مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم خبر داد:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با بیان اینکه بیش از ۸۰۰ اثر تاریخی- فرهنگی قم قابلیت ثبت ملی دارند، گفت: ۳۴۰ اثر تاریخی و ۱۰ اثر معنوی قم ثبت ملی شده.
کد خبر: ۲۳۲۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۲ 18 May 2016
به گزارش تابناک قم، عیسی رضایی عصر چهارشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته میراث فرهنگی در خانه تاریخی یزدان پناه برگزار شد، گفت: در سال ۹۴ با وجود محدودیت‌های بودجه‌ای فعالیت‌های خوبی در حوزه توسعه و تعمیر آثار فرهنگی- تاریخی استان انجام پذیرفت.

وی با تأکید بر اینکه باید برای معرفی و شناسایی آثار فرهنگی استان اقدامات فعال‌تری انجام شود، گفت: بازسازی خانه ملاصدرا با اعتبار ۶۵ میلیون تومان، مرمت حمام عشقعلی با بودجه ۹۰ میلیون تومان، احیای پل روستای ورزنه با هزینه ۱۳۰ میلیون تومان، مرمت مسجد جامع با اعتبار ۱۰۰ میلیون تومان از جمله کارکردهای سال گذشته در زمینه توسعه و حفاظت از میراث فرهنگی بوده است.

توسعه میراث فرهنگی در سالی که گذشت

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های استان را احیای خانه‌های تاریخی عنوان کرد و گفت: تاکنون خانه‌های تاریخی شاکری، رهبری، تبریزی (روستای طغرود)، خانه تقوی (روستای قاضی علیا) بازسازی و ترمیم شده و یا در دست احداث هستند.

رضایی از کاوش‌های جدید در تپه‌های تاریخی سرم و قلی درویش خبر داد و گفت: فصل هفتم کاوش تپه سرم و تپه قلی درویش در سال جاری با اعتبار اختصاصی ۶۰ میلیون تومان انجام گرفت.

وی با اعلام اینکه ۱۲۰ میلیون تومان برای ایجاد سایه‌بان و پوشش‌های مسقف تپه قلی درویش هزینه خواهد شد، بیان کرد: یکی از برنامه‌های مهم سازمان احداث مخزن اشیا تاریخی با حجم نگهداری بیش از ۱۲ هزارشی ارزشمنداست.

شناسایی ۱۰۰ هزار آثار تاریخی در کشور

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با بیان اینکه ساخت مخزن اشیا تاریخی ۵۶۰ میلیون تومان هزینه در برداشته است، ادامه داد: تاکنون ۳ میلیارد تومان برای احیای موزه‌های تاریخی و راه‌اندازی مخزن سرمایه‌گذاری شده است.

رضایی به تشریح برنامه‌های سال ۹۵ پرداخت و گفت: احیای گذرهای تاریخی، بازسازی خانه ملاصدرا، ساماندهی حمام‌ها، مساجد جامع و اعظم، مرمت کاروان‌سرای دیرگچین از جمله برنامه‌های سال جاری است.

وی راه‌اندازی آثار عمومی - دولتی استان را مهم ارزیابی کرد و گفت: مدرسه جهانگیرخان، فیضیه و دیگر اماکن عمومی شهر ترمیم و تکمیل خواهد شد.

رضایی از تملک و ثبت مدرسه تاریخی لاجوردی خبر داد و گفت: این مدرسه مهم تاریخی در سال جاری احیا و راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم از مالکان خانه‌های تاریخی برای مشارکت توسعه و ترمیم این اماکن استمداد طلبید و گفت: طرح مشارکت در خانه‌های تاریخی سبب حفظ میراث فرهنگی و رشد اقتصادی استان خواهد شد.

تشریح برنامه‌های هفته میراث فرهنگی

رضایی در ادامه از سیاست‌های حمایتی دولت در توسعه آثار تاریخی خبر داد و گفت: در طرح مشارکت دولت با سرمایه‌گذاری مشترک و اعطای تسهیلات ویژه کم‌بهره به مالکان یا بخش خصوصی بستر حفظ و توسعه آثار تاریخی را فراهم کرده است.

وی به برون سپاری و اجاره بدون اعطای مالکیت دو اثر تاریخی مهم قم به بخش خصوصی اشاره کرد و اظهار داشت: توسعه و تجهیز کاروانسرای پاسنگان و خانه تاریخی یزدان پناه از جمله طرح‌های واسپاری و اعتماد به بخش خصوصی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ هزار اثر تاریخی در کشور شناسایی شده است گفت: از این تعداد ۳۳ هزار اثر ثبت ملی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از بلاتکلیفی و عدم واگذاری بلوار پیامبر اعظم(ص) انتقاد کرد و گفت: چرا باید یک بلوار ۷ کیلومتری در بهترین نقطه شهر که ظرفیت‌های بی نظیر گردشگری مذهبی دارد به دلیل تعلل در واگذاری بلاتکلیف بماند. در حالی که سرمایه‌گذاران بسیاری خواهان سرمایه‌گذاری و توسعه گردشگری این منطقه هستند.

رضایی به برنامه‌های هفته میراث فرهنگی استان اشاره کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه اشیا تاریخی در خانه زند، مراسم افتتاح خانه تاریخی یزدان پناه، برگزاری عکس آثار و جاذبه‌های تاریخی در مقابر گنبد سبز و اعزام تورهای گردشگری بازدید از آثار تاریخی اطراف استان قم از جمله برنامه‌های هفته جاری خواهد بود.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار