هدر رفت 50 درصدی آب،
بر اساس آمارهای اعلام شده بیش از 50 درصد آب کشاورزی در قم قبل از اینکه به مصرف گیاه برسد هدر می رود این موضوعی است که در سال های خشکسالی به چالشی جدی برای کشاورزی قم تبدیل شده و این صنعت را به صورت جدی تهدید می کند.
کد خبر: ۲۶۱۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰ 17 July 2016
به گزارش تابناک قم، نزدیک به 12 سال است که استان قم با خشکسالی سختی دست و پنجه نرم می کند و به راحتی می توان گفت که رودهای خشک و خالی از آب، بیابان‌های خشک و بی‌آب و علف و ریز گردها از آثار بحران گسترده آب در استان قم طی سال‌های اخیر بوده اند که این روزها به راحتی هر شهروندی می تواند این آثار مخرب را احساس کند.

البته در کشور ما تنها استان قم با چنین وضعیتی روبرو نیست بلکه سایر استان ها نیز زیر چتر خشکسالی رفته اند و از خسارت ها و ضرر های بحران کم آبی در امان نمانده اند ولی چون استان قم در منطقه خشک و نیمه خشک کشور قرار دارد وضعیت متفاوتی نسبت به دیگر استان های کشور دارد و در این زمینه آسیب پذیری هایی بیشتری هم می تواند داشته باشد.

یکی از بخش های مهمی که طی این سال ها خشکسالی آن را تحت تاثیر قرار داده و  با ضعف های فراوانی مواجه کرده بخش کشاورزی قم ا ست،کشاورزی در این استان با توجه به محدودیت های موجود از جمله کمبود زمین های حاصلخیز به نسبت  سایر استان ها در وضعیت خوبی قرار دارد اما کم آبی ضعف های شدیدی را بر پیکره این صنعت در قم وارد کرده و هر چقدر هم که پیش می رویم ضعف ها بیشتر می شود.

به گفته محمد رضا طلایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم ۴۶ صدم درصد از اراضی زراعی کشور در استان قم وجود دارد ولی بیش از ۵۶ صدم درصد از محصولات کشاورزی کشور در قم تولید می‌شود، ۸ درصد از محصول تخم مرغ و ۵ درصد گوشت قرمز کشور در استان قم تولید می‌شود که این آمارها نشان از ظرفیتی است که استان قم به تنهایی نصیب خود کرده است.

در این شرایط و با توجه به چالش های آبی که به وجود امده  اصلاح الگوی مصرف در بخش کشاورزی و استفاده مناسب و به دقت از آب های زیر زمینی موجود، باید در اولویت کشاورزان باشد اما متاسفانه با توجه به امکانات موجود و همچنین بی اعتنایی برخی به این وضعیت  هنوز آب بسیار زیادی در کشاورزی که گفته می شود بیش از 90 درصد آب کشور را به مصرف خود می رساند،هدر می رود.

بر اساس آمارهای موجود بیش از ۵۰ درصد از آبی که در بخش کشاورزی  قم مصرف می‌شود قبل از اینکه به مصرف گیاه برسد، هدر می‌رود و یعنی اینکه محصولات کشاورزی تنها با 50 درصد آب برداشت شده از سفره های زیر زمینی سیراب می شوند چنین موضوعی به خودی خود در شرایط خشکسالی این سوال را در ذهن هر فردی ایجاد می کند که چرا با پیشرفت تکنولوژی هنوز درصد بالایی از آب کشاورزی هدر می رود مطمئنا باید توجه داشته باشیم که اگر برنامه ریزی اجرای سیستم های نوین آبیاری در دستور کار کشاورزی قم قرار نگیرد، اندک آب باقی مانده نیز به اتمام خواهد رسید.

از طرف دیگر متاسفانه شاهد هستیم که هنوز بخش عمده ای از کشاورزی ایران به روش غرقابی است و  تکنولوژی در این بخش به طور کامل به کشور ما وارد نشده  است، این روزها دیگر روش آبیاری غرقابی در دنیا استفاده چندانی ندارد و این روش به کلی منسوخ شده است چرا که برای کشاورزان و کارشناسان ثابت شده  استفاده از سیستم غرقابی یعنی مصرف سه تا پنج برابری آب در بخش کشاورزی و البته بازده کمتر در محصول!

این آمارها و موضوعات نگران کننده در حالی مطرح می شود که جهاد کشاورزی قم طی سال های گذشته بخشی از زمین های کشاورزی استان را به سیستم آبیاری نوین مجهز کرده است،بر اساس گزارشی که از سوی سازمان جهاد کشاورزی قم منتشر شده است  سال ۹۱ حدود ۲۰۰ هکتار ،در سال ۹۲ حدود ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان قم تحت پوشش سیستم‌های آبیاری نوین قرار گرفته  که این رقم در سال ۹۴ به ۳ هزار هکتار رسیده است و این پیش بینی وجود دارد که این میزان در سال 95 به 3 هزار و 500 هکتار برسد.

این میزان هدر روی آب مطمئنا چالش مهم دیگری است که در کنار بی آبی، کشاورزی قم را تهدید می کند،هنوز با وجود اینکه 3 هزار هکتار زمین زیر پوشش این سیستم ها قرار گرفته فاصله زیادی وجود دارد که بتوانیم از هدر روی 50 درصدی آب جلوگیری کنیم در عین حال این انتظار وجود ندارد که به کلی این درصد اعلام شده به صفر برسد اما حداقل می توان سال به سال سطح زیر کشت را با آبیاری های نوین  بالا تر برد تا بدین ترتیب هم از هدر رفتن آب جلوگیری شود وهم منابع آب زیر زمینی که در سال های اخیر سطح آنها به شدت پایین آمده از برداشت های بی رویه رهایی پیدا کنند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
باسدزدنهاتون همه دریاچه راخشک کردید...لااقل باپرکردن این چاه عمیق های کشاورزی جلوخشک شدن ابهای زیرزمینی رابگیرید حتی انهای که مجوز دارند/فردا اب زیرمین هاتمام شدهیچ کدوم ازاین مجوزدارها اب رابرنمیگردونند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار