امروزه سهم گردشگری در تولید فرصت‌های مستقیم و غیرمستقیم اشتغال به شدت در حال افزایش است اما دستیابی به این تراز مطلوب منوط به بسترسازی‌های مقدماتی برای جذب توریست است.
کد خبر: ۲۳۴۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷ 23 May 2016
به گزارش تابناک قم‌، صنعت گردشگری یکی از مهمترین صنایع برای توسعه و تقویت اقتصاد به شمار می‌رود و این صنعت را می‌توان در کنار صنعت نفت و خودروسازی سومین صنعت سود آور و درآمد‌زا تعریف کرد. بی‌شک لازمه توسعه توریسم و گردشگری در هر شهر و دیار توسعه و تقویت زیرساخت‌های لازم برای این امر است. ایجاد هتل و مسافرخانه و مراکز اقامتی یکی از مهمترین نیازهایی است که برای توسعه توریسم به آن نیازمندیم.

این روزها گرچه اماکن اقامتی در استان قم برای اقامت و اسکان مسافران بسیار افزایش یافته است اما بسیاری از این اماکن با مشکل فقدان مجوز و عدم شرایط لازم برای اسکان همراه است. در شهر مقدس قم برخی از زیرزمین‌های منازل بدون آنکه از امکانات بهداشتی و امنیتی برخوردار باشند به محلی برای اسکان مسافران و زائران بدل شده است که این مشکلات می‌تواند موجب توریسم زدایی و مخدوش ساختن وجهه و فرهنگ این شهر مقدس شود.

علی محمدپور از جمله مسافرانی است که برای گذراندن اعیاد شعبانیه به شهر قم سفر کرده بود، وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: وقتی به شهر قم رسیدیم به علت اینکه دیر وقت بود و زمان خوبی برای پیداکردن مکان مناسب برای اسکان و استراحت خانواده نبود مجبور شدیم در همان ابتدای ورود با پیشنهاد یکی از سوئیت داران به مکان مورد اشاره وی برای اسکان برویم که متاسفانه پس از ورود به منزل پشیمان شده ولی به اجبار تا اوایل صبح در آن مکان مستقر شدیم.

وی با بیان اینکه آن منزل به هیچ وجه از امکانات بهداشتی و امنیتی برخوردار نبود و خانواده من شب سختی را در آنجا گذراندند ، ادامه داد: مسؤولان باید با شناسایی این افراد از ادامه فعالیت آنها جلوگیری کنند چون به جد امنیت جسمی و روحی مسافران در خطر است.

این هموطن اهل سمنان با اشاره به اینکه گاه برخی مسافران به دلیل گرانی اجاره بهای هتل آپارتمان‌ها مجبور به استفاده از این مکان‌ها هستند، افزود: بی‌شک هزینه‌ای که دولت و مسوولان در صورت ایجاد خطر از سوی مکان‌های غیرمجاز برای مسافران و زائران متحمل می‌شوند بیش از هزینه تامین یک سرپناه و مکان مناسب برای اسکان زائران و مسافران است و باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

مهمترین اولویت در توسعه توریسم و گردشگری فراهم سازی واحدهای اقامتی مطابق با استانداردهای کیفی و امنیتی برای مسافران است. متاسفانه در شهر قم فعالیت طیفی از افراد که با اجاره مکان‌هایی نامناسب به مسافران به کسب درآمد برای خود می‌پردازند و در واقع با آبروی این شهر بازی می‌کنند مایه تاسف است و باید برخورد با آنها در دستور کار مسئولان قرار گیرد که گویا خوشبختانه این مهم  مورد توجه واقع شده و مسؤولین برای برخورد با خاطیان وارد عمل شده‌اند.

عیسی رضایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم با بیان اینکه از سوی این اداره کل و با همکاری شهروندان 236 مکان‌ اقامتی غیرمجاز در استان شناسایی شده‌اند، اظهار کرد: در ابتدا به صدور اخطاریه برای صاحبان واحدهای غیرمجاز پرداخته‌ایم که در صورت عدم همکاری از سوی آنها، با کمک اداره کل اماکن نیروی انتظامی نسبت به پلمب این واحدها اقدام می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه بر چه اساسی یک واحد اقامتی مجاز خوانده می‌شود، گفت: واحدهای مجاز و استاندارد دارای تابلوهای نظارت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند و در بخش پذیرش این اماکن نیز مجوز صادره از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وجود دارد.

رضایی با اشاره به اینکه در اماکن غیرمجاز بهداشت و امنیت وجود ندارد، ادامه داد: تمام واحدهای غیرمجاز هیچ یک از معیارها و اصول استاندارد برای تامین سلامت مسافر را ندارند و نمی‌توانند نیاز مسافران را پاسخ دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با بیان اینکه در صورت کمبود واحدهای اقامتی مجاز، فعالیت واحدهای غیرمجاز شدت می‌گیرد، افزود: این سازمان بر آن است که با تشویق و حمایت از بخش خصوصی در راستای توسعه خدمات اقامتی و توریستی گام بردارد که در این خصوص نیز لازم است سایر سازمان‌های مسؤول همکاری کنند.

وی تصریح کرد: اکنون قرار است بلوار پیامبر اعظم (ص) برای ساخت و سازهای اقامتی و توریستی از سوی شهرداری به بخش خصوصی سپرده شود و تا کنون سرمایه‌گذارانی برای  همکاری اعلام آمادگی کرده‌اند.

رضایی خاطرنشان کرد: اکنون شاهد فعالیت افزون بر 400 واحد تاسیسات گردشگری در استان هستیم که از این تعداد واحدها 51 واحد مربوط به هتل و هتل آپارتمان‌ها است و مهمانپذیر با 54 واحد، خانه مسافر با 140 واحد و مجتمع گردشگری بین راهی با 90 واحد از جمله تاسیسات گردشگری استان به شمار می‌روند.

حمید امیری کارشناس گردشگری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم یکی از مهمترین شاخصه‌ها برای توسعه گردشگری را وجود اماکن اقامتی مناسب خواند و گفت: ارتقای کیفی واحدهای اقامتی چه از نظر بهداشت و چه از نظر امنیت اصل اول در ایجاد زیرساخت‌های توسعه گردشگری است.

 این کارشناس مسائل گردشگری با تاکید بر اینکه تقویت توریسم شهری می‌تواند به خلق فرصت‌های اقتصادی و به ویژه اشتغال منتج شود، گفت: امروزه سهم گردشگری در تولید فرصت‌های مستقیم و غیرمستقیم اشتغال به شدت در حال افزایش است اما دستیابی به این تراز مطلوب منوط به بسترسازی‌های مقدماتی برای جذب توریست است در حالی که شواهد نشان می‌دهد برخی واحدهای غیرمجاز ارائه مسکن می‌توانند سیمایی نامناسب از وضعیت گردشگری قم را به میهمانان عرضه کنند.

وی با بیان اینکه برای یک مسافر قبل از هر گونه تفریح و تفرجی مسئله چگونگی اسکان حائز اهمیت است، ادامه داد: فعالیت واحدهای غیرمجاز آسیبی جدی بر توسعه گردشگری استان وارد می‌سازد و مسافران را از اقامت چند روزه در استان بازمی‌دارد.

امیری با بیان اینکه اماکن غیر مجاز در قم به شکل قارچ گونه در حال افزایش است، اظهار کرد: دلیل اصلی رشد این اماکن کمبود هتل و هزینه‌های بالای این مراکز است و از آنجایی که شهر قم روزانه پذیرای زائران بی‌شماری است و اسکان آنها ضروری است همین مسئله فرصت مناسبی را برای سودجویی در اختیار صاحبان اماکن غیرمجاز قرار داده است.

کارشناس گردشگری با بیان اینکه افزون بر 50 درصد مردم سکونت در این اماکن را در ایام مسافرت انتخاب می‌کنند، افزود: مشکلات معیشتی سبب شده است که مردم مسافرت ارزان قیمت را دنبال کنند و وجود این اماکن راهی برای فرار از هزینه‌های سنگین در مسافرت است.

وی خاطرنشان کرد: مسؤولان سازمان گردشگری باید با شناسایی واحدهای غیرمجاز یا مانع فعالیت آنها شده و یا با ارائه مجوز به آنها و ارائه تسهیلات آنها را ملزم به فراهم‌سازی امکانات لازم برای پذیرش گردشگران کنند و به توسعه گردشگری در شهر کمک نمایند.

در نهایت باید گفت ساماندهی اماکن اقامتی در قم به ویژه در ایام تعطیلات مذهبی باید در دستور کار مسؤولان قرار گیرد. صنعت گردشگری توانایی توسعه فرصت‌های اقتصادی در  استان قم را داراست اما برخی ناهماهنگی‌ها و فقدان نظارت‌ها موجب می‌شود تا مسافران و گردشگران با خاطره منفی از این شهر خارج شوند. مسئله‌‌ای که حل آن همکاری و تعامل مردم و مسؤولان را می‌طلبد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار