در یکی از برنامه‌ها که میهمان آن راننده جوانی بود که اتومبیل خود را تبدیل به تاکسی کتاب کرده بود، مجری پرسید: «انصافاً فکر می‌کردی یک روز بیایی تلویزیون؟» گویا آقای تحویلدار برنامه خود را دارای چنان رتبه‌ای می‌داند كه خیال می‌کند آن جوان تمام آرزویش در دیده شدن در یک برنامه استانی خلاصه شده است.
کد خبر: ۲۵۵۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲ 04 July 2016
به گزارش تابناک قم، «شهر یاکریم» عنوان برنامه‌ای است که هر سال ماه رمضان قبل از افطار با اجرای «سید مهدی تحویلدار» از شبکه تلویزیونی قم پخش می‌شود. برنامه‌ای که سعی دارد «ماه عسل» کوچکی باشد در استان. چنان که در این برنامه نیز مانند ماه عسل مهمان‌هایی با زندگی‌های خاص دعوت می‌شوند و مجری با آنها به گفت وگو می‌نشیند.

هر چند این برنامه استانی تاکنون از طریق دعوت از خیران و مسئولان استان و معرفی خانواده‌های نیازمند، منشأ کارهای خیر فراوانی شده است، اما در این مسیر با انتقادهایی هم روبه‌رو بوده است.
 
یکی از انتقادها به شیوه اجرای تحویلدار بر می‌گردد. مجری باسابقه شبکه استانی قم به اعتقاد برخی از کارشناسان و مخاطبان بعضی از اصول حرفه‌ای را رعایت نمی‌کند. این عده از منتقدان اعتقاد دارند كه او در طرز بیان گاهی اوقات شأن مهمانان را زیر سؤال می‌برد و گاه با پریدن در میانه صحبت‌های آنان و اظهار نظرهای بیش از حد حضور میهمان را در حاشیه قرار می‌دهد.

در یکی از برنامه‌ها که میهمان آن راننده جوانی بود که اتومبیل خود را تبدیل به تاکسی کتاب کرده بود، مجری پرسید: «انصافاً فکر می‌کردی یک روز بیایی تلویزیون؟» گویا آقای تحویلدار برنامه خود را دارای چنان رتبه‌ای می‌داند كه خیال می‌کند آن جوان تمام آرزویش در دیده شدن در یک برنامه استانی خلاصه شده است.

اظهار عجز یا جارزدن کار خیر؟

یکی دیگر از نقدهای جدی که امسال در فضای مجازی به طور مكرر مطرح شد، مربوط به برنامه‌ای است که یک خانواده بی‌بضاعت بی آن که صورتشان مخفی یا پوشیده شود، جلوی دوربین حاضر شدند و اظهار عجز و فقر کردند.

«محمدجواد محمدی» مجری و تهیه‌کننده رادیو و تلویزیون که در شبکه رادیویی معارف و شبکه تلویزیونی ولایت فعالیت می‌کند، از اولین نفراتی بود که شمشیر انتقاد خود را به سمت عوامل این برنامه نشانه رفت. 

وی در صفحه اجتماعی خود این چنین نوشت: «مجری می‌گوید امام صادق(ع) فرمودند: کار خیر دیگران را جار بزنید. الان در برنامه وزین «شهر یاکریم» کار خیر جار زده می‌شود یا بدبختی و فقر و گرسنگی و بیماری؟ کدام از یک از شما راضی هستید اگر وضع زندگیتان شبیه به این عزیزان شود، خودتان را در این برنامه ببینید و به جای مرد بیماری باشید که از اول تا آخر برنامه یا بالا را نگاه کرد یا پایین را. داشتم به این فکر می‌کردم که این دختر شاید در این سن و سال چیزهایی را متوجه نشود ولی اگر چند سال آینده در دبیرستان و دانشگاه و حتی برای ازدواج کسی وضع این روزها را برایش یادآوری کند، چه حالی خواهد داشت؟ کاش برای پر کردن جاهای خالی در صداوسیما فکر دیگری کنیم. کار خیر به راه خیر نیاز دارد نه بازی با آبروی عده‌ای که نمی‌دانند چه چیزی در انتظارشان است.»

«حامد حجتی» شاعر قمی که مسئولیت معاونت فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان را نیز در کارنامه کاری خود دارد زیر این مطلب نظر کوتاهی گذاشت و نوشت:«من فکر می‌کردم تیم جدید رسانه‌ای، نیروهای قوی‌تری دارند اما متاسفانه بی‌سوادی رسانه‌ای بیداد می‌کند.»

پاسخ تهیه کننده

«علی فرحناک» تهیه‌کننده برنامه شهر یاکریم در پاسخ به این انتقادات می‌گوید:«من هم از دوستان خواستم بیایید کاری کنیم که نیاز به مطرح کردن در تلویزیون نباشد و آبروی کسی به خطر نیفتد. منتها متاسفانه پاسخ‌های دوستان همانی بود که انتظارش را داشتم و قبلاً هم بسیار شنیده بودم. ما توجه نمی‌کنیم تا وقتی که به نقطه انفجار برسیم آن گاه نهی را شروع می‌کنیم بدون این‌که به دلیل اصلی‌اش بپردازیم.»

وی ادامه می‌دهد: «خدا را شاهد می‌گیرم تا به حال به هر کدام از منتقدان این کار - که واقعاً مورد علاقه من هم نیست - پیشنهاد دادم به آدم‌های با آبرویی که می‌شناسیم کمک کنیم به بهانه‌های مختلف از جمله این‌که خودمان کسانی را داریم که کمکشان کنیم، شانه خالی کرده‌اند و فقط می‌توانند پز روشنفکری مذهبی بدهند و بس. فقط می‌توانند دیگران را به بی‌سوادی متهم کنند و بس.»

فرحناک تصریح می‌کند: «جای تأسف دارد که به جای فکرکردن به راه حل مساله، خیلی راحت صورت مساله را پاک می‌کنیم. مثل آقایانی که اعتقاد دارند چرا اصلاً باید گفت که در شهر فقر وجود دارد. به نظر من همیشه باید اول از خودمان شروع کنیم و آن گاه که خودمان را محک زدیم پیشنهاد خوب بدهیم و بعد اگر عمل نشد، زبان به انتقاد و توهین و ناسزا باز کنیم. کاش کمی هم به دیگران و نیت آنها احترام می‌گذاشتیم.»

تهیه‌کننده برنامه شهر یاکریم در ادامه اظهار می‌کند: «اگر دوستان فرصتی می‌داشتند، چرخی در این شهر و محله‌های فقیرش می‌زدند و هر یک به سهم خود کاری برای این عزیزان می‌کردند شاید کمیته امدادی لازم نبود تا امروز نگران عملکردش باشیم. این نکته را هم قبول دارم که در کار کمیته امداد هم ممکن است ایراداتی باشد و همین طور در برنامه ما. اما می‌گویم کاش اندکی از آنچه فریادش را می‌زنیم در عمل هم دیده می‌شد. آن وقت قضاوت و اظهارنظر درباره دیگران اینقدر برایمان آسان نمی‌شد. چرا که گفته‌اند املای ننوشته غلط ندارد.»

اگر این برنامه طبق گفته تهیه‌کننده آن در سال گذشته برنامه موفق ماه رمضان در سیمای استان‌ها معرفی شده است، وظیفه دست اندرکاران آن – به ویژه مجری همیشگی‌اش- بسیار سنگین‌تر می‌شود. اگرچه موضوعات و سوژه‌های این برنامه جذاب است و کمک‌های فراوانی برای نیازمندان جمع‌آوری شده و توانسته تا حدودی حلقه ارتباطی باشد بین خیران و بی‌بضاعتان استان قم اما عوامل این برنامه باید ظرفیت پذیرش انتقادهای کارشناسانه را هم داشته باشند. اگر به این انتقادها توجه کنند متوجه می‌شوند کسی با اصل برنامه مخالفتی ندارد بلکه تمام ناراحتی‌ها به دلیل اجرای مجری و برخی رویكردهاست.

استان قم به اذعان همه مسئولان و کارشناسان یکی از استان‌های هنرمندخیز کشور است که در همه عرصه‌های هنری افراد تاثیرگذار و شاخصی را تحویل جامعه هنری کشور داده است. اگرچه منتقدان گاهی اوقات دچار افراط و تندروی می‌شوند اما نقد و گلایه آنها به مجری شهر یاکریم قابل بررسی و توجه است و از مسئولان صدا وسیما انتظار می‌رود به خواست عمومی توجه ویژه کنند و درصدد شناسایی استعدادهای دیگر استان قم باشند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۶
اصل قضیه بایدطوری باشدکه مردم باورکنند مجری خیلی تابلوبازی درمیاره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
نکته مهمتر این که واقعا صدا و چهره این مجری آزاردهنده است!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
فقط فیلم بازی می کند یعنی مجری قحطی است. ایشون باید برن دوره طرز صحبت کردن رو یاد بگیرند
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
اهانت به فرزند پیامبر جواب روز برزخ و قیامت را در پیش دارد. خود دانی.
محمد رضا سلطان زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
اقایی با شخصیت و دلسوز مثل آقای تحویل دار پیدار نمیشه
ودرست حرف هایی که راجب این سید بزرگوار میزنید درست عکس شخصیت این سید است و درست مصادق کارهای اقای علیخانی در برنامه ماه عسل است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار