بنده نمی خواهم پرده برداری و از این صریح تر در این رسانه عمومی عرض کنم، اما مسائلی پیش می آید که دیگر زن و شوهر یکدیگر را قبول ندارند و طلاق توافقی می گیرند.
کد خبر: ۲۴۷۹۱۹
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۶ 19 June 2016
به گزارش تابناک قم به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله مکارم شیرازی شامگاه شنبه در دوازدهمین برنامه سخنرانی که از شبکه دوم سیما پخش شد، با بیان اینکه در بخش نوزدهم دعای مکارم الاخلاق سخن از تهذیب نفس بود، اظهار داشت: در این بخش از دعا تصریح می شود که چگونه انسان متعالی، مقرب درگاه خدا و شایسته عنوان  انسانیت باشیم.

ایشان با اشاره به حدیثی مبنی بر اینکه انسان ها همچون معادن هستند، تصریح کرد: انسان ها برخلاف آنچه که بعضی ها می گویند، جانی بالفطره خلق نمی شوند؛ همه انسان ها پاک آفریده شده اند و ریشه های صفات برجسته اخلاقی نظیر علاقه به عدالت طلبی، صداقت و ... در درون ذات آنها می باشد.

معظم له تصریح کرد: معمولا معادن در طبیعت خالص نیستند و با مواد دیگر فیزیکی و شیمیایی آمیخته هستند و بر این اساس باید آنها را تلخیص کرد.

پیغمبران نفوس انسان را خالص می کنند

این مرجع تقلید با بیان اینکه معدن وجود انسان نیز باید خالص شود، گفت: پیغمبران معدن شناس هستند و به خالص سازی نفوس انسانی از ناخالصی ها می پردازند.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه گاهی انبیاء را به باغبان تشبیه می کنیم، ابراز داشت: خداوند در درون وجود ما که بذرهای وجود ما باشد، استعدادها را آفریده است و پیامبران بذر گل و میوه وجود ما را پرورش می دهد.

ایشان در ادامه به آیه 17 سوره رعد «أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَسالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِها فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَداً رابِياً» اشاره داشت و گفت: قرآن می فرماید «خداوند از آسمان آبی فرستاد و از هر درّه و رودخانه ای به اندازه آنها سیلابی جاری شد سپس سیل بر روی خود کفی حمل کرد؛ این کف ها نشانه آلودگی های آب است.

معظم له افزود: خلقت ما نیز همچون آبی می باشد که از آسمان نازل شد؛ این آب از ابتدا پاک بوده اما محیط های الوده آن را ناپاک می کند.

آلودگی رسانه های اجتماعی خطری جدی است

این مرجع تقلید با بیان اینکه گاهی خانواده، فضای اشتغال، جامعه و رسانه ها تبدیل به محیطی آلوده می شوند، ابراز داشت: محیط رسانه های آلوده در زمان ما به صورت بسیار خطرناکی درآمده است.

شبکه های اجتماعی فاسد، دنیا را لجنزار کرده اند

آیت الله مکارم شیرازی خطر فضای مجازی برای جامعه را بسیار جدی توصیف کرد و گفت: امروز شبکه های اجتماعی و رسانه های غربی و خارجی آلوده که هیچ خط قرمزی را به رسمیت نمی شناسند، دنیا را به لجنزار تبدیل کرده اند.

انتقاد از توهین به مقدسات در شبکه های اجتماعی

ایشان با بیان اینکه انواع آلودگی ها در این رسانه ها وجود دارد، ابراز داشت: در این شبکه های اجتماعی به خداوند، پیامبر(ص)، ائمه معصومین(ع)، اولیاء الله و مسئولان نظام ما اهانت می کنند.

معظم له افزود: همچنین متاسفانه گاهی تصاویر و برنامه های مربوط به اراذل و اوباش بدون اینکه فیلتر شوند در این شبکه های اجتماعی منتشر می شوند.

ابراز نگرانی از انتشار تصاویر مستهجن  

این مرجع تقلید با ابراز نگرانی از انتشار تصاویر مستهجن در شبکه های اجتماعی، گفت: بدترین و زشت ترین مطالب، تصاویر و فیلم ها درون این شبکه ها منتشر می شود.

آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم پرهیز جوانان از شبکه های اجتماعی آلوده تاکید کرد و گفت: این شبکه های اجتماعی آلوده، عمر، جوانی، انسانیت، افتخار و ایمان جوانان را بر باد می دهد.

ایشان تصریح کرد: متاسفانه افراد زیادی به این فضاهای مجازی، آلوده شده اند و از همه بدتر که این شبکه ها در دسترس حتی کودکان می باشد.

لزوم چاره اندیشی مسئولان

معظم له با تاکید بر اینکه آیا مسئولان امور نباید در این باره به طور جدی چاره اندیشی کنند، ابراز داشت: همه اطلاع داریم که شورای عالی فضای مجازی وجود دارد، اما باید به صورت فعال دربیاید و به خط قرمزها توجه داشته باشد.

شبکه های اجتماعی تاثیرگذار راه اندازی شود

این مرجع تقلید بر لزوم راه اندازی شبکه های اجتماعی تاثیرگذار تاکید کرد و افزود: کاش به قول بعضی دغدغه مندان می توانستیم شبکه های اجتماعی خوب، سازنده و پویایی را بوجود بیاوریم که جوانان و فرزندان جامعه جذب آنها شوند.

شبکه های اجتماعی یکی از عوامل طلاق

آیت الله مکارم شیرازی، یکی از عوامل افزایش آمار طلاق در جامعه را مربوط به استفاده از شبکه های اجتماعی آلوده عنوان کرد و گفت: زن و مردی که در این شبکه های اجتماعی حضور داشته و هرکدام به راه خطایی رفته و آلوده شده اند، دیگر نمی توانند زندگی مشترک خود را ادامه دهند.

ابراز نگرانی شدید از تزلزل بنیان خانواده

ایشان با ابراز نگرانی شدید از تزلزل بنیان خانواده ها، گفت: بنده نمی خواهم پرده برداری و از این صریح تر در این رسانه عمومی عرض کنم، اما مسائلی پیش می آید که دیگر زن و شوهر یکدیگر را قبول ندارند و طلاق توافقی می گیرند.

انتقاد شدید از آگهی طلاق توافقی در مطبوعات

این مرجع تقلید با انتقاد شدید از انتشار آگهی های طلاق توافقی در مطبوعات، ابراز داشت: در بعضی از روزنامه ها آگهی می شود که ما حاضر هستیم طلاق توافقی را در یک هفته برای شما انجام دهیم.

آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه باید از برخی اموال دنیا و وسوسه های شیطان به خدا پناه ببریم، گفت: آیا واقعا کار وکلای دعاوی باید این باشد که تبلیغ به طلاق توافقی در یک هفته کنند؟

ایشان تاکید کرد: مسئولان باید تا جایی که توان دارند فکری به حال سم پاشی های شبکه های مجازی فاسد و آلوده کنند.

معظم له بر لزوم مراقبت والدین از کودکان در استفاده از شبکه های اجتماعی تاکید کرد و گفت: امیدواریم با همت معلمان مدارس، اساتید دانشگاه و رسانه های با هدف بتوانیم جلوی مفاسد شبکه های اجتماعی را بگیریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار