در قم مدارس فوتبال در چند سال اخیر بیش از پیش مورد توجه نهادهای مرتبط قرار گرفته‌اند. پس از دوران افت فوتبال قم، حالا حاصل این توجه به تدریج در حال پدیدار شدن است و مسئولان فوتبال در قم دریافته‌اند فوتبال امروز، بخش پایه را در صدر برنامه‌های خود قرار می‌دهد و نه در انتهای فهرست کاری خود.
کد خبر: ۲۳۴۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹ 23 May 2016
به گزارش تابناک قم، آموزش و آشنایی بنیادی با اصول فوتبال بخش زیادی از روند رشد و پیشرفت هر بازیکن را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل کمیته آموزش و کمیته جوانان فدراسیون فوتبال و نیز آکادمی ملی فوتبال نگاه ویژه‌ای به موضوع مدارس و آکادمی‌های فوتبال در سراسر کشور دارند.

موضوعی که حالا برای تصمیم گیرندگان فوتبال در ایران یک دغدغه بزرگ است. مدارس فوتبال حكم خشت اولی را دارند که چون کج نهاده شود، دیوار آن تا ثریا کج و معوج بالا خواهد رفت و دود آن به چشم فوتبال ایران، لیگ‌ها و تیم‌های ملی می‌رود.

در قم نیز مدارس فوتبال در چند سال اخیر بیش از پیش مورد توجه نهادهای مرتبط قرار گرفته‌اند. پس از دوران افت فوتبال قم، حالا حاصل این توجه به تدریج در حال پدیدار شدن است و مسئولان فوتبال در قم دریافته‌اند فوتبال امروز، بخش پایه را در صدر برنامه‌های خود قرار می‌دهد و نه در انتهای فهرست کاری خود.

چرا فقط در تابستان؟

به طور کلی مدارس فوتبال 2 نوع اند. مدارس فصلی و مدارس دائمی. اما تعداد مدارس دائمی در فوتبال قم چیزی نزدیک به صفر است و معدود برنامه‌های آموزشی فوتبال به صورت سازمان‌یافته در قم در طول سال تا حدودی از مفهوم مدارس فوتبال دائمی فاصله دارد.

در بخش مدارس فوتبال فصلی، اوج کار این مدارس فصل تابستان است که تعطیلی مدارس خانواده‌ها را به فکر پر کردن اوقات فراغت فرزندان خود می‌اندازد. به اعتقاد بیشتر خانواده‌ها، فصل تابستان فرصت خوبی برای یادگیری یک رشته ورزشی چون فوتبال است. غافل از این‌که آموزش مقطعی هرگز مسیری به سوی موفقیت در پی نخواهد داشت. مگر این‌که آینده فوتبالی برای یک فوتبال آموز نونهال برای خانواده وی اهمیتی نداشته باشد و والدین تنها هدف خود از حضور فرزندشان در مدرسه فوتبال را پر کردن وقت وی قرار دهند نه چیز دیگری.

چالشی به نام منفعت مالی

ثبت نام در مدارس فوتبال نیازمند پرداخت مبلغی به عنوان شهریه است. به طور استاندارد یک ترم مدرسه فوتبال شامل ۲۴ جلسه تمرین است و مدارس فوتبال بابت این ترم تابستانی مبلغی را دریافت می‌کنند که با توجه به نوع خدمات، اندکی با هم تفاوت دارند و این مبلغ برای سال ۹۵، ۳۰۰ هزار تومان بدون هزینه رفت‌و آمد در نظر گرفته شده است.

در سال‌های اخیر چالش بزرگی به نام منفعت‌طلبی سبب شده دیگر اهداف راه اندازی مدارس فوتبال تحت الشعاع قرار گیرد. در گذشته در آستانه آغاز تابستان، هر کسی که امکانات لازم را در اختیار خود می‌دید اقدام به راه اندازی مدارس فوتبال در مناطق و محله‌های مختلف می‌کرد بدون این‌که خبری از اخذ مجوز باشد و طبیعتا در چنین شرایطی کسی به دنبال نظارت بر حسن آموزش و کیفیت کار این مدارس نبود.  

در این شرایط، بزرگ‌ترین زیان متوجه خانواده‌هایی بود که بدون داشتن اطلاعات کافی فرزندان خود را در مدارس فوتبالی ثبت نام می‌کردند که تنها نام مدارس فوتبال را داشتند اما تجارتخانه‌ای بیش نبودند. مدارس فوتبالی که هدف آنها ثبت نام تعداد بیشتر فوتبال آموزان بود تا از این طریق پول بیشتری به دست بیاورند و بدیهی است که در چنین شرایطی اصلا مهم نبود که آنها دقیقا چه چیزی به فوتبال آموزان یاد می‌دهند.

تغییر نگرش فدراسیون فوتبال به فوتبال پایه، راه‌اندازی آکادمی ملی فوتبال و توسعه فوتبال پایه در کشور سبب شد قوانین جدیدی برای مدارس فوتبال چه در قم و چه در دیگر نقاط کشور تدوین شود. قوانینی که دست سودجویان و منفعت طلبان را می‌بست.
 
در انحصار باشگاه‌ها

به عنوان یک گام اساسی، آکادمی ملی فوتبال به هیأت‌های فوتبال استانی ابلاغ کرد که مدارس فوتبال را رتبه‌بندی کنند، برای آنها مجوز صادر کنند و این مجوز را تنها به باشگاه‌ها اعطا کنند. 

باشگاه‌هایی که در لیگ‌های استانی و کشوری حضور دارند، برای فوتبال هزینه می‌کنند و دارای برنامه و فضا برای رشد بازیکنان کم سن و سال هستند. به عقیده آکادمی ملی فوتبال، اگر قرار است مدارس فوتبال دارای سود و منفعت مالی حاصل از ثبت نام فوتبال آموزان باشد این درآمد باید به باشگاه‌هایی که در طول سال هزینه‌های سنگینی برای تیم‌های خود متحمل می‌شوند تعلق گیرد. علاوه بر این، یک فوتبال آموز در صورتی که در یک مدرسه فوتبال وابسته به یک باشگاه آموزش ببیند می‌تواند در آینده در تیم‌های پایه‌‌ همان باشگاه وارد مسابقات رسمی شود. 

اما آموزش در مدرسه فوتبالی بی‌ریشه که حضوری در لیگ‌های استانی ندارد عقلانی نیست و سبب دلزده شدن فوتبالیست‌های نونهال از فوتبال می‌شود. بدین ترتیب مدارس فوتبال در انحصار باشگاه‌ها خواهند بود. در این میان هنوز یک مشکل حل نشده وجود دارد؛  ارگان‌های دولتی که مدارس فوتبالی به نام ارگان‌های خود راه اندازی می‌کنند و ابزار بازدارنده کافی برای مقابله با آنها هم وجود ندارد.

بدیهی است مدارس فوتبال در ارگان‌ها هم به طور معمول فقط وقت یک بازیکن نونهال را که باید در خدمت یک باشگاه باشد، می‌گیرند.

کیفیت، حلقه مفقوده؟

 مهم‌ترین موضوع در مدارس فوتبال، کیفیت آموزش است. فوتبال آموز نونهال در بدو آموزش خود هر آنچه را که از فوتبال فرا بگیرد تا پایان عمر ورزشی خود به کار می‌بندد و در ذهن خود خواهد داشت. آموزش‌های اولیه فوتبال که پایه و اساس تمرینات پیچیده هستند و ذهن فوتبال‌آموز را برای توسعه سطح فوتبال در آینده آماده می‌کنند در موقعیتی بسیار حساس برای یک فوتبال آموز قرار دارند. کمیته آموزش هیأت فوتبال استان قم تلاش کرده است با نظارت بر عملکرد مربیان و مدیران مدارس فوتبال، برگزاری دوره‌های علمی و دانش افزایی آموزش پایه و حساسیت بر مدارج طی شده مربیان مدارس فوتبال این سطح آموزش را به حداکثر ممکن برساند. با این وجود شرایط سخت افزاری مدارس فوتبال، تاثیری مستقیم بر کیفیت آموزش دارد. 

یک زمین چمن مصنوعی کوچک را نظیر آنچه در شهر به وفور دیده می‌شود تصور کنید که در آن تعداد زیادی فوتبال آموز برای آموزش جمع شده‌اند و قرار است در یک زمان ۹۰ دقیقه‌ای به طور مفید و موثر تحت آموزش قرار بگیرند. بدون تردید هیچ عقل سلیمی انتظار کیفیت آموزش در این شرایط محیطی و با تعداد بالا و غیر استاندارد فوتبال آموزان را ندارد. این مشکلی است که در سال‌های اخیر به وضوح در مدارس فوتبال سطح شهر قم دیده شده است. مجوزهایی که از سوی هیأت فوتبال استان قم صادر می‌شود در برخی موارد بدون در نظر گرفتن شرایط استاندارد آموزش اعطا شده است.

گرچه افزایش تعداد مدارس فوتبال در قم سبب افزایش رقابت می‌شود اما کیفیت نباید فدای هر گزینه دیگری شود. کیفیتی که اگر از آموزش فوتبال در قم رخت بر بندد باید منتظر لیگ‌هایی بی‌کیفیت و آینده‌ای مبهم برای فوتبال قم باشیم. در این میان بازرسی از مدارس فوتبال یک گزینه مناسب برای کنترل کیفیت است. از این طریق می‌توان وضع تعهد مدارس فوتبال در قبال بیمه ورزشی تمامی فوتبال آموزان، رعایت شهریه مدارس فوتبال، نوع تمرینات ارائه شده به فوتبال‌آموزان و روند رشد یک فوتبال آموز از جلسه اول تا جلسه ۲۴ و پایانی ترم را مورد بررسی قرار داد. وسواس در خدمات مدارس فوتبال با همه دشواری‌های خود یک نتیجه فوق العاده به همراه دارد: فوتبالی که در آینده از آن لذت خواهیم برد!

منبع: همشهری

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
به حق زینب..عجل للولیک الفرج..
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
سایت خوبی است .اما فوتبالیست شدن استعداد فراوان می خواهد همه دوست دارند فوتبالیست شوند فوتبال من
هم خوب است اما روستاها ی قم امکانات کافی راندارند
پس نمی توانم به آرزوهایم دست یابم پس بایدتلاش کنم
من مسی رو‌ الگوی خود درفوتبال قرار می دهم رونالدو هم خوب است اما انتخاب من مسی است باید یک فوتبالیست را الگوی خود قرار دهیم ومسی بهترین است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار