با انجام واکسیناسیون انجام شد؛
تب برفکی بیماری شناخته شده و شایع در بین دام‌ها است که استان قم در حال حاضر به خوبی توانسته آن را کنترل کند.
کد خبر: ۲۳۴۲۵۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸ 23 May 2016
به گزارش تابناک قم، تب برفکی چند صباحی است که دام‌های کشور را مبتلا کرده است و در برخی از استان‌های شیوع چشمگیری داشته و همین امر موجب شد تا رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفتگویی، آماده باش برای مبارزه با این بیماری را مورد اشاره قرار دهد.

مهدی خلج در این گفتگو ضمن تأکید بر واکسیناسیون دام‌ها از دامداران نیز خواسته بود تا قبل از واکسیناسیون دام‌هایشان را جا به جا نکنند.

بنا بر آنچه که پزشکان پیرامون تب برفکی اعلام کرده‌اند این بیماری عفونی و گاهی کشنده، ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می‌شود.

ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد نموده و متعاقباً تاول‌هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.

این بیماری بسیار واگیردار است عفونت زمانی اتفاق می‌افتد که ذرات ویروسی به داخل سلول میزبان راه پیدا کند؛ سپس ویروس سلول میزبان را مجبور به تولید هزاران کپی از خود می‌نماید که نهایتاً با انهدام سلول ذرات ویروسی در خون رها می‌شوند و دام را تلف می‌کند البته بنا بر گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور در حال حاضر تب این بیماری در کشور فروکش کرده است.

واکسیناسیون ۳۸۰ هزار رأس گاو و گوساله و ۴۵۰ هزار رأس گوسفند و بز

وی در گفته‌های خود از استان‌هایی نام برد که بنا بر گزارش‌های اعلام شده تب برفکی در این استان‌ها کنترل شده است و قم نیز جزو استان‌هایی بود که مهدی خلج به آن اشاره داشت، مطلبی که در گفتگو با مدیرکل دامپزشکی استان قم نیز تائید شد.

محمد مهدی رفیعی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به روند رو به کاهش بیماری تب برفکی در استان قم شیوع این بیماری در این استان را مربوط به دام‌هایی دانست که وارداتی استان بوده‌اند.

وی در ادامه از واکسیناسیون ۳۸۰ هزار رأس گاو و گوساله و ۴۵۰ هزار رأس گوسفند و بز در سال گذشته خبر داد؛ که این امر بر روند کاهش شیوع بیماری تب برفکی تأثیرگذار بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم دام‌های بومی این استان را عاری از بیماری تب برفکی دانست و ورود دام‌های فاقد مایه کوبی و بدون مجوز حمل بهداشتی به استان را از مهم‌ترین دلایل بروز کانون تب برفکی برشمرد.

رتبه یک قم در واکسیناسیون تب برفکی

در استان قم حدود ۱۰۵ هزار رأس دام سنگین و ۲۵۰ هزار رأس دام سبک وجود دارد که به گفته رفیعی این استان در زمینه واکسیناسیون تب برفکی رتبه یک کشور را کسب کرده است.

واکسن تب برفکی از جمله واکسن‌هایی است که از خارج کشور وارد استان قم می‌شود که قیمت آن برای هر دام نزدیک به چهار هزار تومان است بنا بر گفته‌های رفیعی واکسیناسیون در دام‌های سبک کاملاً رایگان است اما در دام‌های سنگین دامداران موظف به پرداخت قیمت واکسن هستند.

مدیرعامل دامشهر قم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، روند بیماری تب برفکی در این استان را تحت کنترل توصیف کرد.

ناصر رعیت پور با اشاره به تعداد زیاد ورود و خرج دام به دامشهر به قرنطینه این مرکز اشاره و تأکید کرد که بدون واکسیناسیون دامی وارد دامشهر نمی‌شود و چنانچه دامداران بدون توجه به واکسیناسیون دام خود را وارد دامشهر کنند قطعاً به ضرر آن‌ها است.

دامشهر یکی از مراکز مهم دامداری در استان قم و حتی در کشور محسوب می‌شود که روزانه ورود و خروج دام‌های زیادی در این مرکز انجام و به شهرهای اطراف استان قم صادر می‌شود این مرکز در حال حاضر دارای ۷۰۰ واحد دامداری فعال است که به شکل میانگین ۲۵ هزار دام سنگین و ۱۰۰ هزار دام سبک در آن نگهداری می‌شود که با توجه به این میزان دام در صورت شیوع بیماری تب برفکی می‌تواند همه‌گیری فراوانی را به همراه داشته باشد اما گفته‌های مدیرعامل دامشهر حاکی از کنترل بیماری است.

در ادامه شیبانی یکی از دامداران استان قم که ۱۰۰ رأس گاو مولد و پروار را در دامداری خود پرورش می‌دهد در گفتگو با خبرنگار مهر، وضعیت بیماری تب برفکی در قم را کنترل شده می‌داند.

این دامدار در این گفتگو شیوع این بیماری در اواخر سال گذشته می‌داند که بعد از عید با واکسیناسیون‌های صورت گرفته روند رو به کاهش داشته است.

شیبانی در گفته‌های خود تأکید دارد که در حال حاضر هیچ یک از دام‌های وی درگیر این بیماری نشده‌اند.

هزینه زیاد واکسن

تاج الدین حاج حسینی نیز از دیگر دامداران استان قم است که ۳۰ سال فعالیت در این عرصه را تجربه می‌کند و در حال حاضر نیز دامداری با ۱۲۰ رأس گاو سنگین مولد را اداره می‌کند وی نیز مانند دیگر همکاران و فعالان دامداری استان وضعیت تب برفکی را کنترل شده می‌داند.

حاج حسینی گرچه به هزینه زیاد واکسن و وضعیت بد اقتصادی دامداران اشاره دارد اما باز هم توجه به واکسیناسیون را گوشزد می‌کند.

وی ضمن معرفی برخی از کانون‌های درگیر در روستاها و تلفاتی که در این روستاها رخ داده بر این موضوع تأکید دارد که قم توانسته در حال حاضر مقابله خوبی با بیماری تب برفکی داشته باشد.

بنا بر آنچه که گفته شد وضعیت قم در حال حاضر در مهار بیماری تب برفکی و کاهش تلفات این بیماری که به راحتی همه‌گیر می‌شود خوب توصیف شده است، اما بنا بر آنچه که مسئولان بر آن تأکید دارند باید ورود دام‌هایی که از شرق کشور وارد می‌شود به خوبی تحت کنترل قرار گیرد زیرا این دام‌ها از کانون‌های بیماری تب برفکی هستند که به راحتی موجب شیوع این بیماری در دام‌های بومی می‌شوند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار