گزارش از یک نذر فرهنگی در قم؛
"یک کاغذ کاهی ساده که حاوی متن یک صفحه ای دست نویس بود به شکل طومار لوله می شد و با یک تکه کنف و یک منگوله بسته میشد و همراه یک شاخه گل به دست مردم می رسید...
کد خبر: ۲۳۴۲۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵ 23 May 2016
میلاد امام زمان (عج) که فرا می رسد هر کسی به وسع خود کاری انجام می دهد از توزیع شربت و شیرینی گرفته تا آذین بندی کوچه و سردر خانه ها همه و همه پاسخ به آن حسی است که مردم به دنبال آن می گردند. انگار گمشده ای داشته باشی و بخواهی به طریقی دل او را به دست بیاوری.

اما جشن نیمه شعبان امسال در قم برای برخی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم رنگ و بویی دیگر داشت. این دغدغه خدمت به امام زمان (عج) آنها را به فکر فرو برده بود و دنبال راهی بودند تا کاری برای امامشان کرده باشند. نتیجه همه این گفت و گوهایی دانشجویی و خوابگاهی طرحی بود که به خواست خدا و همکاری مسئولان و دانشجویان عملی شد.

فاطمه فرخی از دانشجویان و شاغلان در بخش بهداشت و درمان استان قم است که نخستین بار ایده را مطرح و برای اجرایی شدن آن اقدام کرد. وی در خصوص اجرای این طرح می گوید: نخستین بار ایده این کار را برای عملی کردن امر به معروف و نهی از منکر در مسئله حجاب دادیم. ابتدا قرار بود یک شاخه گل به همراه یک جمله به عنوان تلنگر نوشته شده و به تعداد ۳۰۰ تا ۵۰۰ نسخه از آن توزیع شود.

زهرا خسروی یکی از دانشجویانی است که در این شرکت داشته و در این خصوص می گوید: خانم فرخی به چند نفر سپردند که جمله یا یک متن ۲-۳خطی بنویسند و از این طرف هم به بچه ها اطلاع دادند برای تهیه بودجه کاری کنند. با همه تلاش هایی که کردیم و رایزنی های انجام شده توانستیم حدود ۵۰۰ هزار تومان جمع آوری کنیم که کفاف طرح را نمی‌داد به همین خاطر خانم فرخی پیشنهاد دادند از شهرداری کمک بگیریم!

وی می افزاید: برای تامین بودجه به شهرداری قم سری زدیم و از آنجا به سازمان فرهنگی – ورزشی شهرداری هدایت شدیم. سیداحمدطباطبائی نژاد، مسئول اداره فرهنگی سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم از ما نقشه طرح و متن مربوط به نامه ها را خواست. اصلا فکرش را هم نمی کردیم که کار انجام شود. روز چهارشنبه با آخرین سرویس ظهر از پردیس علوم پزشکی به ۵دقیقه آخر ساعت کاری شهرداری رسیدم و نمونه ای که تهیه کرده بودم رو به مسئولان سازمان فرهنگی ورزشی شهردای قم نشان دادم. 

"یک کاغذ کاهی ساده که حاوی متن یک صفحه ای دست نویس بود به شکل طومار لوله می شد و با یک تکه کنف و یک منگوله بسته میشد" این همه توضیحی است که خسروی از طرح ارائه می دهد و می افزاید: این متن دست نویس قرار بود با شاخه گلی همراه شود و به دست مردم برسد.

خسروی می گوید: من و خانم حسینی یکی دیگر از دانشجویان برای ارائه طرح به شهرداری رفتیم با توجه به دیدار قبلی با مسئولان، فکر میکردم کار سختی برای جلب همکاری شهرداری پیش رو دارم به همین خاطر دوباره قیافه حق به جانبی گرفتم و با جدیت تمام شروع کردم از ویژگی های طرح صحبت کردن! 
-متن این نامه از متن های تلگرامی و رایج نیست، زاییده ذهن یکی از بچه های مستعد خودمونه! چون تعداد بالاست مجبور به چاپ متن هستیم اما نگران نباشید برای حفظ زیبایی کار از فونت نستعلیق استفاده میکنیم! متن نامه، یک متن عادی و صرف احساسی نیست! بلکه ما با نگاه هایی مثل امر به حجاب ، نهی از خیانت، ترویج زکات، یادآوری ارزش قرآن، دوری از تکبر!!! و تلنگر برای خیلی از ارزش های دیگه این متن رو نوشتیم! شبیه کار ما را بچه های تهران هم انجام دادند اما شکل طرح ما اولین باره که انجام میشه! و خلاصه طوری از متن و طرح تعریف کردم که خانم حسینی هم انگار تازه داشت در جریان طرح قرار می‌گرفت چه برسد به مسئولین شهرداری!

خسروی می گوید: خوشبختانه طرح خیلی مورد پسندشان قرار گرفت اما چند نکته را گفتند که من با بچه ها در میان بگذارم و نتیجه اش را به آنها اطلاع دهم. مثلا اینکه شهرداری تمایل داشت لوگوی سازمان پایین متن نامه باشد، از هزینه کار برآورد داشته باشیم و تعداد نیروهای مرتبط را به آنها اطلاع دهیم و حداقل ۵ هزار تیراژ داشته باشیم.

وی می افزاید: صحبت با سایر دانشجوها در مورد استفاده از لوگوی شهرداری به نتیجه ای نرسید و همه بالاتفاق نظرشان این بود که کار امام زمان (عج) روی زمین نمی ماند و بالاخره هزینه را از جایی تامین می کنیم. اما صبح روز بعد به شهرداری رفتم و نظرات را با آنها در میان گذاشتم. در کمال تعجب مسئولان به راحتی پذیرفتند تا ۳ هزار شاخه گل بدون اسم و لوگویی از هیچ سازمان و نهادی به ما تحویل دهند.

در نهایت کار به مرحله اجرایی شدن می رسد. ۳ هزار نسخه از متن نامه پرینت رنگی و آماده می شود. آقای محسن ابراهیمی کوچک و حسین رحمانی، در دفتر چاپ "فکر فردا" همکاری خوبی با ما داشتند و چون خودشان اهل دل بودند کمک کردند کار سریعتر آماده شود. حالا نوبت کار در خوابگاه است که دانشجوها دور هم بنشینند و نامه ها را آماده توزیع کنند.

خسروی می گوید: شب که به خوابگاه رسیدم کار را شروع کردیم اما سرعتمان خیلی پایین بود و کار اصلا جلو نرفت! روزهای بعد با همکاری ۵ تا ۶ نفر به صورت شیفتی و مداوم کار کردیم. به قدری سر ما شلوغ بود که حتی فرصت تهیه و تدارک غذا هم نبود.

تا صبح روز شنبه یعنی روز قبل از نیمه شعبان ۱۷۱۳ شاخه گل آماده شده بود و تا شب باید ۳ هزار نسخه تحویل می دادیم. مقداری ناامیدی هم داشتیم و بچه ها می گفتند که ۲ هزار نسخه هم کافی است اما خانم فرخی که ایده اصلی طرح را داده بود زیر بار نرفت و اصرار داشت هر ۳ هزار نسخه باید تحویل شود.

کار را دوباره از ساعت ۲ بعد از ظهر شروع کردیم نمی دانم چطور شد اما تا ساعت ۸ شب همه ۳ هزار نامه را آماده کردیم. بسته بندی های ۲۰۰ تایی را آماده کردیم و به خوابگاه برادران فرستادیم از اینجای کار به بعد کار با دانشجویان آقا بود، گلها از شهرداری تحویل گرفته شد و به خواست خدا کار به نتیجه رسید.

حدود ۷ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم نزدیک به ۳۰ساعت کار کرده اند تا بتوانند دل امام زمان (عج) را به دست آورند و امیدوارند این کار نتیجه مطلوبی داشته باشد. آنچه این دانشجویان از آن به عنوان نذر فرهنگی یاد می کنند و معتقدند از نذرهای خوراکی اثر بخش تر است، در کنار همه مهمانی های نیمه شعبان قطعا خاطره و تلنگر خوبی برای کسانی که این نامه و شاخه گل را دریافت کرده اند، خواهد بود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار