موفقیت‌های ورزش کشور از دیرباز تاکنون بخش عمده‌ای از افتخارات خود را مدیون رشته کشتی است. رشته‌ای که ایران در آن سرآمد است و حضور همزمان این رشته هم در بازی‌های آسیایی و هم المپیک تابستانی، درها را برای موفقیت کاروان‌های اعزامی ایران در کسب مدال‌های متعدد گشوده است.
کد خبر: ۲۴۷۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۰ 18 June 2016
به گزارش تابناک قم، گرچه معدودبودن تعداد کشورهای فعال و سرمایه‌گذار در رشته کشتی چیزی نمانده بود که کمیته جهانی المپیک را به حذف این رشته از المپیک ترغیب کند که در آن صورت مشکل بزرگی برای وضع مدال‌آوری ورزش کشور در المپیک رخ می‌داد، اما در نهایت کشتی توانست جایگاه خود را حفظ کند و حالا به کشتی به چشم امید اول کسب مدال از رویدادهای معتبر ورزشی بین المللی نگریسته می‌شود.

در قم، رشته کشتی دارای پیشینه قوی است. در بیان افتخارات کشتی قم همین بس که تنها نماینده ورزش قم در المپیک، یک کشتی گیر به نام مهدی مرادی گنجه بوده است که در المپیک 1988 سئول برای تیم ملی ایران روی تشک رفته است.

با گذشت سال‌ها، امروز کشتی قم بار دیگر در مسیر موفقیت و مدال‌آوری است و موفقیت‌های امروز کشتی قم این امید را به اهالی ورزش می‌دهد که کشتی استان قم در آینده نزدیک در بازی‌های آسیایی و المپیک دوباره صاحب نماینده خواهد شد. فعالیت باشگاه‌های پرتعداد که گل سرسبد آنها باشگاه تختی و باشگاه خانه کشتی است، این رشته را در قم در موقعیت خوبی قرار داده است.

فرنگی جلوتر از آزاد

در گذشته‌ای نه چندان دور، کشتی آزاد ایران نسبت به کشتی فرنگی در مرتبه بالاتری قرار داشت و به طور کلی، ایران در کشتی فرنگی در میادین بین المللی نیز به سختی قادر به رقابت با تیم‌های صاحب نام بود اما طی چند سال، شرایط تغییر کرد و کشتی فرنگی ایران در عرصه بین‌المللی به قدرتی سرسخت تبدیل شد. در قم نیز، امروز کشتی فرنگی در جایگاهی بلندتر نسبت به کشتی آزاد قرار دارد. تمامی قهرمانان امروز کشتی قم در سطح کشوری و جهانی مربوط به بخش فرنگی هستند.

البته آمار کشتی گیران آزادکار نسبت به کشتی گیران فرنگی کار در قم بیشتر است و حدود 850 آزادکار و 400 فرنگی کار در قم وجود دارند. اما موفقیت‌های حوزه فرنگی نشان داده، امر آموزش در بخش فرنگی باکیفیت بیشتری دنبال شده است.

«محسن حلوایی» رئیس هیأت کشتی استان قم پیش از این درباره این تفاوت آماری گفته بود که بخشی از این تفاوت به دلیل غفلت ما و بخشی دیگر به دلیل شناخته شدن کشتی فرنگی و جا افتادن آن و حضور مربیان کارآمد است. البته کشتی آزاد قم هم بدون افتخار نبوده است. محمدحسین جعفریان نفر دوم نونهالان کشور، محمدرضا رضایی نفر دوم نوجوانان کشور بوده‌اند و روح الله نعمتیان نیز یک بار قهرمان نوجوانان کشور و 2 بار نفر سوم بزرگسالان شده اما باید فاصله کشتی آزاد و فرنگی در قم را پذیرفت.

انبوه مدال در کشتی فرنگی

در چند سال گذشته، کشتی قم در بخش پایه عملکرد فوق العاده‌ای داشته است. عملکردی بالاتر از حد تصور که خروجی آن مدال‌های خوش‌رنگ آسیایی، جهانی و بین المللی بوده است و کشتی قم را به عنوان کانون استعدادهای کشتی فرنگی معرفی کرده است.

گل سرسبد موفقیت‌های کشتی قم، مدال‌هایی بود که 2 فرنگی کار قمی به تازگی از مسابقات قهرمانی جوانان آسیا در فیلیپین به دست آوردند. مهدی ابراهیمی در دسته 76 کیلوگرم این مسابقات موفق به کسب مدال طلای آسیا شد و علیرضا نجاتی دیگر نماینده کشتی قم در دسته 50 کیلو به برنز آسیا دست پیدا کرد. این موفقیت، تنها موفقیت این کشتی گیران نبوده است. هر یک از این 2 فرنگی کار پیش از این بارها سکوهای داخلی و بین المللی را فتح کرده‌اند. مهدی ابراهیمی سال گذشته در مسابقات کشتی بین المللی نیکولا پتروف بلغارستان صاحب مدال طلا شد و سپس در انتخابی تیم ملی به مقام نخست رسید.

علیرضا نجاتی نیز که در مسابقات کشتی نوجوانان جهان در سال 2013 در کرواسی صاحب مدال برنز جهان شده بود در مسابقات انتخابی تیم ملی به مدال طلا رسید و در جام بین المللی شاهد نیز نقره‌ای شد. البته وی در مسابقات بین المللی جمهوری آذربایجان صاحب مدال برنز شده بود.

محمدجواد رضایی یکی دیگر از ستاره‌های جوان کشتی قم است که سال گذشته مدال نقره مسابقات کشتی نوجوانان آسیا در هند را بر گردن آویخت.

این 3 کشتی گیر امیدهای اصلی کشتی قم برای حضور در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا و المپیک 2020 توکیو هستند. امید و آرزویی که تحقق آن در دسترس به نظر می‌رسد.

در رده سنی نوجوانان نیز پشتوانه‌سازی خوبی انجام شده است. عملکرد درخشان کشتی گیران نوجوان قم در مسابقات قهرمانی کشور و دعوت از 3 فرنگی کار از قم به تیم ملی نشان می‌دهد آینده کشتی قم تا حدود زیادی تضمین شده است.

رضا مردی یکی از این چهره‌هایی است که به تازگی در مسابقات قهرمانی کشور طلایی شد و مثل برادرش که در بوکس، یک چهره صاحب نام است وی نیز در مسیر ستاره شدن گام بر می‌دارد.

مهدی قربانی، ابوالفضل طالبی، ابوالفضل زینتی رفاه و امیرحسین قرنلی دیگر ظرفیت‌های کشتی قم در این رده سنی هستند که همگی در مسابقات قهرمانی کشور که چندی قبل برگزار شد در جمع 4 نفر برتر کشور قرار داشتند.

در بخش بزرگسالان، افتخار سال‌های اخیر کشتی قم کسی جز هادی علیزاده پورنیا نبوده است. مرد با اراده و شکست ناپذیر که با وجود تحمل مشکلات ناشی از مصدومیت‌های پیاپی هنوز هم با قدرت برای احیای جایگاهش در تیم ملی تلاش می‌کند. تلاش سال گذشته این ملی پوش قمی در مسابقات انتخابی تیم ملی با قهرمانی وی همراه بود. اما آسیب دیدگی وی پیش از مسابقات جهانی لس آنجلس و مسابقات جهانی ایران، سبب شد دست وی از تیم ملی کوتاه بماند. علیزاده اما هنوز هم برای بازگشت فرصت دارد و امیدوار به تلاش برای رسیدن به بازی‌های آسیایی جاکارتا است.

در کسب این افتخارات جایگاه مربیان برجسته قم را نباید نادیده گرفت. روح الله میکاییلی مربی جوان و پرتلاش کشتی قم حالا به عنوان مربی برتر پشتوانه ساز کشور از سوی فدراسیون کشتی در سال 94 معرفی شده و تقریباً تمامی فرنگی کاران موفق امروز استان قم شاگرد وی بوده و هستند.

ناصر تهرانی دیگر چهره فعال کشتی قم نیز از جمله مربیانی بود که در سفر اخیر تیم ملی جوانان به فیلیپین، به عنوان مربی در تیم ملی حضور داشت.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار