ضرورت هدایت و راهنمایی مردم در بیانات اخیر رهبری معظم، نمود کامل دارد که حضرت آقا با تعبیر «هدایت فکری و دینی»، «هدایت سیاسی و بصیرت افزایی» و «راهنمایی و حضور در عرصه خدمات اجتماعی» به آن اشاره می‌فرمایند.
کد خبر: ۲۳۴۲۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰ 23 May 2016
به گزارش تابناک قم، هر دیدار حوزویان، علما و طلاب با رهبر حکیم انقلاب، بسان تجدید عهد حوزه با حضرت آقا و مرور وظایف و مسؤولیت‌های حوزه، علما و طلاب است. به بیان دیگر می‌توان گفت که در هر دیدار حوزویان با رهبر انقلاب، مهمترین و تازه‌ترین وظایف اهالی علوم دینی و حوزوی بر اساس جدیدترین تحولات ملی و بین‌المللی مورد توجه و دقت نظر قرار می‌گیرد و بدیهی است که آن راهبردها و رهنمودها تا پیام یا دیدار بعدی، فصل الخطاب حوزویان، نصب العین آنان و البته چراغ راه آینده نظام حوزه است.

دیدار اخیر جمعی از طلاب و استادان حوزوی هم از این قاعده مستثنا نیست و اگرچه در این دیدار، طلاب و فضلای حوزه علمیه استان تهران میهمان رهبری معظم بودند؛ اما رهنمودهای ایشان در این دیدار، راهنمایی مغتنم برای همه اهالی حوزه در داخل و خارج از کشور است تا بر اساس آن و با انگیزه‌ای مضاعف، راه نورانی خود را ادامه دهند و بیش از پیش به منویات امام و مقتدایشان آشنا شوند.

و اما بر اساس این دیدار، آخرین نقشه راه اهالی حوزه به این شرح قابل ترسیم است:

مقدمه یا پیشگفتار این مبحث، نکته‌ای است که در سخنرانی‌ها و بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب به حوزویان ظهور و بروز دارد و آن، «ضرورت انقلاب بودن و انقلابی ماندن حوزه» است.

می‌توان چنین ترسیم کرد که حضرت امام(ره) به عنوان معمار و بنیانگذار انقلاب شکوهمند اسلامی، خود یک شخصیت حوزوی و برآمده از حوزه‌های علمیه و به‌ویژه حوزه منوره علمیه قم است. بنابراین نمی‌توان تردید داشت که اگر حوزه‌های علمیه انقلابی باشند و انقلابی بمانند، می‌توانند بستر را برای پرورش صدها شخصیت انقلابی و تاثیرگذار فراهم کنند و با این امر مهم، به پشتوانه سازی برای انقلاب و نظام کمک کرده و مایه تقویت کشور و انقلاب باشند.

بنابراین هم حوزه، پشتوانه حقیقی انقلاب است و هم انقلاب، موجب ارتقای جایگاه حوزه می‌شود و این دو، در رابطه‌ای دو سویه، منشأ آثار و برکات فراوان خواهند بود.

و اما مرور بیانات رهگشا و حکیمانه حضرت آقا درباره «شاخصه‌های انقلابی بودن و انقلابی ماندن» نشان می‌دهد که از نظر معظم له، انقلابی بودن و انقلابی ماندن در همه عرصه‌ها با این پنج سرفصل پیوند خورده است:

1. اهتمام عملی به اسلام، ارزش‌ها و اخلاق.

2 . پیروی از ولی فقیه زمان.

3 . حفظ استقلال فکری و عملی.

4 . حفظ مردمداری و مردمسالاری.

5 . ضرورت عمل به مسئولیتها و وظایف.

بنابراین اگر حوزه‌های علمیه بتوانند در این پنج سرفصل، پیشرو و پیشتاز باشند، قطعا انقلابی خواهند ماند و همین مسئله، هم به تقویت آنان و هم به تقویت انقلاب و نظام کمک خواهد کرد.

و اما بر اساس فرمایشات اخیر رهبر بصیر انقلاب، کار حوزه و علما و طلاب در این دو عنوان قابل تلخیص است:

الف. ضرورت مجهز شدن به سلاح و ابزار علم و تهذیب نفس

در این راستا، حضرت آقا بر این باورند که هر فرد حوزوی و هر طلبه باید به سلاح‌ها و ابزارهای لازم مجهز شود تا بتواند نقش اصلی خود یعنی تبلیغ و راهنمایی و هدایت مردم را به بهترین شکل به انجام برساند. تعبیر معظم له این است که طلاب باید اسلام ناب را متکی بر کتاب و سنت درک کنند تا بتوانند در کار خود موفق باشند.

ب. ضرورت هدایت و راهنمایی مردم

این مفهوم نیز در بیانات اخیر رهبری معظم، نمود کامل دارد که حضرت آقا با تعبیر «هدایت فکری و دینی»، «هدایت سیاسی و بصیرت افزایی» و «راهنمایی و حضور در عرصه خدمات اجتماعی» به آن اشاره می‌فرمایند.

مرور این سخنرانی اخیر اما نشان می‌دهد که این سرفصل مورد اشاره رهبر خبیر انقلاب، در چهار عنوان زیر، شکل و طریق اجرایی به خود می‌گیرد:

1. ضرورت حضور در صحنه اجتماع و ارتباط گسترده و تنگاتنگ با مردم.

2. تبیین اندیشه‌های اسلام ناب برای مردم.

3. پاسخ به شبهات و مقابله با تفکرات غلط و انحرافی.

4. به مسیر صحیح کشاندن اعتقادات موروثی مردم و عُمق بخشیدن به آنها.

کوتاه سخن آنکه آن مقدمه و این متن، جدیدترین نقشه راه طراحی شده از سوی حضرت آقا برای نظام حوزوی است و می‌توان امیدوار بود که حوزه مقدسه علمیه قم به عنوان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور، اهتمام لازم را برای تبیین این اندیشه‌ها و زمینه سازی برای «اقدام و عمل» در همه مولفه‌ها و بندهای این نقشه راه به کار ببندد، ان شاء الله.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار