وزیر راه و شهرسازی:
فرودگاه قم هیچ وقت مجوز قانونی نداشته است و با صحبت‌هایی که با مسئولان استان شده قرار است طرحی برای دفاع از حقوق مردم اندیشیده شود. دولت به دنبال احیای سهم کشورمان از جهان است که این موضوع را در بخش حمل و نقل هم پیگیری می‌کند.
کد خبر: ۲۷۶۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۶ 11 August 2016
به گزارش تابناک قم، عباس آخوندی در حاشیه بازدید از ایستگاه راه‌آهن قم با اشاره به ارتقاء خط راه‌آهن سریع‌السیر در کشور اظهار داشت: برنامه عمده وزارت راه و دولت ارتقای قطارهای سریع‌السیر است که اولین آن از تهران، قم و اصفهان شروع شده که تأمین مالی آن توسط فاینانس چین و گشوده شدن ال‌سی‌ها انجام شده است.

وی گفت: از 5 ماه گذشته طراحی مسیر آغاز شده و از 2 هفته پیش هم کارگاه قطار سریع‌السیر فعال شده است. با راه‌اندازی این قطار مردم قم برای رسیدن به فرودگاه 20 دقیقه در مسیر هستند که 20 دقیقه کاهش پیدا می‌کند. حضور بیش از 20 میلیون مسافر که عمدتا توسط زمینی و جاده‌ای به قم می‌آیند ترافیک قم را با معضلاتی ایجاد کرده که با ایجاد قطار سریع‌السیر مردم را باید به استفاده از خدمات ریلی سوق دهیم. در حال حاضر مسیر قم-تهران در 100 دقیقه انجام می‌شود که با دو خطه کردن این مسیر به 80 تا 85 دقیقه کاهش پیدا می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ایستگاه قم به علت در دسترس بودن باید توسعه یابد و در برنامه است که به ایستگاه مترو وصل شود و این ایستگاه باید طراحی مجدد شود تا به نمادی شهری تبدیل شود. برای بافت فرسوده تمام کسانی که در بافت فرسوده ساخت و ساز و یا خرید انجام دهند برای یک نفر 60 میلیون تومان و برای زوجین 120 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.

آخوندی گفت: ایستگاه مرکزی قم باید توسعه یابد، انتقال ایستگاه به محمدیه از ابتدا اشتباه بوده است و فرودگاه قم هیچ وقت مجوز قانونی نداشته و با صحبت‌هایی که با مسئولان استان شده قرار است طرحی برای دفاع از حقوق مردم اندیشیده شود. 

ایران کانون شبکه حمل‌ونقل منطقه

وی همچنین در جلسه شورای اداری استان قم که در تالار معصومیه فرمانداری قم برگزار شد، اظهار داشت: برکسی پوشیده نیست که قم شهری شناخته شده در سطح جهان است و شاید جزو معدود شهرهای ایران باشد که از حوزه فرهنگ و سیاست، شهری جهانی است.

وی با اشاره به اثراتی که قم در تحولات فرهنگی جهان دارد، ادامه داد: در دوران دفاع مقدس هم قم جزو شهرهایی بود که بسیار اثرگذار بود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه قم شهری است با آرمان‌های بزرگ، گفت: دولت عمده‌ترین هدفی است که تا این لحظه تعقیب کرده، بازخوانی و بازیابی موقعیت ایران در سطح جهان در حوزه سیاست، اقتصاد و فرهنگ است.

وی با اشاره به تعامل فعال و مثبت دولت با جهان ادامه داد: از این طریق تلاش می‌کنیم سهم ایران در جهان را احیا کنیم.

آخوندی با اشاره به موقعیت برتر کشورمان در برخی حوزه‌ها، گفت: به همین دلیل است که با مقاومت‌های بسیاری از سوی قدرت‌های دنیا رو به رو هستیم.

وی افزود: در این شرایط بسیار مهم است که با حفظ صلح و امنیت ملی، سهم خودمان را در جهان حفظ کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موقعیت ژئوپلتیک کشورمان، گفت: با این موقعیت در حوزه ارتباطات زمینی، هوایی، ریلی و رادیویی می‌توانیم سهم خوبی در جهان داشته باشیم اما امروز سهم ما آنچنان که باید نیست.

آخوندی خاطرنشان کرد: از آسمان ایران هزار و 500 پرواز هر روز می‌تواند عبور کند اما میزان پروازها 450 پرواز و یک سوم ظرفیت اصلی بوده که اکنون به هزار و 80 پرواز در روز رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه بازتعریف شبکه حمل و نقل ایران در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است، گفت: شبکه هوایی حمل و نقل ایران به شیوه‌ای تدوین می‌شود که پروازهای عبوری از ایران آسمان این کشور را امن بدانند، زیرا میان 450 پرواز و هزار و 80 پرواز اختلاف زیادی وجود دارد.

آخوندی تبدیل فرودگاه امام خمینی(ره) به مرکز هوایی منطقه را از اهداف دولت دانست و تصریح کرد: اگر این مرکز به سمت مناطق انتقال دیگر پیدا کرده نشان از افزایش هزینه‌هاست به همین علت نظام حمل و نقل ایران باید نوسازی شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ایران اسلامی باید ناوگان هوایی قابل رقابت را در منطقه ایجاد کند تا به سهم هوانوردی خود در جهان برسد؛ ارتقا شبکه جاده‌ای و اتصال به بزرگراه‌های آسیایی برای تبدیل ایران به مرکز ترانزیت باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اتصال شبکه راه آهن ایران به شبکه‌های کشورهای مجاور پیگیری می‌شود، تصریح کرد: برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی درون‌زا بوده و برای تکمیل شبکه‌های ملی برون‌نگر است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار