مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم، در جلسه یکصد و هشتاد و چهارم شورای اسلامی شهر میهمان شورا بود تا گزارشی از روند پیگیری امور در حوزه فضای سبز ارائه دهد.
کد خبر: ۲۴۷۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۸ 18 June 2016
به گزارش تابناک قم، «پیام جوادیان» که از مدیران اصفهانی شهرداری قم است، ابتدا به بیان اهمیت‌های فضای سبز در تولید اکسیژن و دفع گازهای سمی و سلامت روانی مردم پرداخت و سپس از سرانه‌های فضای سبز قم گفت. به گفته وی، شهر قم تا پایان سال گذشته، 1800 هکتار فضای سبز داشته که با احتساب جمعیت یک میلیون و 100 هزار نفری، سرانه به ازای هر نفر به 16 متر مربع می‌رسد.
 
این عدد در فضای سبز جنگلی به ازای هر نفر 12 متر و در فضای سبز شهر 3/68 و سرانه فضای تفریحی، 2/16 متر مربع است.
 
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم اظهار کرد: استاندارد فضای سبز در هر شهر و منطقه‌ای از کشور با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، متفاوت است و در شهر قم هیچ گاه مطالعاتی صورت نگرفته تا مشخص شود استاندارد فضای سبز چقدر است.  با این حال وی این مطالعات را در اصفهان انجام داده و به عدد 40 رسیده که از نظر او برای قم هم قابل تعمیم است.
 
به گفته جوادیان، فضای سبز در شهر قم نه تنها کم است بلکه پراکنش خوبی هم ندارد. او با استفاده از نقشه طرح تفصیلی شهر، لکه‌های سبز را به اعضای شورا نشان می‌دهد که در مکان‌های خاصی تجمع دارند و در هسته مرکزی شهر و مناطق پرجمعیت خبری از آنها نیست. مشکل دیگری که او در زمینه ایجاد فضای سبز به آن اشاره می‌کند ، کمبود زمین‌های قابل کشت در اختیار شهرداری است که البته به گفته این مدیر، برخی بوستان‌هایی هم که در گذشته از سوی بنیاد مسکن یا اداره‌کل راه و شهرسازی واگذار شده، برگه واگذاری ندارد و این برای آینده این بوستان‌ها خطرناک است.
 
احداث کمربند سبز
 
جوادیان با اشاره به مطالعات انجام شده برای احداث کمربند سبز قم گفت: عرصه‌هایی که قابلیت توسعه فضای سبز به صورت کمربند سبز دارد استخراج شد که 5 هزار هکتار است که در اختیار ارگان‌های مختلف است. 
 
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم معتقد است: وقتی تعداد کمی بوستان در اختیار شهرداری است که آن هم بیشتر جنگلی محسوب می‌شود ، یکی از راه‌های ارتقای سرانه‌های مفید تبدیل جنگل‌ها به بوستان شهری با توسعه خدمات در آنها است. مانند بوستان غدیر که با احداث پارک آبی، تکمیل روشنایی و استقرار نیروی انتظامی به مکانی برای رفت و آمد مردم تبدیل خواهد شد. 
 
وی افزود: در بوستان فدک هم ساخت کمپینگ فدک، تکمیل روشنایی و کاشت درخت از جمله اقداماتی بود که در این زمینه انجام شد. بوستان زائر، بوستان معصومیه، بوستان رضوان و بوستان جوان از جمله بوستان‌های در حال احداث یا طراحی بودند که مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم از آنها نام برد.
 
انتقاد از هرس غیراصولی درختان
 
وی در ادامه سخنانش به وضع درختان موجود در شهر اشاره و از هرس غیراصولی آنها که موجب بدشکلی درختان شده انتقاد کرد.
 
جوادیان اظهار کرد: شرکت برق ادعا کرده که درختان مزاحم کابل‌های برق هستند در حالی که طبق طرح تفصیلی در معابر بالای 10 متر درخت باید کاشته شود و این کابل‌های برق هستند که باید زیر زمین بروند. 
 
وی، نبود تربیت صحیح درختان، نبود مدیریت صحیح علف‌های هرز، نبود مدیریت تنه‌جوش‌ها و نبود مدیریت صحیح آبیاری را از جمله مشکلات درختان در شهر قم دانست.
 
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به آبیاری 70 درصد فضای سبز در شهر قم با تانکر گفت: این روش هزینه‌اش 9 برابر بیشتر است و هدررفت بسیار زیادی دارد.
 
وی با اشاره به لزوم لوله‌گذاری برای آبیاری فضای سبز، اظهار کرد: بودجه خوبی برای رفع مشکل این مناطق گذاشتیم اما این بودجه ناکافی است.
 
توسعه فضای سبز به صورت حجمی موضوع دیگری بود که جوادیان به آن اشاره کرد که شامل کاشت درخت در هر مکانی می‌شود که ظرفیتی برای رشد دارد. به عنوان مثال پیاده‌روهایی که فضای گسترده‌ای دارند و به مکانی برای پارک خودرو و موتور تبدیل شده‌اند، می‌توانند باغچه‌های زیبا داشته باشند تا کیفیت محیط شهری ارتقا پیدا کند.
 
تخریب 15 هزار هکتار باغ
 
در ادامه جلسه «حسن بختیاری» نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم و رئیس کمیته محیط زیست شورا با بیان این‌که شهر قم در حوزه فضای سبز نیاز به تحولات جدی دارد اظهار کرد: در دهه‌های اخیر 15 هزار هکتار باغ‌ها از بین رفته و دیگر داخل شهر قابل جبران نیست. باید دنبال این باشیم که در حومه شهر این نقص را جبران کنیم.
 
به گفته وی، بخشی از نابودی باغ‌ها بر اساس نیاز رشد جمعیت بوده و بخشی ناشی از بی‌تفاوتی مدیران در دوره‌های متفاوت. راهکار امروز اما حرکت در راستای ایجاد کمربند سبز شهر قم است.
 
بختیاری با اشاره به دلایل اهمیت احداث کمربند سبز شهر قم اظهار کرد: بخشی از کانون‌های گرد و خاک در حاشیه شهر در بخش‌های غربی و شرقی هستند که با حرکت بادهای غربی و شرقی موجب ورود گرد و خاک می‌شوند. شهرداری و استان در زمینه ایجاد کمربند سبز در این مناطق کوتاهی کرده‌اند که اثر آن افت کیفیت هوای شهر قم است. 
 
وی با اشاره به این‌که مدیران شهرداری در گذشته همواره خارج از محدوده بودن کمربند سبز را دلیل پیگیری نکردن آن عنوان می‌کردند گفت: برای جبران باغ‌های از بین رفته و جبران فعالیت کوره‌های آجرپزی و سنگ‌بری‌ها در حاشیه شهر،چاره‌ای جز این نداریم.
 
طرح جامع فضای سبز تدوین شود
 
«عباس ذاکریان»، رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم در ادامه جلسه بر تدوین طرح جامع فضای سبز قم تأکید کرد.
 
وی با اشاره به این‌که هیچ مطالعاتی در شهر قم برای فضای سبز نداریم گفت: باید مطالعاتی انجام بشود که گونه‌های مقاوم و متناسب با اقلیم قم شناسایی شده و روی این گونه‌ها سرمایه‌گذاری شود تا سلیقه اشخاص حاکم نشود. 
 
این عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به لزوم توسعه کاشت درختان مثمر در مکان‌هایی که ظرفیت آن وجود دارد ابراز کرد: برخی طرح‌های شهری هیچ الگویی برای کاشت درخت ندارد. در بلوار پیامبر اعظم (ص) حتی برای موزاییک‌ها مطالعه شده اما برای فضای سبز هیچ طرحی نیست و هر چه دم دستمان بوده کاشته‌ایم.
 
وی با انتقاد از کاشت گونه‌های متفاوت در عرصه‌ها که آبیاری و کوددهی متفاوتی دارد و فاصله کم درختانی که به تازگی کاشته می‌شود افزود: موضوع مهم دیگر استفاده از کودهای آلی در بوستان‌های شهری به جای کود خام دامی است.
 
لزوم توجه به فضای سبز خانگی
 
در ادامه این جلسه رئیس کمیسیون امور زیربنایی نگاه متفاوتی در این زمینه را مطرح کرد.
 
«مصطفی سعادت طلب» با اشاره به تب و  تاب شهرداری برای آغاز نهضت درختکاری در شهر، خواستار توجه به فضای سبز خانگی یا همان حیاط‌ها شد.
 
وی با اشاره به این‌که فضای سبز خانگی که بسیار مؤثرتر از فضای سبز شهری است در شهر قم در حال نابودی است، ابراز کرد: سطح اشغال ما در تخلفات ساختمانی به 90 درصد رسیده و عملاً حیاطی در ساخت‌وسازها وجود ندارد.
 
وی با اشاره به این‌که فضای سبز شهری الهام گرفته از غرب است افزود: فضای سبزی که به معماری اسلامی ارتباط دارد فضای سبز خانگی است که در حال حاضر در قم ریشه‌هایش خشک می‌شود.
 
«عباس محمدی»، دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم هم در این جلسه از شهردار خواست کاری کند تا تمام شهرداران مناطق در حوزه فضای سبز دغدغه‌مند شوند.
«ناصر رعیت‌پور» هم بر نقش مردم در احداث و نگهداری فضای سبز با حمایت از طرح‌های سرمایه‌گذاری تأکید کرد.
 
در نهایت مدیرعامل سازمان فضای سبز و معاون خدمات شهری شهردار قم با تأکید بر آغاز نهضت درختکاری در شهر قم، خواستار حمایت‌های بیشتر شورا برای ادامه این نهضت در شهر شدند.
 
منبع: همشهری
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار