یک روز پس از نیمه شعبان؛
مسجد مقدس جمکران امسال نیز همانند سال های گذشته در شب و روز نیمه شعبان میزبان میلیون ها زائر مهدوی بود اما متاسفانه مشکلات وجود داشت که به نظر می رسد به جای برطرف شدن هر سال در حال تکرار شدن هستند.
کد خبر: ۲۳۴۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴ 23 May 2016
به گزارش تابناک قم، مسجد مقدس جمکران امسال نیز مانند سال های گذشته در شب و روز نیمه شعبان میزبان میلیون ها زائر مهدوی بود،زائرانی که خود را از از نقاط دور و نزدیک کشور و یا حتی سایر کشورها به جمکران رسانده بودند تا این روز بزرگ را در قم سپری کرده و برای ظهور حضرت مهدی (عج) دعا کنند.

آمارها نشان می داد که سال های گذشته تعداد زائران ورودی به قم به مرز 3 میلیون نفر نیز رسیده بود اما امسال به توجه به تعداد مسافران وارد شده به قم این آمارها دستخوش تغییرات بسیاری شد و البته هنوز آمار رسمی منتشر نشده است که بتوان بر اساس آن گفت که چه میزان مسافر وارد  شهر قم شده اند.

باید گفت که امسال وضعیت نسبت به سال های گذشته بسیار بهتر شده بود اما در این شرایط نیز هنوز مشکلات بسیار مهمی پا برجا بود گزارش های میدانی خبرنگار قم فردا در شب نیمه شعبان حکایت از آن داشت که کمبود سرویس های بهداشتی و همچنین فضای مناسب اسکان برای مسافران از مشکلات بسیار مهم بود.

در برخی موارد دیده می شد که حتی جلوی بسیاری از سرویس های بهداشتی صف های طولانی تشکیل شده بود و مردم حتی برای وضو گرفتن نیز با مشکل روبرو بودند از طرفی خانواده ها نیز به علت کمبود فضای مناسب اسکان در اطراف مسجد مجبور بودند در مناطقی اسکان پیدا کنند که اصلا مناسب نبود و همین موضوع نیز انتقاد بسیاری از مسافران و زائران را به دنبال داشت.

علاوه بر این،غیر از دو مشکل مهمی که مطرح شد متاسفانه مسافران در همان بدو ورود به شهر قم دو مشکل بزرگ  دیگری را تجربه می کردند،موضوعاتی که سال های پیش نیز وجود داشت و می توان گفت که تکراری بود، کمبود پارکینگ و ترافیک در محورهای ورودی مسجد مقدس جمکران مشکلاتی بودند که در ساعت های ابتدایی شب نیمه شعبان اوقات مسافران را تلخ کرده بود متاسفانه این مشکلات تکراری هر سال با توجه به افزایش مسافرت ها با خودروهای شخصی حتی برمیزان آن نیز افزوده می شود.

این در حالی بود که پلیس راهنمایی و رانندگی قم  ساعت ها قبل از شب نیمه شعبان به منظور افزایش ایمنی و تسهیل در عبور و مرور محدودیت ها و ممنوعیت تردد در محورهای استان قم را به مرحله اجرا گذاشته بود اما با این وجود به دلیل تعداد بالای خودروهای شخصی ترافیک و کمبود پارکینگ کاملا مشهود بود.

براساس آماری که روز قبل از نیمه شعبان شهرداری منتشر کرده بود 150 هکتار پارکینگ برای نیمه شعبان آماده شد که توانایی پذیرش 35 هزار خودروی سواری و دو هزار اتوبوس را داشت،با این حال بسیاری هنوز بر این اعتقاد بودند که این مشکلات هر سال درچنین روزهایی تکرار می شود اما متاسفانه هنوز فکر اساسی برای رفع آن صورت نگرفته است،مسیر بلوار پیامبر اعظم(ص)،تقاطع شهر قائم و همچنین مسیر میدان 72 تن به سمت جمکران از جمله محورهایی بودند که ترافیک شدیدی را تجربه کردند.

واقعیت این است که اگر چه برخی مسئولان سعی داشتند شرایط را عادی جلوه دهند و بگویند که شهرداری و سایر نهادها بسیار عالی ظاهر شده اند  اما مشکلات در طول این دو روز وجود داشت ، تلاش برای رفع این مشکلات موضوعی است که نباید هیچگاه فراموش شود سالی یکبار چنین اجتماع بزرگی در قم رقم می خورد که ظرفیت های بسیار بزرگی دارد در این شرایط باید به این مراسم نگاه ملی وجود داشته باشد.

احمد امیر آبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی  از جمله کسانی است که اعتقاد دارد که "همانند سال‌هاي گذشته به صورت ملي به مراسم نيمه شعبان نگاه نمي‌شود، از این جهت باید نگاه ملي به مراسم نيمه شعبان به عنوان مطالبه مردم قم از مجلس و دولت توسط رسانه‌ها در طول سال پيگيري شود".

به نظر می رسد برای بهبود شرایط و همچنین ایجاد بستری که بتوان در طول سال از آن استفاده کرد شهرداري بايد به انجام كارهايي همچون تملك پاركينگ‌ها، زمينه ايجاد زيرساخت‌هاي خدماتي دائمي  روی بیاورد.  چرا که مسجد مقدس جمکران روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته های مختلف سال نیز میزبان زائران و مسافران بسیاری است و با این امکانات موجود نمی توان میزبان شایسته ای برای زائران مهدوی بود. 

منبع: قم فردا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار