یکی از مهمترین معضلات بخش‌های استان قم، کمبود امکانات فرهنگی است که باعث شده آسیب‌های اجتماعی به تهدید مهمی برای مردم این مناطق تبدیل شود.
کد خبر: ۲۵۲۶۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳ 28 June 2016
به گزارش تابناک قم، استان قم مذهبی‌ترین استان کشور است که شهری را در خود جای داده که ام‌القرای جهان اسلام و پایتخت تشیع خوانده می‌شود. با این حال در نزدیکی همین ام القری روستاهایی وجود دارند که از دیدن کانال‌های صدا و سیمای رسمی کشور محروم هستند و حتی در روستای خود روحانی ندارند.

خلجستان یکی از پنج بخش استان قم است که با وجود داشتن باغات سرسبز و سرمایه‌های طبیعی، از داشتن کمترین امکانات فرهنگی بی‌بهره است.

علی اصغر دانشفر، رئیس شورای بخش خلجستان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه این بخش ۲ دهستان دستجرد و قاهان و بیش از ۵۰ روستا و آبادی و مزرعه دارد و از ویژگی‌های آن نزدیک بودن به چهارراه اقتصادی سلفچگان است، گفت: با این حال بیکاری جوانان بخش را به مهاجرت وادار می‌کند و همین موضوع موجب بی‌توجهی به این بخش از نظر فرهنگی شده است.

رئیس شورای بخش خلجستان در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سئوال که آیا کتابخانه به اندازه کافی در بخش خلجستان وجود دارد؟ پاسخ داد: در روستاهای بخش خلجستان به خاطر جمعیت کم کتابخانه وجود ندارد و در مساجد نیز فقط قرآن کریم و مفاتیح الجنان موجود است.

دانشفر با اشاره به نبود روحانی که دائم در روستا مستقر باشد، عنوان کرد: در بسیاری از روستاهای این بخش خانه عالم نیز وجود ندارد، البته یکی از دلایل آن به جمعیت کم این روستاها برمی‌گردد.

وی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین کمبودهای این روستاها دریافت نکردن بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی رسانه ملی است.

رئیس شورای بخش خلجستان بیان کرد: اگر مردم روستاهای بخش خلجستان به طور کامل شبکه‌های تلویزیونی را دریافت کنند از وقایع کشور بیشتر آگاه می‌شوند و مجبور به دریافت اطلاعات از فضای مجازی نیستند.

ضعف تبلیغات فرهنگی در بخش کهک

حسن یزدی، عضو شورای اسلامی بخش خلجستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در رابطه با مشکلات این بخش، گفت: بخش خلجستان را باید به دو نیمه اول سال و نیمه دوم سال تقسیم کرد که نیمه اول سال یعنی از فروردین‌ماه تا پایان شهریور جمعیت بیشتری در این بخش ساکن‌ هستند که عده‌ای جمعیت بومی و عده‌ای غیر بومی هستند.

وی ادامه داد: در گذشته تبلیغات فرهنگی قوی‌تر از امروز بود؛ به‌عنوان مثال هفته‌ای یک‌بار فیلم در مسجد پخش می‌شد و یا کتاب هدیه می‌کردند.

این عضو شورای اسلامی بخش خلجستان در ادامه اضافه کرد: اما امروزه با وجود شبیخون فرهنگی دشمن و تبلیغات علیه دین، تبلیغات فرهنگی در بخش‌های قم وجود ندارد و با وجود اینترنت بیشترین زمان جوانان روستایی در موبایل و شبکه‌های مجازی سپری می‌شود.

عدم حضور روحانیون در روستاها

یزدی با اشاره به حضور روحانی در روستاهای بخش خلجستان، اظهار داشت: حضور روحانی و بیان کردن چند مسئله احکام، به تنهایی کار فرهنگی نیست، بلکه باید در این بخش نیز توجه جدی شود چرا که بسیاری از این روستاها همین روحانی را هم ندارند و از ۴۰ روستای بخش کهک تقریباً ۱۵ روستا روحانی دارند.

وی در ادامه یادآور شد: در روستاهای این بخش خانه عالم وجود دارد اما خیلی اوقات طلاب و روحانیون به دلیل مشکلات اقتصادی در این روستاها حضور نمی‌یابند و بعضی از این بزرگواران نیز که در روستاها ساکن هستند با مشکلات جدی روبه رو هستند که حتی توانایی پرداخت قبض آب، برق و گاز خود را نیز ندارند که دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مسئولان باید در این زمینه به طور جدی اقدام کنند.

عضو شورای اسلامی بخش خلجستان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: متأسفانه این بخش به محل تفریح و تفرج‌گاه شهرنشینان تبدیل شده است که مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است و باید به طور ریشه‌ای و بنیادی برای این مسئله فکری شود.

جمعیت ساکن در بخش‌های استان قم هرچند طبق آمار مراکز رسمی بیش از ۵۰ هزار نفر نیست ولی عدم توجه به نیازهای ساکنان این مناطق به خصوص در بخش فرهنگی می‌تواند مانع مهاجرت به شهر قم شود و از سوی دیگر غفلت و عدم توجه به مسائل فرهنگی در بخش‌ها و روستاهای قم که نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری استان دارند می‌تواند ضربات جبران ناپذیری بر پیکر ام القرای جهان تشیع وارد کند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار