رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی مصرف شیر در قم، گفت: روزانه ۳۰ تن شیر مازاد تولید کنندگان استان در قالب طرح حمایتی خریداری می‌شود.
کد خبر: ۲۵۷۸۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸ 10 July 2016
به گزارش تابناک قم، محمدرضا طلایی گفت: طرح خرید حمایتی از تولید کنندگان شیر در قم در راستای احیای واحدهای تولیدی و افزایش ظرفیت تولید شیر انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه مصرف شیر در استان قم با کاهش ۵۰ درصدی مواجه است، گفت: مصرف پایین شیر، کاهش قیمت جهانی مواد لبنی، موانع صادرات صنعت دامداری شیرده را با چالش‌های جدی روبه رو ساخته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با تأکید بر اینکه وضعیت تولید شیر در کشور مناسب و استاندارد نیست، گفت: فرهنگ‌سازی مصرف بهینه شیر توسط مردم یکی از راهکارهای مهم افزایش تولید شیر و رونق بازار دامداران شیری است.

کاهش ۴۰ درصدی ظرفیت شهرک لبن

وی از کاهش ۴۰ درصدی ظرفیت شهرک لبن استان قم خبر داد و افزود: چیزی حدود نیمی از واحدهای پرورش گاوهای شیر تعطیل و یا اقدام به کاهش ظرفیت تولید کرده‌اند.

طلایی در ادامه به برنامه‌های جامع حمایت ستاد رفع موانع تولید برای دامداران استان اشاره کرد و گفت: هدف ما ترمیم و بهبود ظرفیت‌های کاهش یافته واحدهای تولیدی شیر است و به هیچ وجه دنبال ایجاد واحدهای جدید نیستیم.

وی با تأکید براینکه ایجاد واحدهای تولیدی دامداری شیرده در قم توجیه اقتصادی ندارد، افزود: کاهش ۵۰ درصدی مصرف شیر در استان قم آمار نگران کننده‌ای برای آینده بهداشت سلامت مردم و اقتصاد دامی استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم در مورد اعتراض تولید کنندگان به قیمت ارزان شیر و سوء استفاده برخی شرکت‌های لبنی از شیر مازاد گفت: خوشبختانه در طرح حمایتی که به همت سازمان تعاون روستایی انجام می‌شود قیمت تضمینی هرکیلو شیر ۱۲۷۰ تومان در نظر گرفته شده است که با توجه به اوضاع بازار قیمت مناسبی است.

دامشهر خطری برای قم ندارد

وی در مورد نحوه استفاده از شیر مازاد خریداری شده، توضیح داد: مقرر شده است این شیر توسط شرکت‌های فراوری تبدیل به شیر خشک شده و صادر شود و از مابه التفاوت سود آن هزینه‌های خرید شیر از دامداران تأمین شود.

طلایی در مورد شایعه آلوده زایی دامشهر و خطرات آن برای مردم گفت: دامشهر مرکز تبادل دام ۲۶ استان کشور است و با برخی از مشکلات بهداشتی دست و پنجه نرم می‌کند.

وی با یاد آوری این نکته که در زمان‌های نه چندان دور پرورش دام در داخل حریم شهری و توسط اعضای خانواده حاشیه نشینان قم بود، گفت: اکنون با تمرکز دام در فاصله ۲۶ کیلومتری شهر هیچ‌گونه بیماری ناقلی مردم را تهدید نمی‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با بیان اینکه شهر قم از ۵۰۰ سال پیش قطب قیمت گذاری دام و علوفه کشور بوده است، افزود: مشکل دامشهر عدم نظارت بر برخی دام‌هایی است که بدون حساب و کتاب وارد این منطقه شده و به استان‌های دیگر انتقال می‌یابند.

طلایی گفت: دام‌هایی که از شهرهای دیگر وارد دامشهر می‌شود باید بعد از قرنطیه به مرکز خرید و فروش عرضه و سپس انتقال یابد تا خطر وقوع بیمارهای دامی برای شهرهای دیگر به وجود نیاید.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار