به بهانه برگزاری جشنواره فیلم اشراق:
کد خبر: ۱۷۱۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹ 30 January 2016
به گزارش تابناک قم، جشنواره فیلم اشراق را می توان یکی از حرکت های امیدآفرین در راستای تحقق سینمای دینی دانست چرا که با تشویق و ترغیب طلاب فیلم ساز و ارج نهادن به آثار با محوریت مسائل مربوط دین و تبلیغ و روحانیت سعی بر آشتی دو قشر تاثیر گذار جامعه یعنی روحانی و سینماگر که تا سالها به نفی همدیگر می پرداختند، دارد.

حضور فیلم سازان 27 استان کشور در سومین دوره این جشنواره نشان از اقبال بیش از پیش این فستیوال حوزوی در نزد فیلم سازان کشور دارد به طوری که 754 اثر به مرحله داوری راه یافته اند.

مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی چند سالی است که با برپایی سلسله جشنواره های موسوم به اشراق در حوزه های متعدد هنری از قبیل شعر، داستان، خاطره نگاری و فیلم طلایه دار حضور پر رونق و موثر طلاب به عنوان دین شناسان در عرصه های هنری شده و توانسته تا حدودی جریان سازی مدنظر خود را ایجاد کند.

در خصوص ضرورت یا عدم ضرورت حضور طلاب و روحانیون در عرصه هنر بین صاحب نظران اختلاف دیدگاه است به این معنا که عده ای نقش روحانیت را صرفا به مشاوره مذهبی و کارشناسی دینی در تولید آثار هنری محدود می کنند.
 
حضور طلاب در سینمای حرفه ای انجام کار فوق برنامه است

مجید رضابالا داور جشنواره فیلم اشراق با بیان اینکه کار اصلی طلبگی تحصیل علوم دینی است، می گوید: تصور من از حضور طلاب در سینما به صورت حرفه ای انجام کار فوق برنامه است.

مشاور فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به اینکه سینما مثل هر حرفه ای اقتضائات خاص خود را دارد و نیازمند تحصیل و ممارست جدی است، تاکید می کند: چه بسا کسانی که در عرصه تحصیل علوم دینی فعال اند وقت و فرصت کافی برای ورود حرفه ای به سینما نداشته باشند.

وی تصریح می کند: کسی که می خواهد فیلم تاریخ بسازد از تاریخ دان استفاده می کند و به معنای آن نیست که کارگردان یک اثر تاریخی را مورخان بر عهده بگیرند بنابراین در زمینه ساخت فیلم های دینی نیز باید برای مشاوره از کارشناسان علوم دینی استفاده کنند.

رضا بالا با اشاره به اینکه بر خی مسائل نیز ارتباطی به حوزه های دینی ندارد و هر کس با توجه به دانش خود می تواند به آن عرصه ها ورود پیدا کند، خاطرنشان می کند: یکی از پایه های اصلی فرهنگ دینی حوزه های دینی است اما حوزه های دیگر نیز وجود دارد که نیاز به حضور کارشناسان دینی در آن ها وجود ندارد.

داور جشنواره فیلم اشراق می گوید: ساده انگاشتن و سهل الوصول دانستن سینما باید از ذهن مردم پاک شود چراکه سینما مثل هنرهای دیگر از جمله موسیقی و معماری است و اگر کسی بخواهد در آن متخصص شود، باید ده ها سال کار و تجربه کسب کند.

از سوی دیگر سینماگران نیز باید از ظرفیت بالای حوزه های علمیه بهره مند شود تا خلاء های موجود در تولید آثار با موضوع دینی برطرف شود. البته برخی نیز عقیده دارند استفاده از کارشناسی دینی محدود به فیلم های دینی نشود بلکه در تمام آثار سینمایی با هر موضوع از مشورت روحانیون استفاده شود.

مگر طلبه هم می تواند فیلم ساز شود؟

لازم به ذکر است هر حرکت فرهنگی علاوه بر نقاط قوت از ضعف هایی نیز برخوردار خواهد بود بنابراین جشنواره فیلم اشراق نیز جدا از اینکه ماهیتا برای فیلم حوزه دارای آثار و برکات است ضعف هایی نیز دارد که امید است با توجه و تدابیر مسئولان و برگزارکنندگان آن برطرف شود.

سومین جشنواره فیلم اشراق

یکی از نقاط ضعف جشنواره امسال زمان برگزاری این رویداد فرهنگی بود. همزمانی با برگزاری امتحانات حوزه های علمیه اعتراض طلاب را به عنوان مخاطبان اصلی این جشنواره به دنبال داشت.

همچنین با توجه به استقبال اندک از اکران های نوبت صبح و حضور پرشور مخاطبان در نوبت های بعد از ظهر و شب، برگزار کنندگان می توانستند نوبت صبح را حذف و روزهای اکران را افزایش دهند.

استفاده از داوران حرفه ای همچون بهروز افخمی، رضا داد و مهدی عسگرپور برای بررسی و انتخاب آثار برتر را می توان از نقاط مثبت این جشنواره دانست هرچند عدم حضور این افراد در مدت برگزاری اکران ها و مراسم اختتامیه از نقاط منفی جشنواره بود.

از سوی دیگر به رغم هزینه های بالایی که در این جشنواره صرف شده و در هر جشنواره با چنین سطحی اجتناب ناپذیر است، باید یکی از مهم ترین کارهای سیاستگذاران حفظ ارتباط و تعامل با فیلم سازان حوزوی باشد تا پس از اتمام جشنواره به حال خود گذاشته نشوند و فعالیت های جشنواره فیلم اشراق به دوره برگزاری آن محدود نگردد.

عموما بازدهی برگزاری تمام جشنواره‌ها به رغم هرینه‌های گزافی که در آن‌ها صورت می‌گیرد، جای تردید و سوال است به طوری که بسیاری از دلسوزان فرهنگ معتقدند جشنواره‌ها در حال حاضر تنها برای دو گروه برگزار کننده و تجلیل شونده منبع درآمد است و نسبت به بودجه‌هایی که به سمت جشنواره ها سرازیر می شود و بعضا هم مشمول موازی کاری هم قرار می‌گیرند، اثربخشی و تاثیری که بایسته و شایسته است از این جشنواره ها حاصل نمی شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کاظم اعتمادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
جشنواره های اشراق و هنرهای آسمانی نشان داد در بین طلاب و روحانیون هنرمندان قابل و ارزشمندی وجورد داره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار