مناقشه اخیر مدیران استان‌های اصفهان و قم بر سر معدن منگنز و دریاچه نمک سبب شد سراغ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم برویم و آخرین تحولات این عرصه را جویا شویم.
کد خبر: ۲۶۵۳۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸ 24 July 2016
به گزارش تابناک قم، «احمد ذاکری» با بیان این‌که مدیران اصفهانی معدن منگنز برای حل مشکلات این معدن حرکت مثبتی انجام نداده‌اند، گفت: معدن منگنز متعلق به قم است و تنها مدیریت بومی صلاحیت اداره آن را دارد.

وی گفت: این معدن به دلیل این‌که تولید تک محصولی دارد و تنها تامین‌کننده مواد کارخانه ذوب آهن اصفهان است با کاهش و یا اختلال در فعالیت آن دچار مشکل و تزلزل می‌شود.

وی معتقد است که مشکلات اقتصادی تاثیر نامطلوبی در فعالیت معدن منگنز گذاشته است. ذاکری گفت: متاسفانه مدیریت این کارخانه که به نام قم است در اختیار اصفهانی‌ها است که این تناقض مدیریتی از جمله مشکلات معدن است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از تعویق 5 ماه حقوق کارگران معدن منگنز خبر داد و افزود: البته با پیگیری‌هایی که انجام شده قرار است مدیریت معدن 2 میلیارد تومان برای پرداخت بخشی از حقوق 400 کارگر معدن تامین اعتبار کند.

ذاکری به تلاش مدیریت استان برای سلب صلاحیت مدیران فعلی معدن منگنز اشاره کرد و گفت: به تازگی مدیریت معدن منگنز تغییراتی داشته اما مساله این است که باید مدیریت معدن منگنز در اختیار استان قم باشد.

عضو ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان با تأکید بر این‌که تک مشتری و تک محصولی بودن معدن ضررهای بسیاری داشته است، افزود: در حال حاضر تولید اگر بر پایه صادرات محوری و فناوری‌های روز برنامه ریزی نشود هیچ توجیهی برای ادامه حیات ندارد.

مجوزهای غیراصولی تمدید نمی‌شود

ذاكری با بیان این‌که باید از ظرفیت‌های اقتصاد مقاومتی در بخش معدن استفاده بهینه شود اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی نگاه درون نگرانه به ظرفیت‌های داخلی کشور است.

وی با اعلام این‌که در سال‌های گذشته بخش زیادی از فعالیت‌های معدنی استان در حوزه شن و ماسه بود، گفت: متاسفانه صدور مجوزهای غیراصولی و زیاده از حد سبب شد که آسیب جدی به منابع طبیعی و فرایند زیست محیطی استان وارد آید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از مدیریت و کنترل صدور مجوزهای معادن خبر داد و افزود: به تازگی بسیاری از مجوزهای غیر اصولی که در بخش شن و ماسه صادر شده است، اجازه تمدید پیدا نمی‌کند.

ذاکری بر ضرورت همکاری و تعامل و هماهنگی با سازمان‌های محیط زیست و منابع طبیعی تأکید کرد و گفت: فعالیت‌های صنعتی نباید منجر به تخریب منابع طبیعی و محیط زیست استان شود.

پیگیری مشکلات دریاچه نمک

ذاکری در ادامه به برنامه سازمان صنعت در حوزه دریاچه نمک اشاره کرد و گفت: برنامه‌های خوبی برای تملک، مدیریت و بهسازی دریاچه نمک صورت گرفته است.

وی با اعلام این‌که دریاچه نمک متعلق به قم است گفت: متاسفانه با وجود مدیریت این دریاچه هنوز راه دسترسی مفید و استاندارد به دریاچه نداریم.

ذاکری از وجود معادن بسیار غنی و ارزشمند در حوالی دریاچه نمک خبر داد و گفت: با مطالعاتی که در بیابان‌های خور و بیابانک داشتیم معادن پتاس، نمک، لیتینیوم و دیگر مواد آلی صنعتی قابل برداشت است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از مدیریت ایمیدرو در 10 سال گذشته معادن دریاچه نمک اظهار کرد: با وجود این‌که شرکت تهیه و تولید وابسته به ایمیدرو مسئول بارورسازی و تکمیل پروژه‌های معدنی دریاچه بوده اما هنوز تعهدات خود را به درستی انجام نداده است.

توسعه گردشگری - صنعتی دریاچه نمک

ذاكری مهم‌ترین راه دسترسی به دریاچه را منطقه فرج آباد معرفی کرد و گفت: البته در سال جاری 3 مسیر مشکات، قنوات و فرج آباد مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت مسیر منطقه فرج آباد مقرون به صرفه ارزیابی شد.

ذاکری از ظرفیت کم نظیر دریاچه نمک در بخش صنعتی - گردشگری خبر داد و گفت: این ظرفیت در منطقه فرج آباد به وضوح قابل لمس و اجراست.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت با اشاره به امضای تفاهمنامه همکاری برای توسعه گردشگری و صنعتی ادامه داد: این تفاهمنامه میان بنیاد مسکن، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و با حمایت مالی شرکت تهیه و تولید ایمیدرو به امضا رسیده است.

ذاکری در ادامه از فعالیت‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای بهره‌برداری از معادن طلا و سنگ آهن خبر داد و گفت: متاسفانه رویکرد اقتصاد محور نسبت به ظرفیت‌های معدنی استان مغفول مانده است.

منبع: همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار