سالانه هزینه جمع‌آوری پسماندهای شهری افزایش پیدا می‌کند، در حالی که شهروندان می‌توانند با مشارکت در زمینه طرح تفکیک از مبدأ، کاهش تولید زباله در کاهش هزینه‌های پسماندها مؤثر باشند.
کد خبر: ۲۶۵۱۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶ 24 July 2016
به گزارش تابناک قم، هر کیلو پسماند هزار ریال برای شهرداری هزینه دارد، بنابراین انتظار به جایی است که شهروندان در زمینه کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدأ مشارکت داشته و به این وسیله از طرفی مدیریت هزینه صورت گیرد و از طرفی دیگر نگاه زیست محیطی تقویت شود.

سالانه میزان هزینه رفت و روب معابر و جمع‌آوری پسماند افزایش پیدا می‌کند، بنابراین شهروندان با اقداماتی مانند تفکیک زباله در مبدأ و همکاری در طرح جمع‌آوری یک شب درمیان زباله می‌توانند در کاهش هزینه‌های جمع‌آوری زباله تأثیرگذار باشند.

به گفته عبدالله میرابراهیمی، سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم سال 93 هزینه رفت و روب و نظافت شهری سطح معابر بالغ بر 47 میلیارد و 500 میلیون تومان و سال گذشته 52 میلیارد تومان بوده و امسال میزان این هزینه 54 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

تأثیر افزایش حقوق کارگران بر هزینه جمع‌آوری پسماند

وی افزایش میزان حقوق کارگران را یکی از دلایل افزایش هزینه‌های نظافت معابر شهری ذکر می‌کند و می‌افزاید: هر ساله حقوق کارگران حدود 15 درصد افزایش پیدا می‌کند که اثر خود را در هزینه‌ها می‌گذارد، البته از تورم نباید در این حوزه غفلت کرد.

افزایش میزان زباله، متراژ معابر و توسعه سطح شهر نیز از دیگر مواردی است که به دلیل افزایش تولید روزانه زباله میزان هزینه‌ها را افزایش دهد.

میرابراهیمی می‌گوید: کاهش یا اجتناب از تولید پسماند از جمله مواردی است که از سوی شهروندان باید اتفاق افتد، به این وسیله با مدیریت پسماند، کاهش تولید زباله صورت می‌‌گیرد، البته مشارکت مردم در حفظ نظافت شهر و معابر در کاهش هزینه‌ها مؤثر است.

تفکیک زباله از مبدأ و کاهش رطوبت زباله‌های تر

علی بیاتی یکی از فعالان محیط زیست تصریح می‌کند: هر اندازه شهروندان معابر را کمتر کثیف کنند، عوامل اجرایی کمتری برای انجام نظافت نیاز است و این امر هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه شهروندان در داخل منزل نیز می‌توانند تفکیک از مبدأ پسماند را انجام دهند، خاطرنشان می‌کند: تفکیک از مبدأ پسماندها سبب می‌شود از نظر حجمی زباله کمی داشته باشیم که کاهش هزینه و تعداد ماشین‌آلات جمع‌آوری زباله را به همراه دارد.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با اشاره به اهمیت کاهش رطوبت زباله می‌گوید: شهروندان با رطوبت‌گیری زباله‌های تر مانند هندوانه، تفاله چای و... شیرابه زباله را کاهش می‌دهند. شیرابه زباله مخاطرات بهداشتی در سطح معابر ایجاد می‌کند و با افزایش هزینه‌های جمع‌آوری زباله، پوسیدگی شدید ناوگان انتقال و تجهیزات را به همراه دارد.

کاهش حجم از دیگر مواردی است که در کاهش هزینه‌های جمع‌آوری تأثیرگذار است.

طرح جمع‌آوری یک شب در میان پسماند در پردیسان

طرح جمع‌آوری یک شب در میان پسماند از جمله راهکارهایی است که برای کاهش هزینه‌های جمع‌آوری پسماند در نظر گرفته شده و این طرح با مشارکت شهروندان اجرا می‌شود.

شهروندان باید توجه داشته باشند، اگر تفکیک زباله به صورت خشک و تر داخل منزل انجام شود، کاهش حجم و رطوبت در آنها صورت می‌گیرد، بنابراین اینگونه می‌توان زباله‌ها را به مدت دو روز داخل منزل نگهداری کرد.

این طرح با کاهش ناوگان جمع‌آوری زباله مساوی است، اینگونه هزینه جمع‌آوری زباله را در آن بخش مدیریت می‌شود، البته مشارکت شهروندان در این بخش بسیار با اهمیت است.

پردیسان تنها مکان اجرای طرح جمع‌آوری یک شب در میان پسماند است که تاکنون اجرای این پروژه موفق بوده البته در ابتدا برخی شهروندان همکاری نداشتند که با همفکری و مشورت با مدیران مجتمع‌های مسکونی این مشکل حل و فصل شد.

میرابراهیمی اجرای این طرح در کل شهر را از برنامه‌های آینده ذکر می‌کند، البته در این زمینه آموزش و اطلاع‌رسانی منسجم به شهروندان را ضروری می‌داند تا شهروندان در این بخش همکاری کامل در بحث جمع‌آوری یک شب در میان پسماند داشته باشند.

وی تصریح می‌کند: در مجموعه پردیسان جمع‌آوری به صورت یک شب در میان کامل شده و این طرح به هماهنگی بین مدیران استانی و شهری نیاز دارد و باید زیرساخت‌های منطقه در زمینه ناوگان جمع‌آوری زباله تأمین شده باشد.

کاهش هزینه‌های 15 درصدی مدیریت پسماند

آنچه در این طرح حائز اهمیت است، مشارکت شهروندان بوده، بنابراین ارائه آموزش به شهروندان برای تأمین زیرساخت‌ها ضروری است. برگزاری جلسات نظر‌سنجی و دریافت نظرات آنها از دیگر راهکارهای موفقیت‌‌آمیز افزایش مشارکت شهروندی است.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با بیان اینکه با اجرای طرح جمع‌آوری پسماند به صورت یک شب در میان بالغ بر 15 درصد هزینه مدیریت پسماند کاهش داشته است، گفت: در سنوات گذشته جمع‌آوری پسماند سطح منطقه هشت با 6 دستگاه خودرو انجام می‌شد ولی اکنون با چهار دستگاه این امر انجام می‌شود که کمک مؤثری در مدیریت ناوگان جمع‌آوری زباله دارد.

کاهش هزینه‌های جمع‌آوری پسماند در بهره‌وری و بهبود کیفیت خدمات مؤثر است، به عنوان مثال می‌توان ناوگان فرسوده جمع‌آوری زباله را نوسازی کرد یا هزینه این موارد در بخش‌های زیست محیطی با توسعه فضای سبز هزینه شود.

با چنین اقداماتی در میزان مصرف اعتبارات صرفه‌جویی می‌شود بنابراین بودجه باقیمانده در بخش‌های خدماتی و عمرانی هزینه می‌شود. در هر بخشی شهروندان مشارکت کنند، اثربخشی مشارکت را در منطقه و محل مشاهده می‌کنند.

به گفته میرابراهیمی برخی اوقات اگر همفکری‌ها اتفاق نیفتد، تأثیرات منفی به جای می‌گذارد، برای جلوگیری از این امر و اجرای موفق طرح جمع‌آوری یک شب در میان پسماند به صورت متناوب با ائمه مساجد و امام جمعه پردیسان و مدیران پردیسان جلساتی برگزار شد، بنابراین در حد توان به خواسته‌ها جامه عمل پوشانده شده و ابهامات حل شده است.

مشارکت شهروندان در اجرای هر طرحی به صورت تدریجی امکان‌پذیر است، در طرح جمع‌آوری یک شب در میان نیز به تدریج شهروندان با طرح آشنا شده و اهمیت اجرای آن را پذیرفتند.

مرحله اول همکاری نکردن شهروندان در زمینه جمع‌آوری پسماند متوجه همسایگان است، کسانی که زباله‌های خود را شب مخالف جمع‌آوری کرده و بیرون از منزل قرار می‌دهند، مشکلات زیست محیطی، بهداشتی و تخریب سیما و منظر را به همراه دارد که در مرحله نخست اعتراض و عکس‌العمل همسایگان در این بخش کارساز است.

فصل گرما و مشارکت شهروندان

با توجه به فصل تابستان و گرمای شدید ماندن زباله در معابر مشکلات خاص خود را به همراه دارد، بنا بر این شهروندان باید همکاری لازم را در ساعات بیرون گذاشتن زباله داشته باشند تا آثار زیان‌بار و منفی این امر به شهر تحمیل نشود.

میرابراهیمی مشارکت تدریجی شهروندان در اجرای طرح جمع‌آوری یک شب در میان را یکی از علت‌های آغاز نکردن این طرح در دیگر مناطق ذکر می‌کند تا از آثار غیربهداشتی و مخرب در نتیجه همکاری نکردن برخی شهروندان در ابتدای طرح در فصل تابستان جلوگیری شود.

اگر شهروندان پسماندهای خشک و تر را تفکیک کنند، علاوه بر کاهش هزینه‌ها، از نظر اقتصادی زباله خشک ارزشمند است، زباله تر نیز برای تولید کود آلی و مواد تبدیلی بعدی مفیدتر و ارزشمندتر است.

شهروندان باید بدانند حتی مشارکت یک درصدی آنها در جمع‌آوری پسماند در مجموع موجب صرفه‌جویی در هزینه کرد اعتبارات می‌شود و می‌توان از این اعتبار برای خدمت رسانی به شهروندان در بخش‌های دیگر بهره‌ گرفت.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار