مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران مطرح کرد:
امروز در کشور مشکلی در زمینه کمبود خون نداریم و ۲۷ واحد خون به ازای هر هزار واحد دریافت می‌شود. متاسفانه هنوز در بخش انتقال خون بیمارستانی ضعف هایی وجوددارد که تلاش مجموعه بهداشتی و درمانی کشور در رفع این مسایل است.
کد خبر: ۲۱۷۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۲ 24 April 2016
به گزارش تابناک قم، علی اکبر پور فتح اله در نشست خبری که در سازمان انتقال خون قم برگزار شد با اشاره به اینکه تضمین سلامت خون یکی از برنامه های در اولویت سازمان است اظهارداشت: خوشبختانه سازمان انتقال خون در این زمینه موفق بوده و در زمینه کفایت خون هیچ مشکلی نداریم.

وی عنوان کرد: خوشبختانه امروز در کشور مشکلی در زمینه کمبود خون نداریم و ۲۷ واحد خون به ازای هر هزار واحد دریافت می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، با ذکر این مطلب که آمار اهدای خون زنان در ایران رو به افزایش بوده است گفت: آمار اهدای خون بانوان در ایران با افزایش یک درصدی به پنج درصد رسید.

وی بیان کرد: یکی از مهمترین فعالیت های این سازمان در زمینه جلوگیری از مرگ و میر زنان در هنگام باردار به خاطر کمبود خون است که در این زمینه گام های ارزشمندی برداشته شده است.

پور فتح اله با اشاره به اینکه بر اساس برنامه های جدید بحث مدیریت خون بیمار را دنبال می کنیم افزود: دنیا در حال تلاش است که خون افراد را مدیریت کنند تا دیگر نیازی به این خون دادن توسط دیگران وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه این اقدام هم از نظر اقتصادی و هم از نظر سلامت دارای اهمیت است گفت: اگر بتوانیم کم خونی را مدیریت کنیم تا هیچ شخصی با کم خونی وارد اتاق عمل نشود بسیاری از مشکلات را حل می کنیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اینکه اکثر مشاهدات در زمینه بیماری هپاتیت و ایدز در افرادی که برای نخستین بار اهدای خون داشته اند دیده می شود گفت: باید به سمتی برویم که اهداکنندگان مستمر بیشتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: ۵۲ درصد اهداکنندگان خون به صورت مستمر خون خود را اهدا می‌کنند و در سال گذشته ۲ میلیون و 300 هزار واحد خونی از سوی مردم اهدا شد که ۵۰۰ هزار واحد خونی آن مربوط به اهداکنندگان مستمر است که سالی دوبار مبادرت به اهدای خون می‌کنند.

انتقاد از وضعیت بانک‌های خون بیمارستان‌ها

وی در ادامه با بیان اینکه بانک‌های خون بیمارستان‌ها وضعیت مناسبی ندارند افزود: یکی از دلایلی که منجر به این وضعیت نابسامان در بانک‌های خون بیمارستان‌ها شده آن است که فراورده‌های خونی به صورت رایگان در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد و این امر موجب شده است تا بیمارستان‌ها انگیزه‌ای برای نگهداری صحیح خون نداشته باشند.

پورفتح اله اضافه کرد: ارزش‌گذاری خدمات انتقال خون اقدام مهمی بود که در این راستا ۱۴ خدمت سازمان انتقال خون تعرفه گذاری شده و از آذرماه سال گذشته به مرحله اجرا درآمده است و همچنین آیین نامه بانک‌های خون بیمارستان و سرویس انتقال خون بیمارستانی نیز تغییراتی ایجاد شده و برای بانک‌های خون بیمارستان‌ها ارزشیابی‌های در نظر گرفته شده است.

تعطیلی مراکزی که زیر ۱۵هزار واحد خون دریافت کنند

وی افزود: مراکز اهدای خونی که سالانه زیر ۱۵ هزار واحد خون دریافت می‌کنند تعطیل خواهد شد و به جای آن سامانه‌های سیار در آن مناطق راه اندازی می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران تصریح کرد: در تلاش هستیم تا با گسترش فضا و ظرفیت مراکز انتقال خون، انتقال خون در سطح کشور را با سهولت بیشتری انجام دهیم.

وی در ادامه یادآور شد: یکسان‌سازی تعرفه‌های پزشکان شاغل در مراکز انتقال خون با فعالان پزشکی در بیمارستان‌ها انجام شده است به همین علت پزشکان تمایل بیشتری برای حضور در این مراکز دارند.

پور فتح الله در پایان با ابراز رضایت از توسعه خدمت رسانی در انتقال خون استان قم از افزایش تخت های انتقال خون به 44 تخت خبرداد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار