هفته بهزیستی بهانه‌ای شد تا مدیرکل بهزیستی استان به همراه معاونانش به جلسه علنی شورای اسلامی شهر بیاید و تلاش کند شهرداری را با هدف کردن سهیم معلولان در خدمات شهری مناسب‌سازی معابر و مشارکت در کنترل آسیب‌های اجتماعی ترغیب کند.
کد خبر: ۲۶۴۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲ 23 July 2016
به گزارش تابناک قم، «رضا سلیقه» در این جلسه، ابتدا به بیان نکاتی کلی از وظایف سازمان بهزیستی و 150 سرفصلی پرداخت که برای این سازمان در نظر گرفته شده است.

معلولان، خانواده‌های بی‌سرپرست، سالمندان، زنان و کودکان آسیب‌دیده، کودکان کار و حاشیه نشین‌ها جامعه آماری هستند که به گفته وی بهزیستی با آنها سر و کار دارد.

این جامعه آماری در قم تنها در 2 بخش معلولان و سالمندان 10 درصد جمعیت استان را شامل می‌شود اما آن طور که مدیرکل بهزیستی استان قم می‌گوید، دستگاه‌های مختلف حقوق این افراد را رعایت نمی‌کنند. 22 هزار معلول و 80 هزار سالمند از شهر ما چیز زیادی نمی‌خواهند. آنها توقع دارند مسیرهایی برای عبور و مرورشان وجود داشته باشد و بتوانند از سیستم حمل و نقل عمومی به راحتی استفاده کنند.

سلیقه با بیان این پرسش که در شهر قم چند اتوبوس مناسب سازی شده برای معلولان وجود دارد، اظهار کرد: حتی یک اتوبوس برای استفاده این افراد در میان 280 اتوبوس موجود در شهر قم وجود ندارد. دیگر دستگاه‌ها هم  دراین مسأله کوتاهی کرده‌اند. یا بانک‌ها چند جایگاه خودپرداز مناسب‌سازی شده در اختیار معلولان قرار داده‌اند؟

افزایش جمعیت سالمندان

سلیقه با اشاره به حساسیت‌های مدیریت شهری که جمعیت آن به سوی سالمند‌شدن پیش می‌رود گفت: 8 درصد مردم قم سالمند هستند که در سال‌های آینده این درصد بیشتر هم خواهد شد. در سال 2050، 30 درصد جمعیت استان سالمند خواهند بود و این در حالی است که امکانات شهری تناسبی با نیازهای سالمندان و معلولان ندارد.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان این‌که تمام دستگاه‌ها در برنامه‌ریزی‌هایشان باید این 10 درصد را لحاظ کنند اظهار کرد: طبق قانون در کرایه اتوبوس و تاکسی 50 درصد تخفیف برای سالمندان و معلولان لحاظ شده اما معلولان گلایه می‌کنند که حتی خدمات به آنها داده نمی‌شود.

وی معتقد است؛ استان قم سرریز مشکلات استان‌های دیگر را تحمل می‌کند و 60 درصد آسیب‌های اجتماعی در قم مربوط به استان‌های دیگر است.

سلیقه با گلایه از رهاشدگی مسأله مهاجرت در قم تصریح کرد: مهاجرت به قم هیچ فیلتری ندارد و آسیب‌های بسیاری از این منظر شامل قم می‌شود.

وی با اشاره به این‌که آسیب‌های اجتماعی یکی از دغدغه‌های جدی مقام معظم رهبری است گفت: اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی داشته باشیم باید بستر امنیت اجتماعی بالا برود و بهزیستی به تنهایی در این عرصه نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

افزایش آمار متکدیان با کمک‌های غیرهدف‌دار

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به لزوم اصلاح فرهنگ نوع دوستی در قم افزود: کمک غیر‌هدف‌دار موجب شده که آمار متکدی‌ها بالا برود. گاهی متکدیانی که جمع‌آوری می‌شوند مبالغ زیادی پول همراه خود دارند.

وی افزود: سالانه 300 کودک خیابانی از سطح شهر قم جمع‌آوری می‌شود که 60 درصد مربوط به استان‌های دیگر است. همچنین چالش دیگر ما حاشیه‌نشینی است که بر اثر مهاجرت افسارگسیخته به وجود آمده است. برای کنترل آسیب‌های اجتماعی در حاشیه شهر قم 11 پایگاه دایر و 80‌هزار خانواده را آسیب‌شناسی  کردیم و 11 جلد کتاب برای هر محله چاپ شد.

وی با اشاره به این‌که نسخه مقابله با آسیب‌های اجتماعی در هر محله متفاوت است گفت: پردیسان به عنوان منطقه‌ای که 10 درصد جمعیت استان را دارد در معرض خطر است و اگر امروز به این منطقه فکر نکنیم در آینده با مشکلات متعددی روبه‌رو خواهیم شد.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به نقش شهرداری در جمع‌آوری افراد بلامکان در شهر افزود: استقرار متکدیان، کودکان خیابانی و آسیب‌دیدگان اجتماعی در مراکز به عهده شهرداری است و بهزیستی فقط باید خدمات مددکاری به این اقشار ارائه دهد اما در حال حاضر صفر تا صد این کار را ما به عهده گرفته‌ایم و شهرداری سهم خود را در مقابله با آسیب‌های اجتماعی پرداخت نمی‌کند.

مقابله با بحران آسیب های اجتماعی

سلیقه با اشاره به این‌که زنگ خطر آسیب‌های اجتماعی در قم به صدا درآمده است اظهار کرد: در بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از خط قرمز عبور کرده‌ایم و باید همان نگاهی را که در مقابله با بحران داریم در این موضوعات هم داشته باشیم.

وی با بیان این‌که در استان قم 5 هزار کودک طلاق داریم که مشکلاتی دارند که راحت نمی‌توان از آن گذشت گفت: در قانون، مساله متکدیان به عهده بهزیستی نیست و قم تنها استانی است که سازمان بهزیستی آن به این عرصه وارد شده است.

وی افزود: شهرداری باید تامین و تجهیز مراکز نگهداری کودکان کار را انجام دهد و ما فقط بخش مددکاری را انجام دهیم.

در ادامه جلسه هم اعضای شورای اسلامی شهر به بیان سوالات و نظرات خود درباره ماموریت‌های سازمان بهزیستی در قم پرداختند.

انتقاد از کم‌کاری در مناسب‌سازی

«مصطفی سعادت طلب» رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر به موضوع مناسب‌سازی معابر اشاره و از شهرداری و بهزیستی برای کم‌توجهی به این مقوله انتقاد کرد.

وی افزود: وقتی به این موضوع فکر می‌کنم شرمنده می‌شوم چراکه شهرمان برای عبور و مرور این افراد  آمادگی ندارد.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر گفت: شهرداری باید اقداماتی در این زمینه انجام دهد که از مهم‌ترین آن تقویت این موضوع در معاونت شهرسازی است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بهسازی و مناسب‌سازی معابر شهر به عهده سازمان زیباسازی گذاشته شده که سنخیتی با این سازمان ندارد. بهتر است این موضوع به معاونت شهرسازی بیاید تا با قوت پیگیری شود.

سعادت طلب گفت: فضاهای ما مناسب عبور معلولان جسمی - حرکتی نیست و این بی‌توجهی از جانب ما هرچند با اعتراض این افراد رو به رو نشود، صحیح نیست.

ساماندهی امور اجتماعی در شورا و شهرداری

حجت‌الاسلام «سید محمد آتش‌زر» رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اما نسبت به سخنان مدیرکل بهزیستی استان قم اعتراض داشت.

وی با بیان این‌که باید هر کسی به وظیفه خودش عمل کند گفت: همه بارها را به دوش شهرداری گذاشتن کار درستی نیست.

حجت‌الاسلام آتش‌زر به انتقاد مدیرکل بهزیستی از دریافت عوارض از خیران اشاره کرد و گفت: خیران می‌توانند به جای پرداخت پول به شهرداری در کارهای عام المنفعه سهیم باشند.

«طوبی حجازی»، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر هم در این جلسه تصریح کرد: آژیر خطر آسیب‌ها در استان به صدا درآمده است و اگر همه دستگاه‌ها در استان این دغدغه را نداشته باشند، کاری پیش نمی‌رود.

وی افزود: این نگاه در شورا و شهرداری وجود دارد و ساماندهی امور اجتماعی را از وظایف خودمان می‌دانیم.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار