لاریجانی در جلسه شورای اداری استان قم:
رئیس قوه مقننه گفت: مهم‌ترین چالش این است که در کشور فضای اقتصادی رکود و بیکاری وجود دارد و این نشان‌دهنده مشکلات اقتصادی است و در حال حاضر این موضوع در اولویت کشور قرار دارد.
کد خبر: ۲۶۴۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳ 23 July 2016
به گزارش تابناک قم، علی لاریجانی صبح امروز در جلسه شورای اداری استان قم در تالار معصومیه فرمانداری قم با اشاره به اینکه گزارش‌های اعلام‌شده از سوی مسئولان نویدبخش تحولات مثبت در استان است اظهار داشت: برخی از پروژه‌هایی مثل خطوط B و C مترو، تکمیل منوریل، بیمارستان سازی، تکمیل پروژه‌های آب‌رسانی گامی برای آبادانی استان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با طرح این سؤال که روند سرمایه‌گذاری عمرانی نسبت به چالش‌های موجود نسبتی موزون است، افزود: اگر این نسبت سیر صعودی داشت نشان‌دهنده مقابله با چالش‌های موجود است فرض مثال اگر 15 درصد در بودجه عمرانی رشد داشته باشیم 15 درصد هم تورم این موضوع پیشرفت محسوب نمی‌شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مهم‌ترین چالش این است که در کشور فضای اقتصادی رکود و بیکاری وجود دارد و این نشان‌دهنده مشکلات اقتصادی است و در حال حاضر این موضوع در اولویت کشور قرار دارد، حال این سؤال پیش می‌آید با رکود و بیکاری موجود در کشور باید دید این شیوه و روند عمرانی پاسخگو هست یا نه؟

وی بابیان اینکه با وضع موجود نمی‌توان چالش‌ها را رفع کرد گفت: در مسیر کاهش مشکلات گاهی مواقع مسائل غیرمنتظره در کشور بروز می‌کند، همچنین نگهداری وضع موجود نیز با چالش‌هایی مواجه است بنابراین روند کنونی برای مقابل با چالش‌های پیش رو مناسب نیست.

لاریجانی با اشاره به وضعیت آسیب‌های اجتماعی فرهنگی کشور گفت: این آسیب‌ها مهم است و نمی‌توان نسبت به آن بی‌توجه بود، این چالش‌ها نیازمند تدابیر ویژه است، در محله‌های فقیر قم آسیب‌هایی دیده می‌شود که با دریافت عوارض و ... این آسیب‌ها افزایش می‌یابد و دامنه آن وسیع‌تر می‌شود.

به گفته رئیس قوه مقننه، روند کنونی نمی‌تواند مسئله‌ای که در کلان کشور وجود دارد پاسخگو باشد البته در جریان تلاش‌های مدیران هستم و می‌دانم در تمام حوزه‌ها تلاش می‌کنند اما باید افق نهایی همه تلاش‌ها را ببینیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله اقتصاد اولویت اول است در بهترین شرایط بعد از توافق قابل‌تحلیل است که شیب حرکت ما در این قضیه چگونه است، فرضاً همه این‌ها خوب پیش برود اینکه ما چگونه از این شرایط استفاده کنیم حرکت ما روبه‌جلو باشد؟

وی با بیان اینکه جذب سرمایه مسئله مهمی است که اگر محقق شود می توان گفت نسبت به اقتصاد، خروج از رکود، رفع آسیب های اجتماعی و اشتغال گام  برداشته‌ایم اظهار داشت: نقش مدیریت‌ها در جذب سرمایه‌گذار مهم است اگر بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاری فراهم شود پیشرفت می‌کنیم وگرنه ادارات اداره می‌مانند بدون هیچ حرکت رو به جلو.

لاریجانی با تاکید براینکه برای توفیق در مدیریت باید جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی انجام شود افزود: این سوال مطرح است که آیا بستر برای جذب سرمایه گذار فراهم شده است؟ جواب این است که بله؛ بعد از توافق هسته‌ای زمینه‌هایی فراهم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر ژاپن 10 میلیارد دلار خط اعتباری تعریف کرده‌اند که اگر کسی از این خط اعتباری بهره ببرد پیشرفت می‌کند، در چین نیز بیش از 20 میلیارد دلار خط اعتباری فاینانس تعریف‌شده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه در سرمایه‌گذاری‌های داخلی تاکسی مزیت‌های استان را نشناسد سرمایه‌گذاری نمی‌کند، خاطرنشان کرد لازم است که ظرفیت‌ها و مزیت‌های استان معرفی شود، در این راستا باید در همایشی سرمایه‌گذاران داخلی، بانک‌ها و.. فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان معرفی شود.

وی با تأکید بر لزوم سرعت بخشی به معرفی ظرفیت‌های استان در جذب سرمایه‌گذار  گفت: برای بهتر شدن شرایط فعلی تلاش زیادی صورت گرفته است از همین رو پیشنهاد می‌کنم در فضای فعلی باید بستر برای سرمایه‌گذاری فراهم شود.

لاریجانی بابیان اینکه خیلی وقت‌ها درون سیستم دیوانی مستعد سرمایه‌گذاری نیست تصریح کرد: کشورهای خارجی در رقابتی سنگین شرایط سرمایه‌گذاری را جذب می‌کنند اگر سخت‌گیری می‌کنیم به دست خودمان تحریم‌های جدیدی ایجاد می‌کنیم این در حالی است که کشور کوچکی مثل گرجستان نظام سرمایه‌گذاری خود را تغییر داد و الان از کشورهای خوب منطقه در جذب سرمایه‌گذاری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید انگیزه برای سرمایه‌گذاران در استان فراهم شود عنوان کرد: نمونه بودن استان فقط فخرفروشی به بزرگان نیست بلکه آبادانی استان مهم است که همت می‌خواهد پروژه‌های مالی زیادی در استان است که با 700 میلیارد تومان نمی‌توان همه آن را اجرا کرد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: در استان حدود 10 هزار میلیارد پروژه عمرانی کلنگ زنی شده است که 600 میلیارد تومان برای انجام پروژه‌های عمرانی تعریف‌شده که اجرای آن 20 سال طول می‌کشد بسیاری از این پروژه‌ها تا آن زمان خودشان کلنگی شده‌اند.

وی افزود: 500 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی داریم که کل بودجه‌ای که برای آن تعریف‌شده 20 هزار میلیارد تومان که برای رفع آن باید به بخش خصوصی واگذار شود این موضوع مشمول قانون اصل 44 ذکرشده است اما یک سال صدور دستورالعمل از سوی دولت طول کشید اما هنوز اجرایی نشده است.

لاریجانی بابیان اینکه نگرانی‌هایی از بخش‌های نظارتی وجود دارد که مشکلاتی ایجاد می‌کنند خاطرنشان کرد: به نفع کشور است که  منابع در دست مردم به سمت تولید برود، بخش‌های نظارتی باید به مدیران کمک کنند نه مچ‌گیری.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با بهره‌گیری از بخش خصوصی می‌توان بسیاری از مشکلات استان را رفع کرد، اگر می‌خواهیم قم آباد شود باید رها شویم از پروژه‌های نیمه‌تمام زیاد؛ که این موضوع با واگذاری به بخش خصوصی امکان‌پذیر است.

وی بابیان اینکه استاندار کمیته‌ای ایجاد کند تا مستمراً واگذاری پروژه‌های استان به بخش خصوصی را رصد کند ادامه داد: این موضوع باید شاخصی برای مدیریت قوی در دستگاه‌های استانی باشد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید تلاش برای دریافت مالیات کمتر از آبادانی باشد گفت: اگر می‌خواهیم آسیب‌ها را رفع کنیم باید شرایط ویژه ایجاد شود و بخش‌هایی که فقر دارند عوارض متفاوت دریافت شود در مالیات نیز باید فضای تنفسی هم برای بخش اقتصادی و هم بخش‌های اجتماعی و فرهنگی ایجاد کنیم.

لاریجانی با تأکید بر اینکه باید برای اقشار آسیب‌پذیر فکر شود بیان کرد: برای ایجاد رونق اقتصادی کشور باید همیشه مراقبت از بخش‌های آسیب‌پذیر داشته باشیم، در بخش‌هایی از استان فقر بیشتر است برای دریافت مالیات باید آبادانی وجود داشته باشد تا مالیات پرداخت شود.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه در سند آمایش سرزمینی مسئله مهمی است که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکیددارند و فرمودند باید با میانبری این مسئله حل شود خاطرنشان کرد: برای دیدن بخشی از موضوع باید راه میانبر ایجاد شود، در آستانه بررسی برنامه ششم برش استانی دیده نشده اما مجلس می‌خواهد اولویت توسعه استان‌ها را به‌عنوان گام نخست در برنامه ششم تعریف کند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار