نان سبوس‌دار دارای مزایای بسیاری برای بدن است اما متأسفانه سبوس گیری بیش از حد آرد باعث شده تا نانی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد نتواند نیازهای بدن را تأمین کند.
کد خبر: ۲۵۴۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲ 03 July 2016
به گزارش تابناک قم، سبوس‌ همان پوسته گندم است که دارای فیبر بالایی بوده و به دلیل اینکه باعث سریع و ساده شدن حرکات دستگاه گوارش می‌شود و تا حدی جلوی ابتلا به چربی خون بالا، دیابت، یبوست و حتی برخی سرطان‌ها از جمله سرطان روده را می‌گیرد، از سوی دیگر سبوس علاوه بر مزایایی که برای جسم دارد بر روی خلق و خو نیز تأثیرگذار است و موجب آرامش در بدن می‌شود.

با توجه به اینکه قوت غالب مردم کشور ما نان است و نان نیز از گندم آرد شده به دست می‌آید بهترین روش برای اینکه مردم بتوانند از مزایای سبوس استفاده کرده و آن را مصرف کنند پخت نان با سبوس بالا است در حالی که بر اساس آنچه که در واقع در حال رخ دادن است آرد مصرفی در نانوایی‌ها سبوس گیری شده و حتی سبوس گیری برخی از آردها از حد استاندارد نیز بیشتر است.

استفاده بیش از حد از آرد سفید و سبوس گیری شده می‌تواند شرایط ابتلا به بیماری‌هایی مانند چاقی، سرطان سکته و دیابت نوع ۲ را افزایش دهد و این بیماری‌ها جزو بیماری‌ها است که در حال حاضر طیف وسیعی از مردم کشور را دچار کرده و استان قم نیز از این قاعده مسثتنی نبوده و تقریبا یک ششم مردم قم مبتلا به دیابت هستند و چاقی نیز در این شهر در حال گسترش است.

مصرف بیش از حد نان و غلات و شیرینی

علی اکبر حق ویسی، متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه شیر و لبنیات، میوه و سبزیجات، گوشت، حبوبات، مغز دانه‌ها و نان و غلات از جمله مواد غذایی است که باید در سبد خانواده‌ها از آن استفاده شود، گفت: متأسفانه مشکلی که در این زمینه وجود دارد انتخاب بد سبد غذایی در خانوار است که استانداردهای مد نظر را ندارد.

وی در این زمینه به مصرف بیش از حد نان و غلات و شیرینی‌جات توسط مردم و کمبود بهره‌مندی از میوه و سبزیجات اشاره کرد و گفت: تغذیه نامناسب و عدم تحرک موجب شده تا وضعیت شاخص بهداشت قم نامطلوب باشد.

این کارشناس تغذیه به بحث نان و غلات و بخصوص سبوس نان اشاره و ابراز کرد: ایرانیان بالاترین مصرف نان در جهان را با بیش از ۱۶۰ کیلوگرم در سال دارند که به دلیل کامل نبودن این نان به علت سبوس گیری بالا مشکلاتی را نیز ایجاد می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: علاوه بر سبوس‌گیری آرد مشکل دیگر استفاده از جوش شیرین است که این امر باعث می‌شود تا درصدی از ویتامین و املاح نان از جمله ویتامین ب ۳ که در سوخت و ساز تاثیرگذار بوده و عملکرد سیستم عصبی بدن را افزایش می‌دهد دفع شود.

خطر ابتلا به سرطان و سکته با مصرف نان بدون سبوس

حق ویسی در ادامه بیان کرد: سبوس گیری از آرد موجب می‌شود تا قسمت اعظمی از فیبر، آهن، کلسیم، منیزم، فسفر و دیگر مواد مغذی نان گرفته شده و استفاده بیش از حد از نانی که با آرد سبوس گیری شده تهیه می‌شود خطراتی همچون سرطان و سکته را به دنبال داشته باشد.

وی به موضوع دیگری در این زمینه اشاره کرد و گفت: علاوه بر اینکه سبوس آرد گرفته می‌شود زمان عمل آوری آرد در نانوایی نیز کوتاه است که همه این‌ها باعث می‌شود تا ماده اسید سیتریکی که به دلیل کوتاه بودن زمان عمل آوری آرد در خمیر وجود دارد مانع جذب آهن، کلسیم و پروتئین موجود در نان شود.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه بر اساس استانداردهای تعیین شده باید از آرد ۱۲ درصد سبوس گیری شده در پخت نان استفاده شود، گفت: متأسفانه طی سال‌های اخیر سبوس‌گیری در برخی از نان‌ها حتی به رقم ۱۹ و ۲۱ درصد در استان قم رسیده که این وضعیت مطلوبی را دنبال نمی‌کند.

وی بر لزوم تشویق نانوایی‌ها برای استفاده از آرد سبوس‌دار تأکید کرد و گفت: باید یکی از معیارهای ارزیابی و درجه بندی کارخانجات آرد بر اساس میزان سبوس آرد باشد و از سویی دیگر باید برای مردم استفاده از نان باسبوس بالا فرهنگ سازی شود.

حق ویسی ادامه داد: به دلیل رنگ تیره‌ای که نان‌هایی دارای سبوس دارند مردم پذیرای چنین نان‌ها در سفره‌های خود نیستند و این امر می‌طلبد که رسانه‌ها و بخصوص صدا و سیما درباره مزایای استفاده از نان تیره و کیفیت بالای آن فرهنگ سازی کنند.

سبوس‌گیری آرد نانوایی‌ها بیشتر از استاندارد است

نایب رئیس اتحادیه صنف نانوایان قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در بحث سبوس نان باید به شکل ریشه‌ای عمل کرد، ابراز داشت: عموم مردم در قم و حتی کشور به سمت نان سفید گرایش دارند و چنانچه نانی رنگ کدر داشته باشد آن را نامرغوب می‌دانند.

ابوالفضل عالمی‌زاده ادامه داد: نانوایان نیز بر اساس مطالبه مردم نان را پخت می‌کنند چون قطعا به دنبال فروش نان خود هستند و در این زمینه مجبورند نیز به سمت استفاده از آرد سبوس گیری شده بروند.

وی ادامه داد: در چرخه سوم نیز کارخانجات هستند که آن‌ها نیز بر اساس تقاضای نانوایی‌ها عمل می‌کنند و همین اقدام آنها باعث می‌شود که سبوس گیری از آرد افزایش داشته باشد.

نایب رئیس اتحادیه صنف نانوایان قم ضمن اذعان به این مطلب که سبوس‌گیری آرد نانوایی‌ها بیشتر از استاندارد است، گفت: این به عنوان مثال کدر شدن نان سنگک که به دلیل سبوس بالا است موجب نارضایتی مردم می‌شود.

وی در عین حال تأکید کرد که باید آرد نانوایی‌ها از گندم مرغوب تهیه شود زیرا عدم استفاده از گندم مرغوب و از سوی دیگر سبوس‌گیری بالا عملا نانی را که دارای کیفیت لازم باشد در اختیار مردم قرار نمی‌دهد.

به نظر می‌رسد بر اساس آنچه که گفته شد و آنچه که در مطالبات مردم از نانوایی‌ها وجود دارد مردم همواره به سمت نان‌هایی گرایش دارند که رنگ روشنی داشته باشد و این امر ناشی از عدم اطلاع عموم جامعه از خواص نان‌هایی است که با رنگ کدر توزیع می‌شود زیرا این نان‌ها دارای املاح و سبوس بیشتری هستند و بالطبع مزایای بیشتری را نیز به دنبال دارند.

شاید همین عدم آگاهی و فرهنگ سازی باعث شده تا استفاده از جوش شیرین و آرد سفید با سبوس‌گیری بالا به امری رایج تبدیل شود و به دلیل نبود مطالبات مردمی اقدامی نیز برای حل این مشکل صورت نگیرد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۶
به کی میگن این حرف هارا مسعولین به مسعولش بایدبگویند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
هرمسافری که میاد قم ازنان قم ناراضی هست میگن مگه مسول نداره توشهریزداگریک نانوای نانش یک روز خوب نباشه پروانه کسبش راباطل میکنند...ولی درشهرقم مردم زنگ میزنندبازرس میاد یک پولی نقدی میگیره به عنوان جریمه میره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار