با وضعی که بوستان‌ها در قم داشت این‌که تعداد کشته‌های بیشتری نداشتیم جای شکرش باقی است. آنقدر بی‌توجهی در این زمینه بارز بود که سیم‌های لخت به تیر برق با نوار چسب بسته شده بود که با یک باران به راحتی امکان اتصالی داشت.
کد خبر: ۲۵۷۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳ 10 July 2016
به گزارش تابناک قم، تابستان‌های گرم و طولانی در قم همیشه با رفتن به بوستان‌های سطح شهر و گذراندن لحظاتی در کنار خانواده و در طبیعت، شیرین‌تر می‌شود. شاید زیباترین خاطرات کودکی بچه‌ها در همین تابستان‌ها و همین جمع شدن‌های خانوادگی در بوستان‌ها رقم خورده باشد. 2 اتفاق تلخ اما در سال گذشته و سال پیش از آن، خاطره‌ای تلخ از این لحظات برای مردم قم به جا گذاشته است. خاطره‌ای که تیرماه هر سال دوباره زنده می‌شود.

2 سال پیش بود که خبر فوت «فاطمه امینی» دختر بچه 4 و نیم ساله در حوالی میدان روح‌الله احساسات مردم قم را جریحه دار کرد. فوت فاطمه وقتی برای همه جانسوزتر شد که مشخص شد همان روزها در همان حوالی پسربچه‌ای دچار برق‌گرفتگی شده و اهالی محل آن روز و روزهای قبل بارها با شهرداری و شرکت برق تماس گرفته بودند که به داد وضع روشنایی بوستان حاشیه این میدان برسند. سامانه 137 شهرداری این موضوع را منعکس  کرده بود و شهرداری منطقه نیرو‌های خود را برای رسیدگی به وضع فرستاده بود. اما آنقدر کارها دچارمشکل شد که این نیروها هم کاری انجام ندادند و گرهی باز نکردند تا یک دختربچه معصوم قربانی شود.

هنوز یک سال از کشته شدن این دختربچه نگذشته بود که دیگر بار پسر نوجوانی در یکی از بوستان‌ها به علت برق‌گرفتگی جان سپرد. کشته شدن «محمد حسین قربانی» در محدوده خیابان مفتح جنوبی بار دیگر انگشت اتهام در زمینه بی‌توجهی به ایمنی بوستان‌ها را به سوی شهرداری قم نشانه گرفت.

حتی در نامه سرگشاده پدر فاطمه امینی به استاندار وقت از قول قاضی پرونده ذکر شده بود که «بنده به تنهایی حداقل 5 مورد را در بوستان‌های قم به خاطر دارم که یا منجر به فوت و یا نقص عضو و صدمات شدید بدنی به مردم شده.» به نظر می‌رسید که دیگر جایی برای تعلل و انکار نیست.

همه این اتفاقات با آغاز به کار تیم جدید شهرداری قم مقارن شده بود و «سید مرتضی سقائیان‌نژاد» شهردار قم که در ابتدای کارش با این چالش‌ها روبه‌رو شده بود، در جلسه شورای اسلامی شهر قم صریحا اعلام کرد که تمام بوستان‌های قم ناایمن هستند.

جان این 2 کودک بیگناه و پیگیری‌های مردمی و رسانه‌ای موجب شد شهرداری و شورای اسلامی شهر یقین کنند دیگر وقت آن رسیده است که این مشکل را یک بار برای همیشه حل کنند.
 
کمیته‌ای برای این کار تشکیل و سناریوهای مختلف بررسی شد. برخی از طرح‌ها، پرخرج بودند اما مطمئن‌تر، برخی دیگر در کوتاه مدت جواب می‌دادند اما موقت. در نهایت در بودجه 94 به صورت فوق‌العاده 3 میلیارد تومان از ردیف‌های عمرانی گرفته و به این موضوعات اختصاص پیدا کرد. این تخصیص بودجه برای ایمنی بوستان‌ها در بودجه 95 هم ادامه یافت تا مشکل به صورت جدی حل شود.

هزینه کرد 6/5 میلیارد تومان

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم در گفت‌وگو با همشهری از هزینه کردن 6 میلیارد و 500 میلیون تومان برای ایمنی بوستان‌ها در 2 سال اخیر خبر داد. «پیام جوادیان» با اشاره به اتفاقات ناگوار 2 سال گذشته در کشته شدن 2 کودک در بوستان‌های شهر قم به دلیل برق‌گرفتگی اظهار کرد: بعد از آن اتفاقات ناگوار در بوستان‌ها، سال گذشته، تمام 295 بوستان سطح شهر را از نظر وضع ایمنی رصد کردیم. وضع بسیار نامناسبی از نظر ایمنی در این بوستان‌ها حکمفرما بود که علت آن نبود یک متولی مشخص برای این کار بود.

وی افزود: بوستان‌ها از نظر رسیدگی به فضای سبز بررسی و نظارت می‌شد اما قسمت دیگر کار که اسباب بازی‌ها، آب‌نما و سیستم روشنایی بود، هیچ متولی مشخصی نداشت. در واقع خلأ یک واحد در معاونت خدمات شهری و سازمان‌ پارک‌ها به عنوان واحد تعمیر و نگهداری به وضوح دیده می‌شد که این واحد را ایجاد کردیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به این‌که واحد تعمیرات و نگهداری به بحث سخت پارک‌ها یعنی آب‌نما، اسباب بازی و روشنایی نظارت دارد، اظهار کرد: در کنار این کار نیازهای بوستان‌ها احصا شد تا آشكار شود هر کدام چه مشکلی دارد. بلافاصله بودجه‌ای برای این کار تخصیص دادیم. مناقصه برگزار کردیم و شرکتی در مناقصه برنده شد تا این کار را به عهده بگیرد.

وی افزود: قرارداد این شرکت 5 میلیارد و 200 میلیون تومان است که 3 میلیارد تومان از بودجه 94 تامین شد و 2 میلیارد و 200 میلیون تومان برای امسال در نظر گرفته شده است.

وی گفت: علاوه بر این ارقام، یک میلیارد و 600 میلیون تومان دیگر هم در پایان سال برای این موضوع اختصاص دادیم که در مجموع حدود 6 و نیم میلیارد تومان در این زمینه هزینه شد. 5 میلیاردی که پیش‌بینی کرده بودیم برای مشکلات عجیب و غریبی که وجود داشت، کفایت نمی‌کرد.

ایمن‌سازی بوستان‌ها

جوادیان با اشاره به بی‌توجهی‌های غیر قابل توجیه به ایمنی بوستان‌ها در شهرداری قم در دوره‌های گذشته اضافه کرد: با وضعی که بوستان‌ها در قم داشت این‌که تعداد کشته‌های بیشتری نداشتیم جای شکرش باقی است. آنقدر بی‌توجهی در این زمینه بارز بود که سیم‌های لخت به تیر برق با نوار چسب بسته شده بود که با یک باران به راحتی امکان اتصالی داشت.

به گفته مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم، پیمانکار از آذرماه سال گذشته کار را آغاز کرده و تا الان تمام مشکلاتی که در اولویت بوده رفع شده و کار ایمنی 150 بوستان به طور کامل تمام شده و 25 بوستان دیگر در مرحله اقدام است.

وی افزود: 75 بوستان دیگر باقی می‌ماند که تا آخر ماه آینده کارشان به اتمام خواهد رسید. حتی برای این کار مشاوری گرفتیم که نظارت را انجام دهد تا کار شکل صوری نگیرد و دقیق باشد. در هر صورت نگرانی برای پارک‌هایی که غیر ایمن بودند الان حل شده است.

یکی از موضوعات دیگری که این روزها مطرح می‌شود ، استاندارد نبودن زمین‌های بازی در بوستان‌هاست که استاندار قم هم در یك نوبت خطرهای این موضوع را هشدار داده بود.

ارتقای ایمنی وسایل بازی

جوادیان با اشاره به این‌که مرحله بعدی کار سازمان پارک‌ها استانداردسازی وسایل بازی کودکان است اظهار كرد: امسال سازمان 39 پکیج بازی کودکان را خریداری کرده است. حدود 5 هزار متر مربع کف‌پوش برای پارک‌ها خریداری شده و نصب می‌شود تا ایمنی بازی کودکان ارتقا یابد.

وی گفت: 17 پکیج بازی از زمین‌های قدیمی که ایمنی نداشته و قدیمی بودند به طور کامل خارج شدند. زمین‌هایی که کف پوش ندارند و عمدتا در مناطق 2 و 6 قرار دارند در حال کف پوش شدن  هستند. می‌توانیم بگوییم اوایل شهریورماه از هر لحاظ ایمنی زمین‌های بازی تامین خواهد شد.

به نظر می‌رسد چالش‌ بوستان‌های ناایمن در شهرداری قم از جنس همان مشکلاتی باشد که بیشتر از بودجه به توجه نیاز دارد. مدیرانی که چندان حرفی برای گفتن ندارند، هم و غمشان دیده شدن است و طبیعی است چندان انگیزه‌ای برای اقدام‌های زیربنایی که زمان‌بر و هزینه‌بر است ندارند. با این حال هستند مدیرانی که صحیح انجام دادن کار برایشان دغدغه باشد نه صرفا دیده شدن آن.
به نظر می‌رسد با توجه به تجربه تلخی که مردم قم در زمینه استفاده از بوستان‌های شهری داشته‌اند، اکنون دیگر کوتاهی در این موارد توجیه ناپذیر باشد. فصل تابستان است و خانواده‌ها خوش دارند با کودکانشان به بوستان‌ها رفته و شب‌های گرم را در فضایی دلچسب سر کنند. اطمینان از ایمنی جان کودکان در این بوستان‌ها یکی از حقوق اولیه شهروندان قمی است که باید دید در آینده چگونه تامین خواهد شد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار