لایحه افزایش نرخ کرایه اتوبوس‌های شهری قم در حالی در شورای این شهر به تصویب رسید که برخی از مخالفان این لایحه معتقدند که این افزایش نرخ دست در جیب مردم کردن است و معنایی جز فشار بر اقشار ضعیف جامعه ندارد.
کد خبر: ۲۶۴۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱ 23 July 2016
به گزارش تابناک قم، لایحه اخذ مجوز افزایش 20 درصدی نرخ کرایه اتوبوس و مینی‌بوس سازمان اتوبوس‌رانی قم از خطوط سطح شهر در جلسه اخیر شورای شهر باوجود مخالفت‌های برخی از اعضای و تنها با 11 رأی به تصویب رسید و در صورت موافقت فرمانداری، این لایحه بعد از 20 روز روند اجرایی خواهد گرفت، این در حالی است که این لایحه قبلاً چند باری به صحن علنی شورا آمده بود اما با رأی منفی و مخالف اعضای شورا مواجه شده بود.

پس از بررسی‌های انجام‌گرفته در کمیسیون خدمات شهری مقرر شد که نرخ کرایه کارتی با 10 درصد افزایش به 365 تومان و برای کرایه‌های نقدی با 32 درصد افزایش کرایه از 450 تومان به 600 تومان برسد این در حالی است که عباس ذاکریان، از اعضای شورای شهر قم هزینه تمام‌شده برای هر مسافر را در سفر درون‌شهری با اتوبوس را اعلام کرده و می‌گوید: میانگین میان دریافت نقدی و کارتی 20 درصد افزایش است.

بنا به اذعان او این تفاوت معنادار بوده و دلیل این تفاوت تشویق مردم برای استفاده از کارت اتوبوس است.

همچنین مقررشده رانندگان به هر دلیلی که کارت‌خوان را روشن نکنند یا دستگاه کارت‌خوان آن‌ها خراب باشد کرایه دریافتی 200 تومان در نظر گرفته شود این در حالی است که در استان تهران در این شرایط از مسافران پولی دریافت نمی‌شود و کاملاً رایگان است.

ابراز خرسندی موافقان افزایش نرخ کرایه اتوبوس 

سؤال اساسی که مطرح می‌شود این است که چرا باید مسئولان از افزایش نرخ کرایه اتوبوس باید خوشحال باشند و ابراز خرسندی کنند؟

سید مرتضی سقائیان نژاد، شهردار قم قیمت طرح‌شده در هشت کلان‌شهر کشور را جزء پایین‌ترین نرخ‌ها بیان می‌کند و مدیرعامل اتوبوس‌رانی قم دلیل این خرسندی را خصوصی بودن ناوگان اتوبوس‌رانی و بالا بودن هزینه‌ها بیان می‌کند که با افزایش نرخ کرایه اتوبوس‌های درون‌شهری می‌توان بخشی از این هزینه‌ها را جبران کرد.

حسین مؤمنی موحد، مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی قم بابیان اینکه دولت از سال 89 یارانه‌ای بابت خرید اتوبوس به ناوگان پرداخت نکرده است، می‌گوید: دولت قبلاً هر اتوبوسی که به ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری اختصاص می‌داد 82 ونیم درصد سهم دولت و 17 ونیم درصد به بهره‌بردار می‌رسید اما در حال حاضر یارانه‌ای به اتوبوس‌رانی پرداخت نمی‌شود و اگر اتوبوسی به ناوگان تخصیص داده شود باید ناوگان اتوبوس‌رانی خود 100 درصد مبلغ را به‌تنهایی پرداخت کند.

وی می‌افزاید: سازمان اتوبوس‌رانی سازمان‌های زیان دهی هستند و خرید اتوبوس از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری بوده است و در صورت تخصیص بودجه امید است افزایش یا نوسازی ناوگان را داشته باشیم.

فرهنگ‌سازی استفاده از کارت اتوبوس بهانه‌ای دیگر برای افزایش نرخ اتوبوس

تا سال گذشته مکان‌های شارژ کارت اتوبوس در سطح شهر قم 17 محل بوده  و در سال جدید این تعداد به 25 محل افزایش‌یافته است و تنها 50 درصد از مردم از کارت اتوبوس استفاده می‌کنند و افزایش این درصد بافرهنگ سازی و تشویق مردم به استفاده از کارت اتوبوس صورت می‌گیرد و بیشتر مردم امکان شارژ کارت اتوبوس را ندارند و بازهم اتوبوس‌ها کرایه خود را به‌صورت نقدی دریافت می‌کنند.

زین‌العابدین قراچورلوی، از اعضای شورای شهر قم معتقد است: قیمت تمام‌شده هر مسافر بدون یارانه 500 تومان اعلام‌شده است درصورتی‌که این کار دست در جیب مردم کردن است و این کار راحت‌ترین مسیر بوده و شیوه درستی نیست و این افزایش نرخ کرایه برای قشر ضعیف جامعه سخت است همچنین قیمت کنونی واقعی نیست و با تحلیل درست باید قیمت واقعی را به دست آورد.

وی به عنوان یکی از مخالفان تصویب این لایحه می‌گوید: دلیل اصلی مخالفت بنده به دلیل مسائل فنی و کارشناسی است چراکه هزینه‌ها باید بر مبنای خدماتی که ارائه می‌شود باشد و وقتی سطح ارائه خدمات پایین است نمی‌توان انتظار افزایش نرخ داشت همچنین آماری که برای تعیین قیمت هر مسافری که در طول روز از اتوبوس استفاده می‌کند تقریبی است و اگر ما 100 نفر مسافر را در طول روز به این تعداد اضافه کنیم واقعاً نرخ پایین‌تر از این مقدار می‌شود.

آمار تقریبی مبنای برآورد هزینه‌ها

سقائیان نژاد، شهردار قم مسیرهای طولانی کلان‌شهرها از جمله تهران و اصفهان را با قم مقایسه کرده و یکی می‌داند و معتقد است: هزینه دریافتی در قم پائین تراز این استان‌ها است. این در حالی است که قیمت هر مسافری که از اتوبوس استفاده می‌کند 500 تومان به‌عنوان پایه گذاشته شود که از این قیمت 410 تومان قیمت اتوبوس بوده و 90 تومان به سازمان اتوبوس‌رانی می‌رسد و اگر سالیانه 57 میلیون جابجایی داشته باشیم در سال جدید با 26 روز کاری 700 مسافر جابجایی هر اتوبوس خواهد شد که با این حساب ماهیانه 63 هزار تومان از طرف هر اتوبوس عاید سازمان اتوبوس‌رانی می‌شود و این در حالی است که تنها خدماتی که به رانندگان اتوبوس‌ها داده می‌شود خدمات مربوط به دوران بازنشستگی و خرید تجهیزات است.

نکته مهم این است که آمار دقیقی برای محاسبه هزینه تمام‌شده تعداد مسافر در دسترس نیست و بر اساس آمار تقریبی این برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد. به‌طورکلی می‌توان گفت برای نیل به حمل‌ونقل درون‌شهری پایدار باید زیرساخت‌ها توسعه یابد و برای اینکه مسافرت امنی برای مردم فراهم کنیم باید مانند بسیاری از کشورهای جهان که به دنبال پایین آوردن نرخ و حتی رایگان کردن حمل‌ونقل درون‌شهری هستند باشیم تا مردم هزینه کمتری پرداخت کنند.

همچنین باید گفت یارانه را می‌توان با مدیریت صحیح و با کاهش هزینه‌ها به مردم برگرداند و اگر شهرداری این کار را انجام دهد با کارهای کارشناسی می‌تواند مدیریت عالی شهری را اجرا کند، از طرفی مردم نیز با قیمت کمتری مسافرت کنند.


منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار