روزنامه 19 دی قم در شماره روز دوشنبه مطلبی با عنوان «حجاب همچنان در هیاهوی شعارها و غفلت ‌ها» را به قلم مهدی مرادی منتشر کرد.
کد خبر: ۲۵۸۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰ 11 July 2016
به گزارش تابناک قم، در این مطلب می خوانیم: نه امروز و دیروز که از اولین روزهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی که به اذعان همگان انقلابی کاملاً فرهنگی بود و بر بن مایه‌ های اعتقادی استوار، نهادینه سازی فرهنگ عفاف و حجاب یک دغدغه ملی و اجتماعی به شمار می ‌رفته است؛ دغدغه ای که چند سالی است با نزدیک شدن به بیست و یکم تیرماه، روز ملی عفاف و حجاب و ایضاً تشدید هرم هوا، صاحب نظران و متولیان را کمی تا قسمتی متناسب با حوزه کاری‌ شان تحرکی بخشیده است؛ تحرکی که مع الاسف گاه صرفاً به برگزاری همایش و بعضاً فراخوان مقالاتی و نیز تاکید بر کلیاتی تکراری در سخنرانی چند مسئول محدود شده است.

اشتباه نشود، شعارگرایی در برنامه‌ های فرهنگی چنانچه منجر به افزایش شعور اجتماعی و نیز تحریک حساسیت ‌های جمعی شود و در ادامه با مطالبه گری از مسئولان همراه باشد، فی نفسه ارزشمند است کما این که در سال‌ های اخیر راهپیمایی ‌های موسوم به حجاب در شهرهای کشور تا حدی واجد چنین آثاری بوده، اما حقیقت را نمی‌شود انکار کرد و آن هم این که چنین مقوله ای کماکان در گرداب شعارها و نیز غفلت‌ها گرفتار آمده است؛ حال چه انگ سیاسی بخورد یا نخورد، چه فلان مسئول رده بالا و پایین اراده‌اش بر اجرا باشد یا نه... در اصل قضیه که چندان توفیری نمی ‌کند!

به نظر می‌رسد در این میان آن چه اسباب نگرانی دلسوزان و متدینین جامعه به ویژه رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید را فراهم آورده، خلأ نگاه راهبردی به این مساله است که البته بی تردید وجود نگاه‌های سیاسی و سلیقه ای نیز در پدید آمدن چنین وضعی بی تأثیر نبوده است. گذشته از چنین خلاً و نقصی در نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری کشور، نکته حائز اهمیت دیگر این است که از یاد نبریم جنس و اقتضای مسائل فرهنگی آن گونه نیست که لزوماً بتوان در کوتاه مدت به اهداف مورد نظر در آن‌ها دست یافت، چه آن که این قبیل مسائل، عموماً به جهت تاثیرات بسیار زمان بر، در بازه‌ زمانی نسبتاً طولانی ای به ثمردهی می‌رسد.

عنایت به این اصل بدیهی، البته به معنای نفی لزوم توجه به برنامه‌ های کوتاه مدت و میان مدت برای مقابله با مظاهر بدپوششی و بدحجابی و بی عفتی در جامعه نیست.

اگر با نگاهی موشکافانه، به آسیب شناسی عملکرد دستگاه ‌های ذیربط و عدیده فرهنگی از یک سو و وضعیت فرهنگی و اخلاقی جامعه امروز ایرانی از سوی دیگر بپردازیم به خوبی متوجه می‌شویم که برای مقابله با مساله بدحجابی و بدپوششی نه صرفاً برخورد قهری و پلیسی راهگشا است و نه بسنده کردن به کارهای فرهنگی به دور از الزامات برخورد آمرانه در موارد خاص.

به دیگر سخن آنچه مهم است این که برای تحقق فرهنگ عفاف و حجاب و نهادینه سازی آن می ‌بایست پروژه‌های متعددی را برنامه‌ ریزی کرد که در درون آن‌ها به برنامه‌های تشویقی، ترویجی، اجرایی، آموزشی و در نهایت انتظامی و قضایی توجهی خاص و هدفمند شده باشد.

در این بین، چندان نیاز به تأکید بیشتر نیست که بسترسازی چنین امر مهمی از سوی رسانه‌ها، نخبگان و نهادهای دولتی و مردم نهاد در کشور از جمله الزامات و بایسته‌هایی است تا در نهایت عفاف و حجاب به یک مطالبه اجتماعی در سطح ملی مبدل گردد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار