مدیرکل مدیریت بحران:
مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم گفت: مردم قم تقریبا تابستان خوبی را از نظر تامین آب مصرفی مورد نیاز پشت سر خواهند گذاشت و نگرانی در این مورد وجود ندارد.
کد خبر: ۲۴۷۹۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۷ 19 June 2016
به گزارش تابناک قم، محسن اوروجی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران قم در تالار امام جواد(ع) استانداری اظهار داشت: در دو منبع اصلی تامین آب قم شامل سد 15 خرداد و سد کوچری هم اکنون به ترتیب 44 و 57 میلیون مترمکعب آب وجود دارد که این میزان آب ذخیره شده برای تامین آب قم تا پایان فصل گرما کافی است.

وی خاطرنشان کرد: این وضعیت در شرایطی برای قم بوجود آمده که در سال های گذشته در چنین مواقعی از سوی شرکت آبفا گزارش های مفصلی مبنی بر کمبود آب ارائه می شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود قم را یک استان حادثه خیز توصیف کرد و افزود: از 34 حادثه به وقوع پیوسته در کشور و 43 حادثه رخ داده در جهان، 18 مورد آن در قم تجربه شده است.

اوروجی با بیان اینکه حوادثی نظیر زلزله، طوفان و گرد و خاک را به صورت مترتب در قم داریم، گفت: وضعیت خشکسالی در قم از خشکسالی هواشناسی و کشاورزی گذشته و به خشکسالی اجتماعی و اقتصادی رسیده است.

وی همچنین با اشاره به وقوع آتش سوزی مراتع و انفجار خطوط لوله گاز و مواد نفتی در استان، اضافه کرد: طوفان و بادهای شدید، شن های روان، کولاک، یخبندان و برف سنگین و مسدود شدن معابر و خیابان ها، سرما زدگی محصولات زراعی و باغی، صائقه، بیماری های اپیدمی و واگیر دار که سال گذشته نمونه ای از آن را تجربه کردیم، از جمله دیگر حوادث و بلایای طبیعی رخ داده در قم به شمار می آید.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم، بالا آمدن آب های زیر زمینی و آب گرفتگی اماکن مسکونی و تجاری را از دیگر بلایا ذکر کرد و با اشاره به بروز این حوادث در روزهای 3 و 27 فروردین سال جاری، تصریح کرد: در جریان این واقعه بیش از 400 خانه آسیب دید که برغم پیگیری های صورت گرفته هنوز اعتبارهای لازم برای جبران خسارت های وارده تخصیص داده نشده است.

اوروجی همچنین با بیان اینکه بارندگی های بیش از 15 میلیمتر در عرض یک ساعت در قم، این شهر را دچار مشکل آب گرفتگی می کند، وجود آب های سطحی را از جمله مشکلات قم توصیف کرد و افزود: ریزش قنات ها در لایه های زیر زمینی و بافت های مسکونی برخی از روستاها، تصادف ها و حوادث جاده ای سنگین، خارج شدن قطار از ریل، واژگونی تانکرهای سوخت، سقوط بالگرد، امراض و آفات نباتی، گرما زدگی، ریزش معادن، آلودگی محیط زیست و نفوذ ریز گردها، فرسایش و کویر زایی از دیگر بلایا و حوادثی است که قم وقوع آنها را در زمان های مختلف پشت سر گذاشته است.

مدیرکل هواشناسی استان قم نیز در این جلسه گفت: منشاء اصلی نفوذ ریز گردها به داخل شهر قم مناطق شرقی این استان است.
 
یحیی زارع اظهار داشت: بیشتر گرد و غباری که این روزها آسمان قم را فرا گرفته است، از سمت شرق این استان به درون شهر نفوذ پیدا می کند. 

وی با بیان اینکه جهت وزش بادهای قم نیز بیشتر شرقی است، افزود: علاوه بر سمت شرق بخش قابل توجهی از گرد و خاک نفوذ یافته به قم نیز از سمت غرب است که وزش بادهای غربی این ریزگردها را از کشورهای عراق و حوزه خلیج فارس روانه قم می کند. 

مدیرکل هواشناسی قم همچنین با اشاره به نقشی که ریز گردها در کاهش درجه حرارت هوا بواسطه وزش باد و کمتر رسیدن نور خورشید به سطح زمین ایفا می کنند، خاطر نشان کرد: در روزهای اخیر و در پی افزایش ذرات معلق در هوای قم دمای هوای این شهر یک تا دو درجه کاهش یافته است. 

وی با اشاره به سرعت وزش باد و گرد و غبار بین 75 تا 90 کیلومتر بر ساعت طی امروز تصریح کرد: سرعت وزش باد طی روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری، 50 تا 65 کیلومتر است و روز سه شنبه مقداری کاهش پیدا می کند. 

زارع همچنین با بیان اینکه دمای هوای قم در روز جمعه هفته گذشته 40 درجه سانتیگراد بالای صفر و امروز 39 درجه سانتیگراد بالای صفر بوده است، افزود: دمای هوای قم فردا و پس فردا به دنبال کاهش ریزگردها مجددا به 40 درجه خواهد رسید. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار