود و به تبع آن باید منتظر از بین رفتن جان تعداد بیشتری از همشهریانمان باشیم که قربانی بی فکری و بی احتیاطی خود می شوند و به نظر می رسد تا خود مردم نخواهند و همت نکنند نمی توان جلوی تلفات این وسیله را گرفت.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
یکطرفه به قاضی نرو.همش ازسرناچاریه جناب.انگارکه توفضاسیرمیکنی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
موتور برای بعضی ها حکم نون دونی رو داره. این ضاوت منصفانه نیست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار